TRIBONA AB (PUBL): DELÅRSRAPPORT JANUARI-MARS 2015

Lund, Sverige, 2015-04-22 11:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

I dag presenterar Tribona sin Delårsrapport för januari-mars 2015.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER JANUARI-MARS 2015

»    Hyresintäkter uppgick till 99,2 mkr (107,3).

»    Driftsnettot uppgick till 76,8 mkr (90,1).

»    Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 34,2 mkr (24,6).

»    Orealiserad värdeförändring på fastigheter uppgick till -2,9 mkr (-145,9).

»    Orealiserad värdeförändring på räntederivat uppgick till -29,8 mkr (-68,9).

»    Resultat per aktie uppgick till 0,0 kr (-3,9)

»    Förvärvat och tillträtt en logistikfastighet på Ättekulla i Helsingborg med ett fastighetsvärde om 22 mkr.

»    Förlängning av hyreskontraktet med Netto i Linköping omfattande 15 944 kvm med tre år till 2019-12-31.

»    Refinansiering i förtid av 85 procent av bolagets kreditportfölj.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

»    Tribona har tecknat ett nytt 10-årigt hyresavtal omfattande 5 095 kvm i fastigheten Mätaren 6 i Umeå.

»    Avtalat om förvärv av sju logistikfastigheter i Malmö med ett fastighetsvärde om ca 257 mkr och en sammanlagd uthyrningsbar yta om ca 20 000 kvm.

CEO Per Johansson kommenterar:
Efter den förtida refinansieringen av 85 % av Tribonas låneportfölj i januari, har vi stärkt vår finansiella ställning. Vår låga belåningsgrad på ca 57 % tillsammans med en betydligt lägre genomsnittlig marginal har gjort att vårt finansnetto förbättrats väsentligt. Vi har också fått en betydligt mer jämn förfallostruktur på våra lån.

Material
Delårsrapport och presentationsmaterial kommer att vara tillgängligt på investors.tribona.se före presentationen.

Presentation
Tribona AB (publ) publicerar sin delårsrapport för januari-mars 2015 i dag, 22 april 2015. I samband med detta kommer bolaget att ge en presentation via audiocast kl 11:30 på bolagets hemsida, investors.tribona.se

Från bolaget medverkar CEO Per Johansson och CFO Tommy Åstrand.

För att ställa frågor under presentationen, ring något av följande nummer beroende på vilket land ni befinner er i.

Sverige: +46 (0)8 505 564 74

Norge: +47 235 002 10

Storbritannien: +44 203 364 5374

USA: +1 855 753 2230

Presentationen kommer att hållas på svenska.

Per Johansson, CEO: +46 708 17 1363, e-post: per.johansson@tribona.se
Tommy Åstrand, CFO: +46 705 45 5997, e-post: tommy.astrand@tribona.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Tribona AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2015-04-22 kl. 11:00.

Om Tribona
Tribona AB (publ) är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag med renodlad inriktning på lager- och logistikfastigheter. Fastighetsbeståndet består av moderna och strategiskt belägna logistikfastigheter, 29 i Sverige och en i Danmark med en uthyrningsbar yta på cirka 688 000 kvadratmeter. För mer information, besök www.tribona.se

Tribona AB (publ) Delårsrapport januari-mars 2015.pdf