Finnlines Oyj Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2015 (tilintarkastamaton)

Helsinki, Suomi, 2015-05-13 12:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- FINNLINES OYJ  OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2015 (TILINTARKASTAMATON)

Pörssitiedote 13.5.2014 klo 13.00

TAMMI-MAALISKUU 2015: Raportointikauden tulos parani 0,3 miljoonasta eurosta 0,6 miljoonaan euroon

- Liikevaihto oli 116,8 (126,8 ed. vuonna) milj. euroa, vähennystä 7,9 prosenttia, johtuen pääosin rahtiin liittyvän polttoainelisän alenemisesta.
- Liiketulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 17,7 (20,2) milj. euroa, vähennystä 12,1 prosenttia
- Raportointikauden tulos oli 0,6 (0,3) milj. euroa
- Tulos per osake (EPS) oli 0,01 (0,01) euroa
- Korolliset velat alenivat 68,5 miljoonaa euroa ja olivat raportointikauden lopussa 593,5 (662,1) miljoonaa euroa

AVAINLUVUT

MEUR Q1 2015 Q1 2014 1-12 2014
Liikevaihto 116,8 126,8 532,9
Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja
ja arvonalentumisia (EBITDA)

17,7

20,2

Liiketulos (EBIT) 3,9 5,4 58,6
% liikevaihdosta 3,3 4,3 11,0
Raportointikauden tulos 0,6 0,3 41,7

Tulos per osake (EPS), EUR 0,01 0,01 0,81
Oma pääoma/osake, EUR 9,79 8,99 9,78
Omavaraisuusaste, % 40,2 35,7 41,7
Korolliset velat, MEUR 593,5 662,1 552,5
Velkaantumisaste (gearing), % 121,0 146,9 113,0

TOIMITUSJOHTAJA EMANUELE GRIMALDI OSAVUOSIKATSAUKSEN YHTEYDESSÄ:

“Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos oli odotustemme mukainen, ja ensimmäinen osa 100 miljoonan euron ympäristöteknologisesta investointiohjelmasta on lähes loppuunsaatettu.

Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos, 0,6 miljoonaa euroa, oli ennusteen mukainen. Raportointikauden aikana loppuunsaatettiin kahdentoista aluksen pakokaasupesurijärjestelmäinvestoinnit, sekä kuuden aluksen propulsiojärjestelmäinvestoinnit. Ensimmäinen osa vuosina 2014-2016 toteuttavasta 100 miljoonan euron ympäristöteknologisesta investointiohjelmasta on yhteensä 65 miljoonaa euroa. Pakokaasujärjestelmäinvestointien seurauksena Finnlines-konserni tulee saavuttamaan säästöjä pystyessään hyödyntämään tulevien kuukausien aikana aluksissaan halvempaa IFO-polttoainetta kalliimman MGO-polttoaineen sijaan, jota käytettiin ensimmäisen vuosineljänneksen aikana johtuen uudesta IMO:n rikkidirektiivistä. Pyrimme edelleen pitämään kulut alhaisina ja jatkamaan muutosohjelmaa parantaaksemme taloudellista sekä operatiivista suorituskykyämme. Olemme todenneet helmikuussa julkaistussa vuoden 2014 tilinpäätöksessä odottavamme vuoden 2015 tuloksen ennen veroja parantuvan verrattuna vuoden 2014 tulokseen. Ensimmäisen vuosineljänneksen tulosta rasitti pesurien asennuksista johtuneet telakoinnit, mutta loppuvuonna koko laivaston odotetaan olevan liikenteessä. Täten pystymme palvelemaan asiakkaitamme tehokkaammilla ja ympäristöystävällisemmillä aluksilla, ja näin ollen uskomme tulosparannusmahdollisuuksien viime vuoteen verrattuna olevan realistiset.”

