RAPALA VMC OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-KESÄKUU 2015: MYYNNIN JA KANNATTAVUUDEN PARANEMINEN JATKUI

Rapala VMC Oyj
Osavuosikatsaus
23.7.2015 klo 13.00

Huhti-kesäkuu lyhyesti:

• Liikevaihto nousi 3 % viime vuodesta ja oli 80,1 MEUR (77,7). Vertailukelpoisten valuuttakurssien mukainen liikevaihto nousi 1 %.
  • Vertailukelpoinen liikevoitto parani 2 % ja oli 9,9 MEUR (9,7).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 17,6 MEUR (21,5).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,09 EUR (0,08).
  • Koko vuoden tulosohjeistus säilyy ennallaan.

Tammi-kesäkuu lyhyesti:

• Liikevaihto nousi 7 % viime vuodesta ja oli 154,0 MEUR (143,9). Vertailukelpoisten valuuttakurssien mukainen liikevaihto nousi 4 %.
  • Vertailukelpoinen liikevoitto parani 26 % ja oli oli 20,6 MEUR (16,3).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 10,7 MEUR (13,5).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,19 EUR (0,19).

Toimitusjohtaja Jorma Kasslin: "Vuoden toisella neljänneksellä myyntimme ja vertailukelpoisen kannattavuutemme kasvu jatkui ja kuuden kuukauden jälkeen olemme viime vuotta edellä. Toisella vuosineljänneksellä myynti jatkui vahvana Yhdysvalloissa, jossa menestyksekkäät tuotelanseeraukset ja suotuisat kalastusolosuhteet edesauttoivat myyntiä. Myös monilla Muun maailman markkinoilla myynti kehittyi hyvin vuoden toisella neljänneksellä. Sen sijaan Venäjällä liiketoiminta on tällä hetkellä hyvin haasteellista, mikä vaikuttaa negatiivisesti koko konsernimme myyntiin, kannattavuuteen ja varastotasoihin.

Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen tukee myyntiämme ja Konsernin tuotteiden kannattavuutta, mutta samanaikaisesti heikentää kannattavuuttamme täällä Euroopassa erityisesti Kolmansien osapuolien tuotteiden osalta.

Batamin uistintehtaan operatiivinen toiminta parantuu jatkuvasti. Yksiköllä oli positiivinen vaikutus myös toisen vuosineljänneksen tulokseemme ja tämän positiivisen kehityksen odotetaan jatkuvan.

Loppuvuoden näkymät ovat edelleen positiiviset. Tulemme vuoden jälkipuoliskolla tarkasti seuraamaan talvikalastus- ja talviurheilumyynnin, Venäjän tilanteen sekä myyntikatteemme kehittymistä."

Liikevaihto 80,1 77,7 +3 % 154,0 143,9 +7 % 273,2
Liikevoitto 8,3 8,6 -3 % 17,4 16,0 +9 % 22,9
% liikevaihdosta 10,4 % 11,1 %   11,3 % 11,1 %   8,4 %
Vertailukelpoinen liikevoitto * 9,9 9,7 +2 % 20,6 16,3 +26 % 20,9
% liikevaihdosta 12,4 % 12,4 %   13,4 % 11,4 %   7,6 %
Liiketoiminnan nettorahavirta** 17,6 21,5 -18 % 10,7 13,5 -21 % 21,7
Nettovelkaantumisaste % 75,9 % 73,2 %   75,9 % 73,2 %   73,2 %
Tulos per osake, EUR 0,09 0,08 +13 % 0,19 0,19 0 % 0,24
* Ilman kertaluonteisia eriä ja realisoitumattomien operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten markkina-arvostuksia.
**Vertailukaudet oikaistu, ks. liitetiedot.

Markkinaympäristö

Markkinaolosuhteet pysyivät suhteellisen vakaana ja muuttumattomana vuoden toisella neljänneksellä. Hyvät sääolosuhteet tukivat kesäkalastusmyyntiä useilla markkinoilla kuten USA:ssa ja Ranskassa, kun taas epäsuotuisat ja kylmät sääolosuhteet vaikuttivat haitallisesti kesäkalastusmyynnin pääsesonkiin joillakin markkinoilla kuten Pohjoismaissa. Tilanne Venäjällä jatkui haastavana mikä vaikuttaa negatiivisesti koko konserniin.

