DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2015 STENDÖRREN FASTIGHETER AB (PUBL)

Januari–mars 2015

• Hyresintäkterna uppgick till 56,2 (-) miljoner kronor.
  • Driftnettot uppgick till 35,2 miljoner kronor (-).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 13,1 miljoner kronor (-0,7).
  • Värdeförändring av förvaltningsfastigheter uppgick till 6,7 miljoner kronor (-) och av räntederivat till -12,9 miljoner kronor (0).
  • Fastighetsvärde vid periodens slut var 4 129 Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 5,6 miljoner kronor (0,9).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,27 kronor (0,82).

Väsentliga händelser under perioden

• Under det första kvartalet tillträdde Bolaget fastigheter om totalt cirka 252 000 kvadrat- meter. Total uthyrningsbar yta vid periodens slut ca 532 000 kvadratmeter
  • Under det första kvartalet emitterade Bolaget totalt 8,6 miljoner B-aktier som delbetalning vid förvärven. Därmed avslutades serien av tidigare aviserade förvärv där nyemitterade B-aktier använts som delbetalning.
  • I februari emitterade Bolaget ett treårigt, icke säkerställt, obligationslån om 575 miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Efter periodens utgång förvärvade bolaget ytterligare fem fastigheter om totalt cirka 13 600 kvm och sålde en fastighet efter en kort innehavstid då den inte bedömdes vara långsiktigt strategisk för Bolaget.
  • Stendörren Fastigheter godkändes för handel på First North Premier från den 7 maj 2015.
  • Ränteläget är för närvarande historiskt lågt och Bolaget har sedan januari månad räntesäkrat 1,2 miljarder av lånestocken.

Kommentar från VD, Fredrik Brodin:

”Stendörren Fastigheter presenterar idag sin rapport för första kvartalet 2015. Rapporten är komplex då Stendörren Fastigheter under perioden, via ett stort antal transaktioner, har förvärvat förvaltningsfastigheter för knappa 2 miljarder kronor i fastighetsvärde, vilket nästan fördubblat bolagets balansräkning. Stendörren Fastigheter har organisationen i fokus och har under perioden väsentligen ökat antalet anställda nyckelpersoner med fler rekryteringar på gång. Med en stärkt organisation går Bolagets fortsatta utveckling nu in i en ny fas med utveckling av de förvärvade fastigheterna med fullt fokus på att ytterligare stärka kassaflöden och relationer med nya hyresgäster. Fortsatta förvärv utvärderas löpande då marknadsförutsättningarna är fortsatt gynnsamma i den växande Stockholmsregionen.”

För ytterligare information kontakta

Fredrik Brodin, verkställande direktör. Telefon 070-8886665, fredrik.brodin@stendorren.se eller besök www.stendorren.se

Stendörren Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag aktivt inom segmentet lager och lätt industri. Stendörren är noterat på First North Premier, Nasdaq Stockholm (Ticker: STEF B). Certified Adviser är Remium Nordic AB (www.remium.com). För mer information om Stendörren Fastigheter AB (publ) se www.stendorren.se

Delårsrapport första kvartalet 2015.pdf Pressmeddelande Q1 rapport 20150522.pdf