FINNLINES OYJ, OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2015 (tilintarkastamaton)

FINNLINESIN LIIKETOIMINTA

Finnlines on Itämeren suurin varustamo roro- ja ropax-volyymit yhteenlaskettuna (lähde: Baltic Transportation Journal). Yhtiön matkustaja-rahtilaivat tarjoavat palveluja Suomesta Saksaan ja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin, sekä Ruotsista Saksaan. Finnlinesin roro-laivat liikennöivät Itämerellä ja Pohjanmerellä. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Saksassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa, jotka toimivat myös myyntikonttoreina. Merikuljetusten lisäksi yhtiö tarjoaa satamapalveluja Helsingin ja Turun satamissa.

KONSERNIRAKENNE

Finnlines Oyj on Suomessa listattu pörssiyhtiö. Tarkastelukauden lopussa konserniin kuului emoyhtiö ja 24 tytäryhtiötä.

Finnlines on osa italialaista Grimaldi-konsernia, joka on maailmanlaajuinen logistiikka-konserni ja se on erikoistunut autojen, roro-lastin, konttien ja matkustajien merikuljetuksiin. Grimaldi-konserniin kuuluu seitsemän varustamoa, mm. Finnlines, Atlantic Container Line (ACL), Malta Motorways of the Sea (MMS) ja Minoan Lines. Noin 100 alusta käsittävällä laivastollaan konserni tarjoaa merikuljetuspalveluita roro-lastille ja konteille Pohjois-Euroopan, Välimeren, Itämeren, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä. Se tarjoaa myös matkustajaliikenteen palveluita Välimerellä ja Itämerellä. Grimaldi-konserni on 80,4 prosentin (31.3.2015) osuudellaan Finnlines Oyj:n suurin omistaja.

YLEINEN MARKKINAKEHITYS

Liikenneviraston tilastojen mukaan tammi-helmikuussa Suomeen meritse kontti-, rekka- ja perävaunuyksiköissä kuljetetut lastimäärät (tonneissa mitattuna) putosivat 8 prosenttia, mutta Suomesta ulkomaille meritse em. yksiköissä kuljetetut lastimäärät pysyivät samalla tasolla edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Saman jakson aikana yksityinen ja rahtiin liittyvä matkustajaliikenne kasvoi Suomen ja Ruotsin välillä 1 prosenttia. Suomen ja Saksan välillä vastaava liikenne kasvoi 3 prosenttia (Liikennevirasto).

FINNLINESIN LIIKENNE

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Finnlinesilla oli keskimäärin 23 (24) alusta omassa liikenteessään.

Finnlines avasi 19. tammikuuta 2015 Hangon ja Rostockin välisen liikenteen, jota operoi tammikuussa hankittu MS Finnmerchant. Tämä vuonna 2003 rakennettu ro-ro alus täydentää Finnlinesin linjaliikenteen asiakkaille tarjoamaa palvelua ja vahvistaa Finnlinesin laivaston kilpailukykyä.

Uudet, entistä tiukemmat ympäristövaatimukset rikkipitoisuusrajojen suhteen astuivat voimaan 1.1.2015. Pakokaasupesureiden sekä uusien propulsiojärjestelmien asennukset ovat jatkuneet vuoden 2015 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, mikä on aiheuttanut satunnaisia häiriöitä palvelutarjontaan. Valtaosa asennuksista on saatettu loppuun maaliskuun 2015 aikana.

Tammi-maaliskuun aikana kuljetettiin yhteensä noin 150 (158 vuonna 2014) tuhatta lastiyksikköä, 33 (16) tuhatta henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 480 (584) tuhatta tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 103 (109) tuhatta yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

TALOUDELLINEN TULOS

Tammi-maaliskuu 2015

Finnlines-konsernin liikevaihto oli 116,8 (126,8) miljoonaa euroa, jossa on vähennystä 7,9 prosenttia vuoden 2014 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 112,9 (122,8) miljoonaa euroa ja satamatoimintojen liikevaihto oli 8,3 (10,0) miljoonaa euroa. Segmenttien välinen sisäinen liikevaihto oli 4,4 (6,0) miljoonaa euroa.

Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 17,7 (20,2) miljoonaa euroa, jossa on vähennystä 12,1 prosenttia.

Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 3,9 (5,4) miljoonaa euroa. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä toteutetut pakokaasupesuri- ja propulsiojärjestelmien asennukset sekä korvaavan tonniston vuokraus aiheuttivat lisäkuluja ja vaikuttivat näin ollen tulokseen negatiivisesti. Tästä huolimatta Finnlines-konserni on onnistunut pitämään tuloksen samalla tasolla vuoden 2014 ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Operatiivisen toiminnan tehostaminen, polttoaineen kulutuksen pienentyminen ja alusten kapasiteetin käyttöasteen parantuminen sekä kulujen alentaminen useilla eri osa-alueilla vaikutti edelleen positiivisesti konsernin kannattavuuteen.

Tulokseen vaikuttaa niin ikään lastimäärien kausiluontoinen vaihtelu, mistä johtuen määrät ovat tyypillisesti matalammalla tasolla vuoden ensimmäisellä ja viimeisellä neljänneksellä. Myös matkustajamäärät ovat kesäsesonkiin verrattuna vähäisiä.

Nettorahoituskulut olivat -4,3 (-5,8) miljoonaa euroa. Rahoitustuotot olivat 0,3 (0,0) miljoonaa euroa ja rahoituskulut -4,6 (-5,8) miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos säilyi positiivisena ja oli 0,6 (0,3) miljoonaa euroa ja tulos osakkeelta (EPS) oli 0,01 (0,01) euroa.

TASE, RAHOITUS JA RAHAVIRTA

Korollinen velka aleni 68,5 miljoonalla eurolla ja oli 593,5 (662,1) miljoonaa euroa. Taseesta laskettu omavaraisuusaste parani 40,2 (35,7) prosenttiin ja velkaantumisaste (gearing) aleni 121,0 (146,9) prosenttiin. Päättyneiden vuokraussopimusten sekä vuokratun tonniston palautusten vuoksi alusvuokravastuut laskivat 13,2 miljoonaa euroa 8,0 miljoonaan euroon vuoden 2014 maaliskuun loppuun verrattuna.

Kauden lopussa rahavarat yhdessä myönnettyjen, käyttämättömien luottolimiittien kanssa olivat yhteensä 54,9 (47,8) miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan nettorahavirta ennen investointeja laski hieman ja oli 4,9 (6,1) miljoonaa euroa.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat tarkastelukauden aikana 39,3 (1,1) miljoonaa euroa. Poistot olivat yhteensä 13,8 (14,7) miljoonaa euroa. Investoinnit sisältävät MS Finnmerchantin hankinnan, normaaleja käyttöomaisuuden korvausinvestointeja, pakokaasupesuri- ja propulsiojärjestelmien maksuja sekä alusten telakointikuluja. Tammikuussa Finnlines allekirjoitti sopimuksen kahden roro-aluksen hankinnasta ja maksoi osan kauppahinnasta. Alukset toimitetaan vuoden 2015-2016 vaihteessa.

Uudet, entistä tiukemmat ympäristövaatimukset rikkipitoisuusrajojen suhteen astuivat voimaan 1.1.2015 ja tämän johdosta Finnlines tilasi pakokaasupesurijärjestelmät ("pesurit") kuuteen viimeisimpään 2011-2012 rakennettuun roro-alukseensa, neljään 2006-2007 rakennettuun Star-luokan ropax-alukseensa ja neljään 2000-2002 rakennettuun roro-alukseensa. Nämä investoinnit ovat yhteensä 65 miljoonaa euroa ja ovat osa Finnlines-konsernin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa. Pesureiden asennukset aloitettiin vuoden 2014 lopussa ja suurin osa asennuksista on valmistunut vuoden 2015 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Näiden asennuksien ansiosta alukset täyttävät kaikki uudet ympäristövaatimukset. Finnlines tilasi myös propulsiojärjestelmän uudistuksen neljään Star-luokan ropax-alukseensa ja kahteen roro-alukseensa. Nämä muutosprojektit aloitettiin niin ikään vuodenvaihteessa, ja kaikki uudistukset saatiin valmiiksi helmikuun 2015 puoliväliin mennessä. Uusi järjestelmä parantaa tuntuvasti aluksen suhteellista propulsiohyötysuhdetta ja siten vähentää alusten polttoaineen kulutusta.

