East Capital Explorer överför 121,7 miljoner kronor till aktieägarna via inlösenprogram

Årsstämman i East Capital Explorer AB beslutade den 21 april 2015 om ett frivilligt inlösenförfarande. Erbjudandet omfattade inlösen av högst var tjugonde aktie i East Capital Explorer till ett inlösenbelopp om 83 SEK per aktie (motsvarande substansvärdet per aktie den 31 december 2014). Anmälningsperioden för erbjudandet avslutades den 22 juni 2015.

Enligt den slutliga sammanräkningen har 1 466 468 aktier anmälts för inlösen, vilket motsvarar en anslutning i inlösenerbjudandet om cirka 98,5 procent. Detta innebär att totalt 121,7 MSEK (cirka 13,2 MEUR) kommer att överföras till aktieägarna.

Efter inlösen och en i anslutning därtill genomförd fondemission, utan utgivande av nya aktier, kommer East Capital Explorers aktiekapital att uppgå till cirka 3,65 MEUR fördelat på 28 476 792 aktier, inklusive aktier i eget förvar. Utbetalning av inlösenbeloppet beräknas ske omkring den 15 juli 2015.

Det genomsnittliga priset för avyttrade inlösenrätter i det courtagefria försäljningsförfarandet uppgick till 1,31 kronor per inlösenrätt. Likvid för courtagefri försäljning av inlösen betalades ut den 24 juni 2015.

Mia Jurke, VD, East Capital Explorer, 08 505 885 32
Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, 073 988 44 66

Kalender för finansiell information

• Delårsrapport, kvartal 2 2015 - 20 aug 2015
  • Delårsrapport, kvartal 3 2015 - 5 nov 2015

Om East Capital Explorer
East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa till en bredare målgrupp. Bolaget gör direktinvesteringar i onoterade och noterade bolag men investeringar görs också via East Capitals private equity-, fastighets- och alternativa fonder. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential som detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer har utsett East Capital till att förvalta investeringarna. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 -
Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 26 juni 2015 klockan 10:30 CET.

150626 - Pressmeddelande http://hugin.info/143006/R/1931943/694861.pdf

HUG#1931943