Liiketoimintakatsaus huhti-kesäkuu 2015

Konsernin ensimmäisen neljänneksen liikevaihto nousi 3 % viime vuodesta. Valuuttakurssien muutokset kasvattivat liikevaihtoa noin 2,0 MEUR. Vertailukelpoisin muuntokurssein vuosineljänneksen liikevaihto oli 1 % viime vuotta edellä.

Pohjois-Amerikka

Pohjois-Amerikan myynti jatkui vahvana vuoden toisella neljänneksellä johtuen hyvistä kalastusolosuhteista, jotka tukivat konsernin omien tuotteiden täydennystilauksia. Kuluttajien aktiivisuus ja luottamus ovat vahvistuneet USA:ssa, kun taas liiketoiminta on haastavampaa Kanadassa. Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen tukee USA:n myyntiä, mutta samanaikaisesti vaikeuttaa Kanadan liiketoimintaa.

Pohjoismaat

Pohjoismaiden myynti kehittyi negatiivisesti, johtuen kylmästä ja sateisesta kesästä ja kesäkalastuskauden myynnin aikaisemmasta aloituksesta, joka aikaisti myyntiä ensimmäiselle vuosineljännekselle. Suomen myyntiä tuki uusi metsästystuotteisiin liittyvä jakelusopimus.

Muu Eurooppa

Myynti laski viime vuodesta. Tilanne Venäjällä ja Ukrainassa jatkui haastavana heikentäen kuluttajakysyntää. Tämä yhdessä Venäjän ruplan heikentymisen kanssa rasittivat merkittävästi Muun euroopan myyntiä.  Ilman Venäjää ja Ukrainaa Muun Euroopan paikallisvaluutoissa mitattu liikevaihto nousi 6 % viime vuodesta. Nousua tuki myynnin vahva kasvu Ranskassa.

Muu maailma

Muun maailman myynti kasvoi viime vuodesta.  Myynti kehittyi positiivisesti Etelä-Afrikassa, Thaimaassa sekä usealla muulla markkinalla, kun taas myynti oli haastavaa Australiassa ja Japanissa. Liikevaihtoa tuki suotuisat valuuttakurssit.

Ulkoinen liikevaihto alueittain

II II muutos Vertailukelpoinen
MEUR  2015  2014 %  2014
Pohjois-Amerikka 26,6 19,8 +34 % +11 % 86,1
Pohjoismaat 17,7 19,5 -9 % -8 % 54,9
Muu Eurooppa 27,0 30,7 -12 % -5 % 98,7
Muu maailma 8,8 7,6 +16 % +6 % 33,5
Yhteensä 80,1 77,7 +3 % +1 % 273,2

Liiketoimintakatsaus tammi-kesäkuu 2015

Kuuden kuukauden liikevaihto nousi viime vuodesta 7 %. Valuuttakurssien muutokset kasvattivat liikevaihtoa noin 3,6 MEUR. Vertailukelpoisin muuntokurssein kuuden kuukauden liikevaihto nousi 4 % viime vuodesta. Kesäkalastuskauden toimitukset alkoivat viime vuotta aikaisemmin useilla markkinoilla painottaen myyntiä enemmän vuoden ensimmäiselle neljännekselle.

Pohjois-Amerikka

Ensimmäinen vuosipuolisko oli vahva USA:ssa. Kasvua tukivat valuuttakurssit, parantunut taloustilanne, Rapala Shadow Rap -tuoteperheen menestyksekäs lanseeraus, joka kasvatti koko alkuvuoden myyntiä, sekä  toimitusten  siirtyminen viime vuoden viimeiseltä neljännekseltä vuodelle 2015.

Pohjoismaat

Pohjoismaiden myynti kasvoi huomattavasti viime vuodesta toisen neljänneksen heikosta myynnistä huolimatta. Ensimmäisen neljänneksen vahvaa myyntiä tuki talviolosuhdeiden paraneminen, kesäkalastuskauden myynnin ajoitus, tavarantoimittajien ajallaan tulleet toimitukset sekä vierasvaluuttaisten myyntisaatavien kurssivoitot.

Muu Eurooppa

Myynti laski viime vuodesta. Jatkuneella poliittisella ja taloudellisella levottomuudella oli edelleen vaikutusta myyntiin Venäjällä ja Ukrainassa.  Valuutoilla, etupäässä Venäjän ruplalla, oli huomattava negatiivinen vaikutus liikevaihtoon edellisvuoteen verrattuna. Ilman Venäjää ja Ukrainaa Muun Euroopan paikallisvaluutoissa mitattu liikevaihto nousi 6 % viime vuodesta johtuen pääosin myynnin kasvusta Ranskassa, Unkarissa, Romaniassa ja Puolassa.

