Cgates förvärvar litauiska betal-tv- och internetoperatören Kava

East Capital Explorer AB - noterat på Nasdaq Stockholm - meddelar att Cgates, ett helägt dotterbolag till East Capital Explorers största innehav Starman, har förvärvat den regionala litauiska operatören Kava i en affär som ger Cgates rikstäckning inom betal-tv och bredband.

"Cgates förvärv av Kava är ytterligare ett steg i att skapa en ledande pan-baltisk kabel-tv- och bredbandsoperatör, med Starman och Cgates som starka plattformar i Estland och Litauen. Den här branschen erbjuder uppenbara skalfördelar för en operatör med ett starkt produktutbud och ett effektivt nät, och det kommer vi att fortsätta dra nytta av", säger Mia Jurke, VD för East Capital Explorer.

Kava är en växande telekomoperatör med cirka 20 000 kunder i Litauen. Bolaget har ett av landets modernaste fibernät som täcker mer än 100 000 hushåll i storstäderna Vilnius, Klaipéda, Šiauliai och Panevéžys. Av dessa städer täcker Cgates nuvarande nät endast Vilnius. Kavas produktutbud är huvudsakligen bredbands- och betal-tv-tjänster.

"Att Cgates nu blir en rikstäckande aktör är en viktig milstolpe i vår strategi för bolaget. Förvärvet av Kava ökar Cgates hushållstäckning med 30 procent vilket stärker bolagets marknadsposition. Cgates är redan en stark tvåa på marknaden, men det är fortfarande en fragmenterad marknad med många tillväxtmöjligheter", tillägger Gert Tiivas, styrelseordförande i Starman.

Cgates är ett helägt dotterbolag till Estlands ledande kabel-tv- och bredbandsoperatör Starman, där East Capital Explorer äger 63 procent. Cgates är Litauens näst största kabel-tv- och bredbandsoperatör med ett nätverk som täcker 300 000 hushåll i 12 städer. Cgates har cirka 120 000 RGU (inkomstgenererande enheter) inom betal-tv, och 70 000 inom internet. Intäkterna under 2014 var 15,8 MEUR med en EBITDA-marginal på 44,7 procent.

Cgates finansierar förvärvet genom banklån. Affären slutförs efter godkännande från berörda myndigheter i Litauen.

Mia Jurke, VD, East Capital Explorer, 08 505 885 32
Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, 073 988 44 66

Kalender för finansiell information

• Delårsrapport, kvartal 2 2015 - 20 aug 2015
  • Delårsrapport, kvartal 3 2015 - 5 nov 2015

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa till en bredare målgrupp. Bolaget gör direktinvesteringar i onoterade och noterade bolag men investeringar görs också via East Capitals private equity-, fastighets- och alternativa fonder. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential som detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer har utsett East Capital till att förvalta investeringarna. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 -
Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 13 juli 2015 klockan 08:00 CET.

HUG#1937540

150713 - Pressmeddelande.pdf