East Capital Explorer AB - Aivo Adamson ny koncern-VD för Starman

Starmans styrelse har i samråd med East Capital Explorer - noterat på Nasdaq Stockholm - utsett Aivo Adamson till koncern-VD för Starman, Baltikums ledande kabel-tv- och internetleverantör. Aivo har en bred erfarenhet från ledande befattningar inom finans, infrastruktur och IT, senast som generaldirektör för det estniska Vägverket.

Starman är East Capital Explorers största innehav. I och med förvärvet av litauiska Cgates i februari 2015 blev Starman den första pan-baltiska kabel-tv- och internetleverantören. Aivo Adamson tillträder sin nya befattning den 17 juni. Toomas Tiivel och Paulius Dambrauskas kommer båda att fortsätta i koncernens ledningsgrupp.

"Vi ser många möjligheter att vidareutveckla och expandera bolaget till en verklig pan-baltisk marknadsledare. Aivos ledarskapsförmåga och breda erfarenhet av att leda och genomföra komplexa och gränsöverskridande företagsintegrationer utgör, tillsammans med den erfarna befintliga ledningsgruppen, en stark kombination för att kunna driva företaget framåt", säger Gert Tiivas, styrelseordförande i Starman.

Aivo Adamson, född 1965, är en välrespekterad företagsledare i Baltikum med mångårig erfarenhet från att leda multinationella organisationer och integrationsprojekt. Hans tidigare befattningar innefattar bl.a. Head of Infrastructure and Operations på Swedbank Group IT samt CIO och CRO i Hansapank Group (senare Swedbank).

Mia Jurke, VD, East Capital Explorer, 08 505 885 32
Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, 073 988 44 66

Kalender för finansiell information

• Delårsrapport, kvartal 2 2015 - 20 aug 2015
  • Delårsrapport, kvartal 3 2015 - 5 nov 2015

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa till en bredare målgrupp. Bolaget gör direktinvesteringar i onoterade och noterade bolag men investeringar görs också via East Capitals private equity-, fastighets- och alternativa fonder. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential som detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer har utsett East Capital till att förvalta investeringarna. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 -
Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 10 juni 2015 klockan 08:30 CET.

150610 - Pressmeddelande http://hugin.info/143006/R/1927425/691849.pdf

HUG#1927425