Muu maailma

Muun maailman myynti kasvoi paikallisessa valuutassa mitattuna ja lisäksi myyntiä tuki valuuttakurssit. Myynti kehittyi positiivisesti Etelä-Afrikassa, Thaimaassa, Malesiassa, Chilessä ja Koreassa. Myynti laski Australiassa, Japanissa ja Indonesiassa.

I-II I-II muutos Vertailukelpoinen I-IV
MEUR  2015  2014 % muutos %  2014
Pohjois-Amerikka 51,6 39,2 +32 % +10 % 86,1
Pohjoismaat 34,2 32,7 +5 % +7 % 54,9
Muu Eurooppa 51,4 57,3 -10 % -2 % 98,7
Muu maailma 16,8 14,7 +14 % +4 % 33,5
Yhteensä 154,0 143,9 +7 % +4 % 273,2

Taloudellinen tulos ja kannattavuus

Vertailukelpoinen (ilman kertaluonteisia eriä ja realisoitumattomia valuuttajohdannaissopimusten markkina-arvostuksia) liikevoitto nousi viime vuodesta toisella neljänneksellä ja kuudella kuukaudella. Valuuttojen muuntokurssien muutokset rasittivat liikevoittoa noin 0,7 MEUR toisella neljänneksellä ja kuudella kuukaudella. Vertailukelpoisin muuntokurssein neljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto nousi 1,0 MEUR toisella neljänneksellä ja 4,9 MEUR kuudella kuukaudella.

Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli 12,4 % (12,4) vuosineljänneksellä ja 13,4 % (11,4) kuudelta kuukaudelta. Toisen vuosineljänneksen kannattavuutta tuki Konsernin tuotteiden myynnin kasvu erityisesti USA:ssa ja Aasian valmistustoiminnan parempi kannattavuus. Kannattavuutta rasitti valuuttakurssien negatiivinen vaikutus ostoihin ja myynnin negatiivinen kehitys Venäjällä.

Kuuden kuukauden raportoitu liikevoitto nousi viime vuodesta, mutta laski toisella neljänneksellä. Konsernin raportoitu liikevoittomarginaali oli vastaavasti 10,4 % (11,1) vuosineljänneksellä ja 11,3 % (11,1) kuudelta kuukaudelta.  Raportoituun liikevoittoon sisältyi kertaluonteisia kuluja 0,0 MEUR (0,5) toisella vuosineljänneksellä ja 1,2 MEUR (0,4) tammi-kesäkuussa koostuen Kiinan-valmistustoiminnan lopettamisesta aiheutuvista suorista kertaluonteisista kuluista. Raportoitu liikevoitto sisälsi operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten realisoitumattomia markkina-arvostuksia, joiden vaikutus oli 1,6 MEUR negatiivinen (0,6 negatiivinen) toisella vuosineljänneksellä ja 2,0 MEUR negatiivinen (0,1 positiivinen) kuuden kuukauden aikana.

Kokonaisrahoituskulut (netto) olivat 2,0 MEUR (1,6) toisella vuosineljänneksellä ja 4,1 MEUR (3,5) kuudelta kuukaudelta. Rahoituskuluihin vaikutti negatiivisesti rahoituserien valuuttakurssitappiot, jotka olivat 1,2 MEUR (0,5 MEUR) vuosineljänneksellä ja 2,7 MEUR (1,5 MEUR) kuuden kuukauden aikana. Korko- ja muut rahoituskulut (netto) olivat viime vuoden tasolla ollen 0,8 MEUR (1,0 MEUR) vuosineljänneksellä ja 1,5 MEUR (1,9 MEUR) kuudelta kuukaudelta.

Vuosineljänneksen tilikauden voitto oli viime vuoden tasolla. Osakekohtainen tulos oli 0,09 EUR (0,08 EUR) toisella vuosineljänneksellä ja 0,19 EUR (0,19) kuudelta kuukaudelta. Tilikauden voittoa ja osekekohtaista tulosta rasittivat merkittävästi operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten realisoitumat negatiiviset markkina-arvostukset. Viime vuoden tilikauden voittoon sisältyi 1,0 MEUR suuruinen positiivinen verovaikutus liittyen Suomen veroviranomaisten kanssa saavutettuun sopimukseen. Määräysvallattomien omistajien osuus voitosta aleni viime vuoteen verrattuna ollen 0,7 MEUR (1,0) toisella neljänneksellä ja 1,1 MEUR (0,9)  kuudelta kuukaudelta.