Maaliskuun 2015 alussa Finnlines laajensi yhä ympäristöinvestointiohjelmaansa tilaamalla uuden pakokaasupesurijärjestelmän MS Finnmerchantiin. Tämän asennus Finnmerchantiin tapahtuu Q3/2015 aikana.

HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli tarkastelukauden aikana keskimäärin 1 595 (1 712) henkilöä, joista maahenkilöstöön kuului 694 (797) henkilöä ja merihenkilöstöön 901 (915) henkilöä. Maahenkilöstön keskimääräisen henkilömäärän lasku johtuu pääsääntöisesti satamatoiminnoissa tapahtuneista irtisanomisista. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 567 (1 726), josta maahenkilöstöä 706 (800) ja merihenkilöstöä 861 (926). Henkilöstökulut (mukaan lukien sosiaalikulut) olivat raportointikauden aikana 21,0 (24,6) miljoonaa euroa.

FINNLINES OSAKE

Yhtiön rekisteröity osakepääoma 31.3.2015 oli 103 006 282 euroa, joka jakaantui 51 503 141 osakkeeseen. Kauden aikana yhtiön osakkeita vaihdettiin NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhteensä 0,3 (1,3) miljoonaa kappaletta. Yhtiön koko osakekannan markkina-arvo maaliskuun lopussa oli 825,1 (380,6) miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,01 (0,01) euroa. Oma pääoma per osake oli 9,79 (8,99) euroa. Grimaldi-konsernin omistus Finnlinesin osakkeista ja äänivallasta oli raportointikauden lopussa 80,4 prosenttia.

YHTIÖKOKOUKSEN TEKEMÄT PÄÄTÖKSET

Finnlines Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingissä 14.4.2015. Kokous hyväksyi vuoden 2014 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hyväksyä hallituksen ehdotuksen, ettei vuodelta 2014 makseta osinkoa.

Hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin seitsemän. Kaikki hallituksen nykyiset jäsenet Christer Backman, Tiina Bäckman, Emanuele Grimaldi, Gianluca Grimaldi, Diego Pacella, Olav K. Rakkenes ja Jon-Aksel Torgersen valittiin uudelleen. Hallituksen palkkiot päätettiin pitää muuttumattomina seuraavasti: puheenjohtajalle 50 000 euroa vuodessa, varapuheenjohtajalle 40 000 euroa vuodessa ja muille hallituksen jäsenille kullekin 30 000 euroa vuodessa.

Tilintarkastajaksi vuodelle 2015 valittiin KPMG Oy Ab. Päätettiin myös, että tilintarkastajalle maksetaan palkkio tilintarkastajan laskun mukaan.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen yhdessä tai useammassa erässä päättämään osakeannista. Hallitus voi valtuutuksen nojalla yhdessä tai useammassa erässä päättää uusien osakkeiden antamisesta siten, että valtuutuksen perusteella annettavien osakkeiden kokonaismäärä on enintään 10 000 000 osaketta. Hallitus päättää kaikista osakeantivaltuutuksen ehdoista. Valtuutus sisältää oikeuden antaa osakkeita osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu osakeanti). Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen asti. Valtuutus korvaa yhtiökokouksen 8.4.2014 antaman osakeantivaltuutuksen.

