Kvartalsredogörelse Q1 1 januari - 31 mars 2015

Första kvartalet 2015 i sammandrag (koncernen)
- Omsättningen ökade med 74% till 3,3 (1,9) MSEK
- Periodens resultat blev -3,9 (-6,5) MSEK.
- Fortsatt breddad distribution i USA

VD-ord
För ett år sedan var Doxa ett enproduktföretag med i princip en marknad (USA) och en exklusiv distributör som hade ett avtal som gällde hela världen. Det var ett arv som styrelsen fick från tiden före rekonstruktionen av Doxa 2012. Detta var en ohållbar situation som underströks av en svag försäljningsutveckling under våren 2014 och en närmast obefintlig försäljning utanför USA.

Sommaren 2014 kunde vi komma ur denna avtalssituation och kunde inleda en strategi som möjliggör för Doxa att arbeta mot att bli (1) ett flerproduktföretag som (2) arbetar på flera marknader, (3) med många distributörer och som (4) har flera industriella samarbeten.

Det säger sig självt att en sådan omorientering inte kan verkställas omgående. Vissa förändringar kunde vi genomföra ganska omgående, andra är under bearbetning för att genomföras under 2015 och andra förutsätter avtal med företag som i vissa fall är flera tusen gånger större än Doxa. Där är beslutsprocessen ibland ganska trög.

Den strategi vi lade fast i slutet av sommaren 2014 (se avsnittet Strategi) implementeras successivt och inom alla dessa strategiområden pågår arbete/diskussioner/förhandlingar. Det innebär inte per automatik att vi kommer att lyckas inom alla områden, men jag är helt övertygad om att Doxa om ett år från nu kommer vara ett helt annat och värdefullare företag - på samma sätt som Doxa förändrats till det bättre under det år som gått.

Vad gäller 2015 så startade året med en svag försäljning i januari, varefter försäljningen kommit igång ordentligt och mars utvecklades till Bolagets bästa försäljningsmånad med 1,46 MSEK i omsättning.

Ökningen är ett resultat av den breddade distributionen som gjordes i USA under hösten, där Patterson Dental nu kommit igång med sin försäljning. Vi kommer se fortsatt ökning under Q2 då den senast inkomna distributören, Benco Dental, successivt blir "varm i kläderna".

Vi ser även effekter från satsningen av att använda oberoende säljare i USA, och vi följer de olika territorierna mycket noga och justerar dem löpande för att nå så bra effekt som möjligt.

Generellt sett följer vi Doxas försäljningsutveckling på två sätt: (1) dels egen fakturering till distributörerna och (2) distributörernas försäljning till tandläkare i USA. Grafen nedan visar Doxas försäljning per kvartal till våra distributörer.

Parallellt med breddningen i Nordamerika lägger vi nu tid och kraft på att etablera distributionen i Europa. Bolaget har sedan senvintern börjat träffa de större distributörerna och arbetar nu med att utvärdera och diskutera olika distributionsavtal med såväl större som mindre och mer nischade distributörer.

Efter det första kvartalet för 2015 kan jag säga att Ceramir Crown & Bridge ligger rätt i tiden, både som produkt och teknologi och vi får väldigt positiv feedback från såväl användare som distributörer. Doxas lagda strategier känns stabila och de kommer att ge effekt. Det gäller exempelvis bredare distribution, insteg på nya marknader, produktutveckling och industriella samarbeten.

Torbjörn Larsson, VD

PS. Avslutningsvis vill jag bara nämna ett tydligt exempel på ovan, nämligen att innevarande april (en månad som normalt är en svag), i skrivande stund har passerat mars som Doxas hittills starkaste månad!

Kommande informationstillfällen under 2015:
Årsstämma 11 juni
Delårsrapport kvartal 2 29 juli
Kvartalsredogörelse kvartal 3 29 oktober
Bokslutskommuniké 2015 10 februari (2016)

Rapporten i sin helhet bifogas.

Uppsala den 29 april 2015

Magnus Wahlbäck
Styrelseordförande

Alexander Tasevski

Børge Gausdal

Gerhard Dal

Leif Hermansson

Torbjörn Larsson

För ytterligare information:
VD Torbjörn Larsson, torbjorn.larsson@doxa.se
CFO Merja Nordfors, merja.nordfors@doxa.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Doxa Kvartalsredogorelse Q1 2015.pdf

Kort om Doxa
Doxa är ett uppsalabaserat dentalföretag som utvecklar, tillverkar och kommersialiserar dentala biokeramiska produkter. Ceramir® Crown & Bridge, den första i en rad av planerade dentala biokeramiska produkter från Doxa, är ett avancerat dentalcement som används för permanent cementering av kronor och broar. Doxa är listat på Nasdaq Stockholm First North med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Doxa_Kvartalsredogorelse_Q1_2015.pdf