Liikevaihto 80,1 77,7 +3 % 154,0 143,9 +7 % 273,2
Liikevoitto 8,3 8,6 -3 % 17,4 16,0 +9 % 22,9
Vertailukelpoinen liikevoitto * 9,9 9,7 +2 % 20,6 16,3 +26 % 20,9
Tilikauden voitto 4,0 4,1 -2 % 8,3 8,4 -1 % 10,2
markkina-arvostuksia.

Segmenttikatsaus

Konsernin tuotteet

Konsernin tuotteiden liikevaihto nousi sekä toisella vuosineljänneksellä että ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Liikevaihdon kasvua tukivat valuuttakurssien muutokset, kesäkalastuskauden vahva aloitus ja Rapala Shadow Rap -tuoteperheen menestyksekäs lanseeraus sekä muutenkin vahva kesäkalastustuotteiden kokonaismyynti USA:ssa. Konsernin tuotteiden myynti Venäjällä oli taloudellisen kriisin takia heikompaa. Pohjoismaissa kylmät kesäsäät hidastivat Konsernin tuotteiden myyntiä.

Konsernin tuotteiden liikevoitto parani selvästi edellisvuodesta. Liikevoittoa tukivat vahvempi myynti ja Batamin-tehtaan parempi kannattavuus.

Kolmansien osapuolien tuotteet

Kolmansien osapuolien tuotteiden liikevaihto oli edellisvuotta alhaisempi sekä toisella vuosineljänneksellä että ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Metsästystuotteiden myynti oli vahvaa Pohjoismaissa, mutta taloudellinen epävakaus Venäjällä rasitti Kolmensien osapuolien kalastustuotteiden myyntiä edelleen. Myyntiä heikensi myös valuuttakurssimuutokset, erityisesti heikentynyt Venäjän rupla.

Kolmansien osapuolien tuotteiden liikevoitto laski edellisvuodesta. Liikevoittoa rasittivat valuuttakurssien negatiivinen vaikutus ostoihin sekä Venäjän heikentynyt myynti ja kannattavuus.

Liikevaihto toimintasegmenteittäin

II II muutos Vertailukelpoinen
MEUR  2015  2014 %  2014
Konsernin tuotteet 52,7 47,0 +12 % +3 % 171,3
Kolmansien osapuolien tuotteet 27,3 30,7 -11 % -5 % 102,0
Sisäiset erät         0,0
Yhteensä 80,1 77,7 +3 % +1 % 273,2

I-II I-II muutos Vertailukelpoinen
MEUR  2015  2014 %    2014
Konsernin tuotteet 103,5 90,3 +15 % +6 % 171,3
Kolmansien osapuolien tuotteet 50,5 53,6 -6 % +1 % 102,0
Sisäiset erät         0,0
Yhteensä 154,0 143,9 +7 % +4 % 273,2

Liikevoitto toimintasegmenteittäin

Konsernin tuotteet 6,6 4,7 +40 % 13,8 9,7 +42 % 15,0
Kolmansien osapuolien tuotteet 1,7 3,9 -56 % 3,6 6,4 -44 % 7,9
Yhteensä 8,3 8,6 -3 % 17,4 16,0 +9 % 22,9

Taloudellinen asema

Liiketoiminnan rahavirta aleni viime vuoden ennätystasoista ja oli 17,6 MEUR (21,5) toisella neljänneksellä ja 10,7 MEUR (13,5 MEUR) ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Rahavirtaa heikensi erityisesti käyttöpääoman nettomuutos, jota painoi myynnin nousun mukaisesti kasvaneet saamiset. Käyttöpääoman nettomuutos oli 9,6 MEUR (13,0) toisella neljänneksellä ja -6,7 MEUR (-2,6) tammi-kesäkuussa. Varastot kasvoivat 7,9 MEUR kesäkuusta 2014 ollen 121,8 MEUR (113,9), josta noin 1,8 MEUR aiheutuu valuuttakurssien muutoksista. Varastoja nostivat ennen kaikkea tuotannon siirto Kiinasta Batamille sekä hidastunut myynti Venäjällä ja Pohjoismaissa, minkä johdosta varastotasojen alentamistavoitteita ei saavutettu.