RISKIT JA RISKIEN HALLINTA

Konsernin liiketoiminnan riskit liittyvät markkinoilla olevan tonniston kapasiteettiin, vastapuoliin, tavaroiden vienti- ja tuontinäkymiin ja liiketoimintaympäristön muutoksiin. Ylikapasiteetin riski pienenee toisaalta ikääntyvän tonniston romutusten myötä, ja toisaalta kiristyneiden rikkidirektiivivaatimusten johdosta. Finnlines liikennöi pääasiassa erityisvalvonta-alueilla, jossa ilmapäästörajat ovat tiukemmat kuin maailmanlaajuisesti. Raskaan polttoöljyn rikkipitoisuusraja laski 0,10 prosenttiin 1.1.2015 MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti. Tämä kasvattaa kustannuksia merikuljetusmarkkinoilla. Mutta ottaen huomioon, että Finnlinesilla on yksi Pohjois-Euroopan nuorimmista ja suurimmista laivastoista ja että yhtiö investoi polttoainejärjestelmän ja energiatehokkuuden kehittämiseen, sillä on erittäin hyvät mahdollisuudet pienentää riskiä merkittävästi. Ulkomaankaupan vaihteluiden vaikutusta pienentää yhtiön toiminnan ulottuminen usealle eri maantieteelliselle alueelle, jolloin jonkun maan hidasta kasvua kompensoi toisen maan talouden nopeampi elpyminen. Finnlines seuraa jatkuvasti asiakkaittensa ja toimittajiensa vakavaraisuutta ja maksukäyttäytymistä. Tällä hetkellä vastapuoliin liittyviä välittömiä riskejä ei ole havaittavissa, mutta yhtiö seuraa vastapuoliensa taloudellista asemaa. Finnlines ylläpitää riittäviä luottolimiittejä maksuvalmiuden varmistamiseksi nykyisessä liiketoimintaympäristössä.

RIITA-ASIAT

24.2.2015 julkaistussa vuoden 2014 tilinpäätöksessä on selostus Finnlinesin vireillä olevista riita-asioista.

Helsingin käräjäoikeus on 27.2.2015 antanut päätöksen Finnlinesin ja Suomen valtion välisessä väylämaksukanteessa. Finnlinesin mukaan 1.1.2006 asti voimassa olleet väylämaksulait eivät olleet EU-lainsäädännön mukaisia ja yhtiöltä oli veloitettu liikaa väylämaksuja vuosina 2001-2004. Helsingin käräjäoikeus on antamallaan päätöksellä tuominnut Suomen valtion palauttamaan Finnlinesille liikaa perittyjä väylämaksuja vuosilta 2001-2004 yhteensä noin 17,0 miljoonaa euroa sisältäen korot. Suomen valtio on ilmoittanut valittavansa päätöksestä Helsingin hovioikeuteen. Asian käsittely on kesken.

HALLINTO- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄ

Finnlines soveltaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia. Hallinto- ja ohjausjärjestelmä on luettavissa yhtiön internet-sivuilla: www.finnlines.com.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Raportointikauden jälkeen ei ole ollut olennaisia raportoitavia tapahtumia.

NÄKYMÄT JA LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ

Ensimmäinen osa Finnlinesin 100 miljoonan euron investointiohjelmaa, jossa aluksiin asennetaan viisitoista pakokaasupesuria sekä kuusi propulsiojärjestelmää, on lähes valmis. Finnlines-konsernin vuoden 2015 tuloksen ennen veroja odotetaan olevan parempi viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Pääsyitä tulosodotuksiin ovat laivaston kustannustehokkuus ja ympäristöystävällisyys sekä sen parempi soveltuvuus nykyisiin markkinanäkymiin ja alusten kapasiteettivaatimuksiin.

Vuoden 2015 toinen osavuosikatsaus ajalta 1.1.-30.6.2015 julkaistaan keskiviikkona 29.7.2015.

