SpareBank 1 SMN: Godt resultat og lave tap

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 441 millioner kroner i første kvartal 2015 mot 500 millioner i samme periode i fjor. Ordinær bankdrift viser økt resultat.

Kvartalsregnskapet  preges av styrket kjernevirksomhet med økt rentenetto og begrenset kostnadsvekst, lave tap på utlån, høy vekst på innskudd og utlån og styrket soliditet. Sammenlignet med første kvartal i fjor er resultatet blitt redusert, hovedsakelig på grunn av ekstraordinær salgsgevinst på 148 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

- Vi er godt fornøyd med utviklingen så langt i år. Resultat og aktivitetsnivå er i tråd med våre planer. Det er spesielt tilfredsstillende at vi fortsatt har svært lavt mislighold og lave tap, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Økt kapitaldekning
Bankens kapitalplan målsetter en ren kjernekapital på minimum 13,5 prosent innen 30. juni 2016. Nivået er per første kvartal 2015 på 12,3 prosent, en økning på 1,2 prosentpoeng fra samme tidspunkt i fjor.

Økningen skyldes i hovedsak nettoeffekten av økte boliglånsvekter og implementering av avansert IRB. Sistnevnte gir ny beregning av regulatoriske kapitalkrav for kredittrisko i bedriftsmarkedet. Bankens kapitalplan står fast om at målet skal nås uten gjennomføring av ordinær emisjon.

Regnskap første kvartal 2015 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 567 mill. kr (597 mill. i første kvartal 2014)
  • Resultat etter skatt: 441 mill. kr (500 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 14,1% (17,7%)
  • Vekst i utlån: 10,0% (4,4%)
  • Vekst i innskudd: 10,9% (5,4%)
  • Tap på utlån: 22 mill. kr (17 mill.)
  • Ren kjernekapital: 12,3% (11,1%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 2,18 kr (2,48 kr)

Styrket rentenetto
Netto renteinntekter ble 467 millioner kroner i første kvartal 2015, en økning på 55 millioner fra samme periode i fjor. Økningen skyldes hovedsakelig økt volum på både utlån og innskudd og økte innskuddsmarginer. Utlånsmarginene ble redusert som følge av økt konkurranse.  Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter ble 377 millioner kroner, ned 8 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Endringen tilskrives lavere marginer på lån solgt til SpareBank 1 Boligkreditt, mens øvrige provisjonsinntekter har økt.

Tar markedsandeler
SpareBank 1 SMN økte utlån til personkunder med 8,0 prosent til 75,2 milliarder kroner. Denne veksten er høyere enn den generelle markedsveksten og banken har styrket sin markedsposisjon ytterligere i årets tre første måneder.

Utlån til næringslivskunder økte med 13,2 prosent til 47,8 milliarder kroner. Veksten er høyere enn det bankens vedtatte kapitalplan gir rom for. Prognosene viser likevel at vi vil være i tråd med bankens kapitalplan året sett under ett.

Nullvekst i kostnader
Morbanken økte kostnadene med 0,7 prosent i årets tre første måneder. Styret vedtok høsten 2014 nye mål for kostnadsutviklingen i banken, som  innebærer nullvekst i bankens nominelle kostnader i 2015 og 2016.

Potensialet for effektivisering er stort. Banken satser betydelig på  digitalisering av en rekke kundeprosesser som suksessivt etterfølges av digitalisering og dermed mer effektive produksjonsprosesser. Banken vurderer endringer i bankens distribusjonsstrategi slik at denne  bedre reflekterer endret kundeadferd.

Lave tap
Banken har lave tap og lavt mislighold. Netto tap utgjør kun 0,07 prosent av totale utlån. De svært lave taps- og misligholdstallene reflekterer både den makroøkonomiske utviklingen i Trøndelag og på Nordvestlandet samt bankens høye oppmerksomhet på kvalitet i kredittgiving og kundeoppfølging.

SpareBank 1 SMN legger til grunn en viss konjunktursvekkelse i 2015, hovedsakelig drevet av redusert oljepris og svake internasjonale vekstimpulser. Vårt markedsområde synes å være mindre utsatt enn hva som er tilfelle for Norge som helhet.

Banken har kun en begrenset kreditteksponering mot oljeservicerelatert virksomhet, i alt ca. 4 prosent av samlede utlån. Etter en grundig gjennomgang av denne porteføljen er det ikke funnet grunnlag for å foreta verken individuelle tapsnedskrivinger på engasjementer i sektoren eller endringer i gruppevise nedskrivinger.

Trondheim, 8. mai 2015.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 42 steder i regionens kommuner med i alt 49 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret ligger i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 Finans Midt-Norge, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 Regnskapshuset SMN. SpareBank 1 SMN er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

Rapport Q1 2015 Supplementary information Presentasjon Q1 2015