Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2015

23% omsättningstillväxt och förbättrad lönsamhet

JANUARI - MARS

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade 23% till 11,4 (9,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 1,7 (0,0) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till 15,0% (0,1).
  • Resultat efter skatt ökade till 1,2 (0,0) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade till 0,06 (0,00) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 1,6 (-0,8) MSEK.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2015

• En organisationsförändring har genomförts och tidigare Online-chefen samt Operative chefen har lämnat sina tjänster.
  • Bolaget har under kvartalet avslutat verksamheten i dotterbolaget Karriärguiden Sverige AB.
  • Lukas Bacic har tillträtt som försäljningschef för bolagets kontor i Stockholm. Lukas har varit anställd sedan 2007 och har bland annat varit ansvarig för etablerandet av NetJobs kontor i Berlin.

Väsentliga händelser efter första kvartalet 2015

• NetJobs Germany GmbH har i april flyttat in i nya större lokaler på Kurfürstendamm i centrala Berlin, med målsättningen att växa säljorganisationen under 2015.

VD-kommentar

Under första kvartalet ökade nettoomsättningen med 23% till 11,4 (9,2) MSEK. Rörelseresultatet ökade till 1,7 (0,0) MSEK vilket ger en rörelsemarginal om 15%. Det är en klar förbättring jämfört med samma period föregående år. Som helhet uppvisar vi en bra tillväxt i kombination med bättre rörelsemarginal och ökade kassaflöden.

På våra två huvudmarknader Sverige och Tyskland blev tillväxten 35% respektive 24%. Målsättningen under året är att stärka våra marknadspositioner ytterligare på dessa marknader.

Beträffande Techjobs.com håller vi på att se över affärsmodell samt plattform med målsättningen att lansera en ny sajt under året. Vi vill ligga i framkant funktionsmässigt och tekniskt och därigenom kunna erbjuda marknaden något nytt och spännande. Vi håller också på att stärka vår produkt genom olika aktiviteter för att öka vår organiska trafik. Under första kvartalet 2015 hade vi ca 60 000 unika besökare.

Parallellt som vi jobbar med att nyanställa till våra säljorganisationer i Sverige och Tyskland tittar vi även aktivt på förvärv för att stärka våra marknadspositioner ytterligare på dessa marknader. Med vår strategi att öka andelen repetitiva intäkter och jobba närmre våra kunder finns goda förutsättningar för en mer stabil och uthållig tillväxt framöver.

Vi kommer under året fortsätta att jobba mot våra långsiktiga finansiella mål som är att varje år öka resultatet per aktie om minst 20% samt nå en rörelsemarginal om 35%.

Niklas Eriksson, VD NetJobs Group AB

NetJobs Group AB är med 41 jobbsajter i flera länder en av de ledande aktörerna i norra Europa inom nischade jobbsajter. Sedan starten 2004 har NetJobs hjälpt människor och organisationer att växa och nå sin fulla potential genom snabb, träffsäker och kostnadseffektiv hjälp i rekryteringsprocessen. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. Mer information finns på www.netjobs.com.

Delårsrapport jan - mars 2015 NetJobs Group AB.pdf