Investointien rahavirta oli viime vuoden tasolla ollen 2,7 MEUR (2,4) toisella vuosineljänneksellä ja 4,1 MEUR (4,5) kuudelta kuukauden aikana. Investoinnit koostuivat pääosin operatiivisista investoinneista.

Konsernin maksuvalmius oli hyvä. Käyttämättömät sitovat pitkäaikaiset luottolimiitit olivat 78,2 MEUR maaliskuun lopussa. Korollinen nettovelka ja velkaantumisaste nousivat viime vuodesta ja omavaraisuusaste jäi hieman edellisvuodesta.

Liiketoiminnan nettorahavirta * 17,6 21,5 -18 % 10,7 13,5 -21 % 21,7
Korollinen nettovelka kauden lopussa 108,8 96,4 +13 % 108,8 96,4 +13 % 99,9
Nettovelkaantumisaste % 75,9 % 73,2 %   75,9 % 73,2 %   73,2 %
Omavaraisuusaste kauden lopussa, % 42,3 % 42,6 %   42,3 % 42,6 %   44,1 %

* Vertailukaudet oikaistu, ks. liitetiedot.

Strategian toteuttaminen

Rapala-konsernin strategia perustuu kolmeen kulmakiveen: brändit, tuotanto ja jakeluverkosto, joita tukee vahva yrityskulttuuri. Vuoden toisen neljänneksen aikana strategian toteuttaminen jatkui useilla eri alueilla.

Konserni on keskittänyt merkittävästi voimavaroja Indonesian Batamilla sijaitsevan uuden uistinvalmistusyksikön liiketoiminnan ja operaatioiden kehittämiseen tehtaan vahvuuksien tarjoamien hyötyjen saavuttamiseksi. Yksikön operatiivinen toiminta on jo huomattavasti parantunut viime vuodesta ja sillä on edelleen merkittäviä tehostamismahdollisuuksia tulevaisuudessa. Batamin-yksikkö luo vahvan perustan konsernin Strom, Luhr Jensen ja Williamson -uistimien tulevaisuuden kasvulle.

Konsernin liiketoimintamallista johtuvien korkeiden varastotasojen alentaminen on konsernijohdon erityishuomion kohteena. Uusia rakenteellisia muutoksia tukemaan varastotasojen pysyvää alentumista tutkitaan.

Konsernin hakee kasvumahdollisuuksia myös yrityskaupoilla ja yhteistoimintahankkeilla ja näitä koskevia keskusteluja ja neuvotteluja käytiin myös vuoden 2015 toisen neljänneksen aikana.

Tuotekehitys

Tuotekehitys ja kyky luoda jatkuvasti uutta ovat konsernin ydinosaamista ja ne ovat myös keskeisiä tekijöitä konsernin brändien arvostukselle ja kaupalliselle menestykselle.

Uuden Rapala Shadow Rap -uistimen lanseeraus Yhdysvaltojen markkinoille aikaisemmin tänä vuonna oli erittäin onnistunut. Tämä uistin sai myös kunniamaininnan Paras uusi vaappu -kategoriassa EFTTEX 2015 -messuilla, joka on kalastusalan suurin ja merkittävin kansainvälinen ammattitapahtuma Euroopassa. Konsernin Rapala ja Sufix -tuotteet saavuttivat myös muita palkintoja, mukaan lukien Rapala Urban Hip Bag -laukun voitto Paras uusi laukku -kategoriassa.

Rapala -tuotteiden lisäksi konserni panostaa merkittävästi myös uudella Batamin-tehtaalla valmistettavien Strom-uistimien myyntiin, markkinointiin sekä tuotekehitykseen.

Henkilöstö ja organisaatio

Konsernin henkilöstömäärä oli keskimäärin 3 006 (2 672) toisella vuosineljänneksellä ja 2 943 (2 666) kuuden kuukauden aikana. Henkilöstömäärän kasvu johtui pääosin uistintuotannon laajentamisesta Batamilla sekä alihankinnan vähentämisestä Kiinassa. Henkilöstömäärä kesäkuun lopussa oli 3 156 (2 692).

