Starbreeze AB: Delårsrapport 1 juli 2014 - 31 mars 2015

TREDJE KVARTALET (JANUARI - MARS 2015)

• Nettoomsättningen uppgick till 47,7 MSEK (32,1 MSEK).
  • Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 14,0 MSEK (20,9 MSEK).
  • Resultat före skatt uppgick till 10,8 MSEK (16,2 MSEK) och resultat efter skatt uppgick till 8,1 MSEK (11,6 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,06 SEK (0,08 SEK) och resultat per aktie efter utspädning, uppgick till 0,05 SEK (0,08 SEK).
  • Per den 31 mars 2015 uppgick likvida medel till 165,4 MSEK (126,3 MSEK).
  • Under kvartalet står PAYDAY 2 för 42,2 MSEK (28,7 MSEK) av nettoomsättningen.
  • I januari såldes rättigheterna till Brothers - A Tale of Two Sons till 505 Games för 4,1 MSEK.
  • I mars annonserades att Starbreeze ingick i nytt avtal med förläggaren 505 Games gällande fortsatt stöd för utvecklingen av PAYDAY 2. Avtalet har ett värde av 127,6 MSEK, startar den 1 april 2015 och löper i 24 månader

DELÅRSPERIODEN (JULI 2014 - MARS 2015)

• Nettoomsättningen uppgick till 125,5 MSEK (162,5 MSEK).
  • Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 47,3 MSEK (131,4 MSEK).
  • Resultat före skatt uppgick till 35,4 MSEK (119,9 MSEK) och resultat efter skatt uppgick till 24,6 MSEK (101,8 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,17 SEK (0,73 SEK) och resultat per aktie efter utspädning, uppgick till 0,17 SEK (0,72 SEK).

EFTER PERIODENS UTGÅNG

• I april ingick Starbreeze ett nytt avtal med förläggaren 505 Games gällande konsoldistributions-rättigheterna för Overkill's The Walking Dead. Det nya avtalet har ett värde av 86,2 MSEK.
  • Under april uppgick Starbreeze andel av intäkterna från försäljning av PAYDAY 2, via PC-plattformen Steam, till 3,1 MSEK.

VD BO ANDERSSON KLINT KOMMENTERAR

Starbreeze accelererar

Nettoomsättningen för tredje kvartalet 2014/2015 uppgick till 47,7 MSEK, vilket innebär en ökning med 49 procent från motsvarande period förra året. Av omsättningen stod PAYDAY 2 för 42,2 MSEK, försäljningen av IP:t Brothers - A Tale of Two Sons för 4,1 MSEK (500 000 USD) och PAYDAY: The Heist för 1,2 MSEK. Vår nettoomsättning har utvecklats starkt och uppgår hittills under räkenskapsåret till totalt 125,5 MSEK. Kvartalets rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 14,0 MSEK (20,9 MSEK).

Totala intäkter under kvartalet är Starbreeze bästa sedan PAYDAY 2 lanserades i augusti 2013. Intäktsökningen visar att vi med nya releaser och en aktiv dialog med spelarcommunityn fortsätter att skapa intresse för PAYDAY 2.

Vår pulsstrategi fungerar utomordentligt och PAYDAY 2 som produkt har ökat vår omsättning väsentligt sedan motsvarande kvartal förra året. Vi ser med spänning fram emot juni då vi släpper produkten PAYDAY 2: Crimewave Edition för PlayStation 4 och Xbox One som lanseras tillsammans med vår distributionspartner 505 Games.

Vi har nu enligt tidigare kommunicerad plan ökat vår produktionskapacitet. Vår breddade portfölj och etablering i USA tar medel i anspråk och skall så göra. Vi bygger Starbreeze för att bli en framtida digital pionjär där vi via fortsatt R&D, fler titlar och nya samarbeten utvecklar våra erbjudanden och tjänster. Vår PAYDAY-verksamhet är fortsatt mycket vinstgivande och möjliggör investeringar i framtida produkter och teknologier redan nu. Vår ökade kostnadsbild är kontrollerad, och består inte av ökade förvaltningskostnader utan är en investering i bolagets expansion.