Finnlines Oyj
                      Emanuele Grimaldi

LIITTEET

- Raportointi- ja laskentaperiaatteet
- Konsernin laaja tuloslaskelma, IFRS
- Konsernitase, IFRS
- Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista, IFRS
- Konsernin rahavirtalaskelma, IFRS (lyhennetty)
- Liikevaihto ja tulos segmenteittäin
- Aineelliset hyödykkeet
- Käyvän arvon hierarkia
- Ehdolliset velat sekä annetut sitoumukset
- Osakkeet, osakekannan markkina-arvo ja kaupankäynti osakkeilla
- Raportointikauden jälkeiset tapahtumat
- Tunnuslukujen laskentakaavat
- Lähipiiritapahtumat

NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

Tämä osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

RAPORTOINTI- JA LASKENTAPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset-standardin mukaisesti. Yhtiö on ottanut tilikauden alusta käyttöön tiettyjä uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja ja IFRIC-tulkintoja vuoden 2014 tilinpäätöksessä kuvatulla tavalla 1.1.2015 alkaen. Näillä ei ollut vaikutusta konsernin raportoituihin lukuihin.

Finnlines Oyj liittyi tammikuussa 2013 tonnistoverotuksen piiriin. Tonnistoverotuksessa varustamotoiminta siirtyi elinkeinoverotuksesta tonnistoveropohjaiseen verotukseen.

Kaikki numerot on pyöristetty, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä ja harkintaa laskentaperiaatteiden soveltamisessa, mikä vaikuttaa taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista, että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista. Keskeisiin oletuksiin liittyvät epävarmuustekijät ovat samat kuin konsernitilinpäätöksessä 31.12.2014 sovelletut.

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA, IFRS

1 000 euroa 1-3 2015 1-3 2014 1-12 2014
Liikevaihto 116 829 126 803 532 889
Liiketoiminnan muut tuotot 288 1 618 6 776
Materiaalit ja palvelut -42 899 -48 429 -191 445
Henkilöstökulut -20 952 -24 643 -88 418
Poistot ja arvonalentumiset -13 837 -14 734 -56 843
Liiketoiminnan muut kulut -35 534 -35 181 -144 396
Liiketoiminnan kulut yhteensä -113 222 -122 986 -481 102
Liiketulos (EBIT) 3 894 5 435 58 563
Rahoitustuotot 354 56 483
Rahoituskulut -4 608 -5 848 -22 412
Tulos ennen veroja (EBT) -360 -356 36 634
Tuloverot 991 684 5 079
Raportointikauden tulos 632 328 41 713

Muut laajan tuloksen erät:
Erät jotka saatetaan myöhemmin
siirtää tulosvaikutteiseksi:

Ulkomaisiin yksikköihin liittyvät
muuntoerot
Verovaikutus, netto   0
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi, yhteensä 38 2 69
Erät joita ei tulla myöhemmin siirtämään tulosvaikutteiseksi:
Työsuhde-etuuksien uudelleenarvostus     -844
Verovaikutus, netto *   212 353
Erät joita ei tulla myöhemmin
siirtämään tulosvaikutteiseksi,
yhteensä
  212 -491
Raportointikauden laaja tulos yhteensä 670 542 41 291

Raportointikauden tuloksen
jakautuminen:

Emoyhtiön omistajille 655 355 41 726
Määräysvallattomille omistajille -23 -27 -13
Raportointikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 693 569 41 304
Määräysvallattomille omistajille -23 -27 -13
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta raportointikauden
voitosta/tappiosta laskettu
osakekohtainen tulos
(euroa per osake):

Laimentamaton / laimennusvaikutuksella oikaistu
osakekohtainen tulos
0,01 0,01 0,81
Osakkeiden keskimääräinen lukumäärä:
Laimentamaton / laimennettu 51 503 141 51 503 141 51 503 141

Suurin osa laajaan tulokseen kirjatuista eristä kuuluu tonnistoverojärjestelmän piiriin.

