Tiltale for kursmanipulation

I børsmeddelelserne nr. 03.2012 af d. 22.02.2012 og nr. 07.2012 af d. 20.04.2012, redegjorde foreningen for de af SØIK rejste sigtelser mod foreningen for overtrædelse af værdipapirhandelslovens § 39, jf. § 38 (kursmanipulation).

Ved sigtelserne blev det lagt til grund at Investeringsforeningen SmallCap Danmark ved en række mindre aktiehandler op til årsskiftet 2009/10 og 2010/11 i BoConcept Holding, Egetæpper og Rias havde påvirket årets ultimokurs i en positiv retning. Myndighedernes vurdering var, at handlerne ikke var udtryk for en reel efterspørgsel efter værdipapirerne, men i stedet var foretaget for at påvirke værdien af Investeringsforeningen SmallCap Danmarks eksisterende beholdning af de omhandlede værdipapirer og derved resultatet i årsregnskaberne. Bestyrelsen har tidligere meddelt, at sigtelserne afvises på det foreliggende grundlag.

Investeringsforeningen SmallCap Danmark har nu modtaget et anklageskrift, hvorefter foreningen tiltales for tre tilfælde af kursmanipulation under særligt skærpende omstændigheder jf. straffelovens §299d, jf. værdipapirhandelslovens §39, stk. 1., jf. §38, stk. 2 og 4. Tiltalen vedrører alene handler i Egetæpper og Rias ved årsskiftet 2009/10 samt handler i Egetæpper ved årsskiftet 2010/11. Øvrige forhold, der var medtaget i den oprindelige sigtelse, indgår ikke i anklageskriftet.

Der er nedlagt påstand om bødestraf overfor Investeringsforeningen SmallCap Danmark.

Bestyrelsen afviser, at foreningen har begået kursmanipulation og afventer, at sagen indbringes for retten.

Den aktuelle værdi af foreningens investeringer er ikke påvirket af de i anklagerne indeholdte forhold.

Foreningen kan oplyse, at SmallCap Danmark A/S d.d. ligeledes har udsendt en meddelelse om samme sagskompleks.

Investeringsforeningen SmallCap Danmark

SCDIF 05.2015 170415 Anklageskrift.pdf