Lähiajan näkymät ja riskit

Ensimmäisen kuuden kuukauden aikana tapahtuneen myynnin ja vertailukelpoisen kannattavuuden kasvun jälkeen koko vuoden näkymät ovat positiiviset. Yhdysvalloissa talvikalastustarvikkeiden ennakkomyynti on edennyt hyvin ollen miltei viime vuoden tasolla huolimatta erään kolmannen osapuolen talvikalastusvälineiden jakelusopimuksen loppumisesta. Viime vuoden jälkipuoliskolla nämä tuotteet toivat noin 5 MUSD myyntiä.

Batamin-tehtaan kannattavuuden parantuminen tukee konsernin kannattavuutta tänä vuonna.

Suurimmat epävarmuudet vuoden jälkipuoliskon osalta liittyvät kehitykseen Venäjällä, missä tilanne on tällä hetkellä hyvin haasteellinen. Konsernin varastotasojen alentamiseen liittyvät toimet sekä Yhdysvaltojen dollarin vahvistumien voivat omalta osaltaan aiheuttaa painetta konsernin katetasoihin.

Konsernin vuoden 2015 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton (ilman kertaluonteisia eriä ja realisoitumattomien valuuttajohdannaisten markkina-arvostuksia) odotetaan ylittävän vuoden 2014 tason.

Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät sekä liiketoiminnan kausiluoteisuus on kuvattu tarkemmin tämän osavuosikatsauksen lopussa.

Kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsaus julkaistaan 22.10.2015.

Helsingissä 23.7.2015

Rapala VMC Oyj:n hallitus

Lisätietoja antavat:

Jorma Kasslin, toimitusjohtaja, +358 9 7562 540

Jussi Ristimäki, talous- ja rahoitusjohtaja, +358 9 7562 540

Olli Aho, sijoittajasuhteet, +358 9 7562 540

Osavuosikatsausta käsittelevä telekonferenssi järjestetään tänään klo 14.00. Siihen voi osallistua soittamalla 5 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroihin +44 (0)20 3364 5719 tai +1 212 444 0096 tai +358 (0)9 2310 1675 (pin-koodi: 736596#). Uudelleenkuunteluun on mahdollisuus 14 arkipäivän ajan numerossa +44 (0)20 3427 0598 (pin-koodi: 2096709#). Nettiosoitteessa www.rapalavmc.com on Rapala-konsernin taloudellista informaatiota ja telekonferenssin jälkikuuntelumahdollisuus.

LYHENNETTY KONSERNITILINPÄÄTÖS (tilintarkastamaton)

Muuntoerot** -2,6 2,2 7,8 1,0 4,7
Voitot ja tappiot rahavirran suojauksista** 0,2 0,0 0,2 0,1 0,2
Voitot ja tappiot nettosijoitusten suojauksista** -0,5 -0,5 -1,7 0,1 0,1
Etuuspohjaisten eläkejärjestelyjen vakuutusmatemaattiset voitot (tappiot) - - - - -0,2
Muut laajan tuloksen erät yhteensä* -2,8 1,6 6,3 1,2 4,8

Tilikauden laaja tulos 1,2 5,8 14,6 9,6 15,1

Laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 0,7 4,5 13,4 8,8 15,3
Määräysvallattomille omistajille 0,5 1,3 1,3 0,9 -0,2

* Verovaikutus huomioitu
** Erä, joka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi

TASE

Tulos/osake, EUR (laimennettu = laimentamaton) 0,09 0,08 0,19 0,19 0,24
Oma pääoma/osake, EUR 3,49 3,18 3,49 3,18 3,34
Henkilöstö keskimäärin 3 006 2 672 2 943 2 666 2 716
Tunnuslukujen laskentakaavat ovat samat kuin vuositilinpäätöksessä 2014.

RAHAVIRTALASKELMA
Rahavarat tilikauden alussa 10,3 11,0 12,2 16,9 16,9
Valuuttakurssien muutosten vaikutus -0,4 0,2 0,5 0,1 -0,5
Rahavarat tilikauden lopussa 15,4 15,6 15,4 15,6 12,2
* Sisältää ei-rahamääräisten erien, tuloverojen sekä rahoitustuottojen ja -kulujen oikaisun.
**Vertailukaudet oikaistu, ks. liitetiedot.