I dagsläget har vi från motsvarande kvartal föregående år ökat vår produktionsportfölj från PAYDAY 2 till att även inkludera varumärkena OVERKILL's The Walking Dead, Geminose, tilläggspaketen för PAYDAY 2, Storm samt startat det nu utannonserade tredjeparts-producerade projektet RAID: World War II. OVERKILL's The Walking Dead, tilläggspaketen för PAYDAY 2 samt Geminose är nu i full produktion.  Vi har även växt med fler seniora utvecklare samt en ny CFO som redan haft stor effekt på organisationen. Vår budgetprocess, investeringstempo och kostnadskontroll har förstärkts.

Som VD är det mycket inspirerande att se medarbetare och styrelse arbeta så målmedvetet och energiskt mot våra gemensamma kort- och långsiktiga mål. Vi har hittills lyckats exekvera vår strategi snabbare än förväntat och jag är exalterad över våra framtida möjligheter och lanseringar.
Under kvartalet släppte vi 26 uppdateringar till PAYDAY 2 och annonserade ett samarbete med 505 Games till ett värde av 127, 6 MSEK (balansdagens växelkurs). Vi slöt även ett avtal kring OVERKILL's The Walking Dead för konsoler med samma partner om 86,2 MSEK.

Vi kan konstatera att med vår kassa och dessa kontrakt har vi nu 379 MSEK tillgängliga för att utveckla våra produkter och exekvera på vår strategi under de närmsta två åren. Vi har givetvis ytterligare medel i form av intäkter från både PAYDAY: The Heist och PAYDAY 2 - något vi ser som en god buffert i vår planering.

Med ambitionen att växa på teknologifronten och i rollen som både förläggare och egen utvecklare, så är vår plan att införa A- och B-aktier viktig. Med flera aktieslag kan vi förvärva och bilda strategiska partnerskap utan att riskera kontrollen i bolaget. Vi behåller vårt oberoende och vår entreprenöriella drivkraft och kan samtidigt öka handeln i aktien på nuvarande och större listor i framtiden.
Vi söker således i närtid att förvärva mindre bolag för att kunna expandera vår teknologi och utvecklarkompetens. Starbreeze växer bäst genom partnerskap, förvärv och kunskapstillväxt.

Vi tar fortsatt aggressivt marknadsandelar genom hela 2015.
Dessa ord skrivs också från Los Angeles där jag befinner mig på vårt nya kontor som snart visas upp för omvärlden. Vi har under april även tagit beslut att expandera kapaciteten för Stockholmskontoret. I nyrenoverade lokaler i anrika NK-huset kommer Starbreeze huvudkontor att kunna fortsätta växa efter behov.
Kommande veckor handlar om att fokusera oss inför vår satsning på spelmässan E3 i Los Angeles under juni månad, och säkerställa att det blir ett kvalitativt så väl som historiskt event. Starbreeze kommer att ha en stor närvaro där vår ambition är att visa upp PAYDAY 2 och OVERKILL's The Walking Dead för besökare samt media. Vår intention är även att kommunicera vår förläggarroll till världens spelutvecklare och på sikt knyta fler samarbeten och projekt likt det vi nu ingått med Lion Game Lion.

En strålande sommar följer. Nu kör vi!

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maeva Sponbergs, Investor Relations, Starbreeze AB. Tel: +46(0)8-209 208, email: ir@starbreeze.com

KORT OM STARBREEZE
Starbreeze är en oberoende skapare, utgivare och distributör av högkvalitativa underhållningsprodukter med huvudkontor i Stockholm. På Starbreeze skapar vi tv- och dataspel efter egen design och genom licensierade varumärken. Vår vilja är att alltid förbättra och maximera våra varumärken - med gameplay som vårt ledord.
Starbreeze ligger i framkant för självständig digital distribution inom spelbranschen där vårt spelarforum är det största på distributionsplattformen Steam. Våra senaste produkter inkluderar det adrenalinpumpande bankrånarspelet PAYDAY 2 och det kritikerrosade äventyrsspelet Brothers - A Tale of Two Sons.
Starbreeze AB är noterat på Nasdaq Stockholm First North Premier (STAR, ISIN kod: SE0005992831). Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic. Starbreeze varumärken inkluderar OVERKILL Software och PAYDAY-serien.
För mer information, besök http://www.starbreeze.com.

HUG#1921265