* Verosaamiset on kirjattu työsuhde-etuuksien uudelleen arvostuksista, koska Finnlines Deutschland GmbH poistui tonnistoverojärjestelmästä tammikuun 2014 lopussa ja siirtyi normaaliin tuloverotukseen 1.2.2014.

KONSERNITASE, IFRS

1 000 euroa 31.3.2015 31.3.2014 31.12.2014
VARAT
Pitkäaikaiset varat
Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet 1 014 013 1 069 523 983 183
Liikearvo 105 644 105 644 105 644
Muut aineettomat hyödykkeet 5 307 5 706 5 500
Muut rahoitusvarat 4 576 4 580 4 576
Saamiset 838 238 838
Laskennalliset verosaamiset 5 703 1 586 5 353
  1 136 080 1 187 275 1 105 092
Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus 7 102 8 476 5 926
Myyntisaamiset ja muut saamiset 99 662 101 663 76 480
Verotettavaan tuloon perustava verosaaminen 1 61 1
Rahavarat 2 185 2 230 2 680
  108 950 112 430 85 086

Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät 15 121 1 173 20 297
Varat yhteensä 1 260 151 1 300 878 1 210 475

OMA PÄÄOMA
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 103 006 103 006 103 006

Muut rahoituserät -712 -833 -3 970
Liiketoiminnan nettorahavirta 4 917 6 069 82 108

Investointien rahavirrat
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin käyttöomaisuushyödykkeisiin -42 576 -1 099 -29 575
Aineellisten
käyttöomaisuushyödykkeiden myynti
Sijoitusten myynti     1
Saadut osingot     13
Investointien nettorahavirta -42 512 3 669 40 029

Rahoituksen rahavirrat
Lainojen nostot 90 000   169 604
Lyhytaikaisten korollisten rahoitusvelkojen nettolisäys (+) / nettovähennys (-) -10 385 49 883 7 953
Lainojen takaisinmaksut -42 564 -59 899 -298 974
Myönnetyt lainat     -900
Myönnettyjen lainojen takaisinmaksut 45   395
Maksetut osingot     -42
Rahoituksen nettorahavirta 37 096 -10 016 -121 964

Rahavarojen muutos -500 -278 173
Rahavarat raportointikauden alussa 2 680 2 508 2 508
Valuuttakurssien muutosten vaikutus 5   -1
Rahavarat kauden lopussa 2 185 2 230 2 680

* Vuonna 2014 maksetut verot sisältävät Finnlines Deutschland GmbH:n verovarauksiin sisältyneen 3,6 miljoonan euron maksun.

LIIKEVAIHTO JA TULOS SEGMENTEITTÄIN

Siirrot erien välillä     13 988 9 -13 997 0
  -4 369   -22 395   -26 763
Hankintameno 31.3.2015 72 68 404 1 332 563 43 899 20 319 1 465 257

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 1.1.2015   -17 341 -389 749 -42 459   -449 549
Muuntoerot       -36   -36
Vähennysten ja siirtojen
kertyneet poistot
    159 118   277
poistot
  -551 -12 747 -280   -13 578
Kertyneet poistot ja arvonalentumiset
31.3.2015
  -17 891 -402 338 -42 657   -462 886
  1 132   10 510   11 642
Kirjanpitoarvo
31.3.2015
72 51 645 930 225 11 752 20 319 1 014 013

Tilinpäätöksessä 31.12.2014 myytäväksi luokitellun aluksen luokittelu myytäväksi on päätetty lopettaa raportointikauden aikana, koska alukselle solmittiin pitkäaikainen rahtaussopimus helmikuussa 2015. Osa satamatoimintojen omaisuudesta, jonka kirjanpitoarvo on 15,1 miljoonaa euroa, luokitellaan edelleen myytävänä olevaksi omaisuuseräksi.

* Sisältävät pääosin pakokaasupesurijärjestelmien ennakkomaksuja.

