East Capital Explorer AB - Fondinnehavens värdeutveckling under maj 2015

East Capital Explorer upphör med månadsvis rapportering av fondinnehavens värdeutveckling

East Capital Explorer har beslutat att upphöra med att publicera månatliga rapporter över fondinnehavens värdeutveckling, därmed är denna rapport den sista. Detta mot bakgrund av att andelen fonder vars substansvärden inte är publikt tillgängliga har minskat till en icke substantiell del av bolagets totala substansvärde, medan private equity- och fastighetsinvesteringar har ökat. I händelse av större värdeförändringar i fondinnehaven med materiell påverkan på bolagets substansvärde, kommer marknaden att informeras i enlighet med Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. East Capital Explorers fullständiga substansvärde publiceras kvartalsvis i bolagets delårsrapporter.

Fondinvesteringar Indikativ värdeförändring, EUR
maj 2015¹
East Capital Deep Value Fund 1,3 %
East Capital Russia Domestic Growth Fund -1,7 %
East Capital Baltic Property Fund II² 0,0 %
East Capital Frontier Markets Fund³ -1,4 %
East Capital Bering Ukraine Fund Class R³ 2,0 %
Värdeförändring fondinvesteringar -0,1 %

¹ Justerat för investeringar, avyttringar och utdelningar under perioden
² East Capital Baltic Property Fund II publicerar substansvärde kvartalsvis
³ East Capital Frontier Markets Fund, en UCITS-fond vars substansvärde publiceras dagligen, och East Capital Bering Ukraine Fund Class R ingår i kortfristiga placeringar i East Capital Explorers finansiella rapporter

1 EUR = 9,37 SEK per den 31 maj 2015. Källa: Reuters

Fondinvesteringarna, inklusive de kortfristiga placeringarna i East Capital Frontier Markets Fund och East Capital Bering Ukraine Fund Class R, motsvarade 48 % av East Capital Explorers totala substansvärde i den senast publicerade delårsrapporten per den 31 mars 2015. Under april sålde bolaget andelar i East Capital Russia Domestic Growth Fund till ett värde motsvarande 5,0 MEUR och i East Capital Deep Value Fund till ett värde motsvarande 5,4 MEUR. Inga andelar såldes under maj månad.

Kalender för finansiell information

• Delårsrapport, kvartal 2 2015 - 20 aug 2015
  • Delårsrapport, kvartal 3 2015 - 5 nov 2015

Mia Jurke, VD, East Capital Explorer, 08 505 885 32
Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, 073 988 44 66

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa till en bredare målgrupp. Bolaget gör direktinvesteringar i onoterade och noterade bolag men investeringar görs också via East Capitals private equity- fastighets- och alternativa investeringsfonder. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential som detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer har utsett East Capital till att förvalta investeringarna. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 -
Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer och informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 5 juni 2015 klockan 08:00 CET.

150605 - Pressmeddelande http://hugin.info/143006/R/1926513/691366.pdf

HUG#1926513