Den nya styrelsen för Petrogrand AB gör operativ uppdatering

Stockholm, 2015-04-27 18:40 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Den nya styrelsen för Petrogrand AB (”Petrogrand”) utsedd på en extra bolagsstämma den 10 april 2015 vill härmed efter dagens styrelsemöte ge en uppdatering av dess bedömning i stort av läget i bolaget:

Styrelsen har ännu så länge haft begränsat med tid att sätta sig in i bolagets situation. Den första åtgärden var emellertid att se till att en ny verkställande direktör, Dmitry Zubatyuk, tillträdde och ersatte den tidigare VD:n Maks Grinfeld. Samtidigt tillträdde Sven-Erik Zachrisson som vice verkställande direktör. Anledningen härtill är att styrelsen bedömer att det krävs en nystart för Petrogrand, och då behövs nya ansikten såväl på styrelse- som på ledningsnivå. Dmitry Zubatyuk, baserad i Moskva, bedöms lämpad att bland annat handha frågan om hur utredning och implementering av förändringsåtgärder i den ryska verksamheten ska hanteras. Sven-Erik Zachrisson har lång erfarenhet av den internationella oljebranschen och är baserad i Stockholm.

Styrelsen har även tittat på frågorna sammanhängande med den inhemska bolagsadministrationen och statusen på korsägandet av aktier med Shelton Petroleum. Dessa frågor är viktiga då det ömsesidiga aktieägandet är en betydande tillgång i respektive bolags balansräkning. En god dialog finns upprättad med Shelton Petroleum, och styrelsen bedömer att en lösning kommer att kunna presenteras på sikt.

Vad gäller bolagets tidigare pressmeddelanden om avyttring respektive återgång av Sheltonaktierna, har det numera visat sig att formellt fullbordades inte övergången varför aktierna hela tiden kvarblivit i Petrogrands dotterbolag. Den förlikningsöverenskommelse som sedermera ingicks stadgar att vardera parten slutligt avstår från anspråk på andra parten. Frågan är således slutligt reglerad.

Vad gäller företagets informationsgivning och periodiska rapportering har potential till förbättring identifierats. Inte minst Stockholmsbörsens beslut att temporärt åsätta Petrogrands aktier observationsstatus har gjort frågan än mer aktuell.  I det syftet ska en ny finanschef (CFO) kontrakteras. Bolagets ambition är att kunna presentera denna person inom kort. CFO kommer att bland annat handa rapportframtagande och informationsgivning i Petrogrand.

Bolagets styrelse har även inlett en omfattande due diligence-studie av finansiella och legala frågor i koncernen i stort i syfte att belysa viktiga förhållanden i bolaget. Detta gäller även det nyligen genomförda förvärvet av 49% av det cypriotiska bolaget Ripiano Holdings Ltd med oljetillgångar i norra Ryssland. Den förvärvade andelen är stor för Petrogrand och därför viktig för den framtida utvecklingen av bolaget. Styrelsen bedömer att andelen i Ripiano kommer att betraktas som en intressebolagsandel och inte som ett konsoliderat dotterbolag.

Kvartalsrapporten för kvartalet januari – mars 2015 kommer att publiceras fredagen den 29 maj 2015 och årsstämman kommer att avhållas tisdagen den 23 juni 2015 med början kl 15.00. Separat kallelse kommer att sändas ut i sinom tid.

Övriga rapportdagar för 2015 har fastställts på följande vis:

Halvårsrapport avseende perioden januari – juni 2015: Publiceras fredagen den 28 augusti 2015.

Niomånaderrapport avseende perioden januari – september 2015: Publiceras fredagen den 27 november 2015.

På uppdrag av styrelsen för Petrogrand AB,

Cheddi Liljeström                                 Dmitry Zubatyuk

Styrelseordförande                              Styrelseledamot tillika VD

Övrigt

Detta pressmeddelande innehåller information som bolaget är skyldigt att delge enligt lag (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Denna information lämnades till publicering kl. 18.35 den 27 april 2015.

Cheddi Liljeström, styrelseordförande

Dmitry Zubatyuk, styrelseledamot, VD

info@petrogrand.se

Om Petrogrand

Petrogrands övergripande affärsidé är att bedriva oljeproduktion genom förvärvade ryska oljebolag och oljelicenser. Bolaget ska även förvalta och förädla ryska oljetillgångar samt vid gynnsamma tillfällen avyttra upparbetade tillgångar och licenser.

Aktierna i Petrogrand är listade på Nasdaq OMX First North, en alternativ marknadsplats (dvs. icke-reglerad marknad), och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. För ytterligare information besök vår hemsida www.petrogrand.se.

Aktsamhetsuppmaning:

Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.