AINEELLISET HYÖDYKKEET 2014

Kirjanpitoarvo
31.3.2014
72 57 139 986 787 25 126 398 1 069 523

KÄYVÄN ARVON HIERARKIA KÄYPÄÄN ARVOON ARVOSTETUISTA RAHOITUSVAROISTA JA -VELOISTA

Taso 1 - Noteeratut käyvät arvot (oikaisemattomat) toimivilla markkinoilla samanlaisille varoille tai veloille.

Taso 2 - Käyvät arvot määritetään käyttämällä muita syöttötietoja (inputs) kuin tasoon 1 sisältyviä noteerattuja hintoja, ja ne ovat todennettavissa asianomaisen omaisuuserän tai velan osalta joko suoraan (kuten hinnat) tai epäsuorasti (johdettu hinnoista).

Konsernilla on tason 2 lainoja rahoituslaitoksilta sekä eläkelainoja. Näiden instrumenttien kirjanpitoarvon ja käyvän arvon välillä ei ole merkittävää eroa.

Taso 3 - Käyvät arvot määritetään käyttäen varojen tai velkojen syöttötietoja (inputs), jotka eivät perustu todettavissa oleviin markkinatietoihin.

Tässä kategoriassa ei ole instrumentteja.

Tämän tilikauden tai edellisen tilikauden aikana ei ole ollut siirtoja käyvän arvon hierarkian tasolle 3 tai sieltä pois.

EHDOLLISET VELAT SEKÄ ANNETUT SITOUMUKSET

Kiinteistöinvestointien
arvonlisäveron tarkistusvastuut
4 998 6 440 5 322

* Yksi pitkäaikainen aluksen bareboat-rahtaussopimus loppui 17.12.2014 aluksen myynnistä johtuen. Toinen bareboat-sopimus tehtiin vuoden 2015 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

** Sisältää pakokaasupesuri- ja potkurijärjestelmien hankkimiseen liittyviä sitoumuksia ja alusinvestointeja.

OSAKKEET, OSAKEKANNAN MARKKINA-ARVO JA KAUPANKÄYNTI OSAKKEILLA

31.3.2015 31.3.2014
Osakkeiden kokonaismäärä 51 503 141 51 503 141
Osakekannan markkina-arvo,
miljoonaa euroa
825,1 380,6

1-3 2015 1-3 2014
Vaihdettujen osakkeiden määrä,
miljoonaa kappaletta
0,3 1,3

1-3 2015
  Ylin Alin Keskiarvo Päätöskurssi
Osakkeen
hinta
16,9 14,9 15,98 16,02

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Raportointikauden päättymisen jälkeen ei ole ollut olennaisia raportoitavia tapahtumia.

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Tulos per osake (EPS), euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva tulos
-------------------------------------------------------------
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden painotettu keskiarvo

Oma pääoma per osake, euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva oma pääoma
---------------------------------------------------
Osakkeiden laimentamaton lukumäärä kauden lopussa

Velkaantumisaste (gearing), %:

Korolliset velat - rahavarat
----------------------------- X 100
Oma pääoma yhteensä

Omavaraisuusaste, %:

Oma pääoma yhteensä
------------------------------------ X 100
Taseen loppusumma - saadut ennakot

Kirjatut tuloverot perustuvat vuoden arvioituun keskimääräiseen tuloveroasteeseen, jonka odotetaan toteutuvan koko tilikaudella. Finnlines Oyj:n varustamotoiminta siirtyi tonnistopohjaiseen verotukseen tammikuussa 2013.

Finnlines Deutschland GmbH poistui Saksan tonnistoverojärjestelmästä tammikuun 2014 lopussa ja siirtyi normaaliin tuloverotukseen 1.2.2014.

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Katsauskauden aikana ei ollut merkittäviä lähipiiritapahtumia. Liiketoimet toteutettiin käyttäen markkinaperusteista hinnoittelua.

Finnlines Q12015 Fin.pdf