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
    Emoyhtiön omistajille kuuluva pääoma
      Ar- Kumu- Sijoitetun   Ker- Määräys-
  O- Yli- von- latii- vapaan O- ty- vallatto- O-
  sa- kurs- muu- viset oman mat neet mien ma
  ke- si tos- muun- pää- O- voit- omis- pää-
  pää- ra- ra- to- oman sak- to- tajien oma
MEUR oma hasto hasto erot rahasto keet varat osuus yht.
Oma pääoma 1.1.2014 3,6 16,7 -1,4 -12,5 4,9 -4,4 116,2 12,0 135,1

Korottomat varat yhteensä     317,9 289,4 294,0
Kohdistamattomat korolliset varat     21,6 20,4 16,3
Varat yhteensä     339,5 309,7 310,3

* Toimintasegmentit ovat samat kuin tilinpäätöksessä 2014. Lisätietoja löytyy tilinpäätöksen liitetiedosta 2.

Ulkoinen liikevaihto alueittain II II I-II I-II I-IV
MEUR  2015  2014  2015  2014  2014
Pohjois-Amerikka 26,6 19,8 51,6 39,2 86,1
Pohjoismaat 17,7 19,5 34,2 32,7 54,9
Muu Eurooppa 27,0 30,7 51,4 57,3 98,7
Muut maat 8,8 7,6 16,8 14,7 33,5
Yhteensä 80,1 77,7 154,0 143,9 273,2

KVARTAALIKOHTAISIA TUNNUSLUKUJA
  I II III IV I-IV I II
MEUR  2014  2014  2014  2014  2014  2015  2015
Liikevaihto 66,2 77,7 67,8 61,5 273,2 73,9 80,1
Voitto ennen poistoja (EBITDA) 9,1 10,4 7,5 3,0 30,0 10,8 10,1
Liikevoitto (EBIT) 7,4 8,6 5,7 1,2 22,9 9,1 8,3
Voitto ennen veroja 5,5 7,0 3,5 -0,3 15,7 6,9 6,4
Tilikauden voitto 4,3 4,1 2,7 -0,8 10,2 4,3 4,0

TULOSLASKELMAN JA TASEEN LIITETIETOJA

Tähän osavuosikatsaukseen sisältyviä lukuja ei ole tilintarkastettu.

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 -standardin vaatimusten mukaisesti. Konserni on käyttänyt osavuosikatsauksessa samoja laatimisperiaatteita kuin vuoden 2014 tilinpäätöksessä lukuun ottamatta uusien tai uudistettujen standardien ja tulkintojen soveltamista.

Muutetun IAS 19 -standardin soveltamisesta ei aiheutunut konsernitilinpäätöksen laatimisperiaatteisiin sellaista muutosta, jolla olisi ollut vaikutusta tässä osavuosikatsauksessa esitettyihin tietoihin.

Muutos konsernin rahavirtalaskelman esittämistavassa

Konsernin rahavirtalaskelman esittämistapaa päivitettiin 1.1.2015 alkaen paremmin kuvastamaan rahavirran jakautumista toimintojen kesken. Ennen muutosta konsernin sisäisten transaktioiden eliminointeihin liittyvä rahavirtavaikutus esitettiin erikseen rivillä Oikaisuerät. Johdannaisinstrumenttien rahavirtavaikutus puolestaan sisällytettiin kokonaisuudessaan liiketoiminnan nettorahavirtaan.

Muutoksen jälkeen konsernin sisäisiin transaktioihin liittyvät realisoitumattomat valuuttakurssivaikutukset sekä johdannaisinstrumenttien rahavirtavaikutus esitetään luonteensa mukaisesti. Muutoksella oli vaikutus rahavirtoihin toimintojen välillä.

Vertailukausien tiedot on oikaistu ja muutokset aikaisemmin raportoituihin lukuihin on esitetty ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessa.

Arvioiden käyttö ja lukujen pyöristys

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä. Arviot vaikuttavat taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista.

Kaikki tilinpäätöstaulukoiden luvut on pyöristetty, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tunnusluvut on laskettu käyttäen tarkkoja lukuja.

Osavuosijakson päättymisen jälkeiset olennaiset tapahtumat

Konsernilla ei ole tiedossa sellaisia olennaisia osavuosijakson päättymisen jälkeisiä tapahtumia, jotka olisivat vaikuttaneet olennaisesti tämän osavuosikatsauksen tietoihin. Merkittävät osavuosijakson päättymisen jälkeiset tapahtumat, mikäli niitä on ollut, on käsitelty hallituksen toimintakatsauksessa.

Vaihto-omaisuus

30.6.2015 vaihto-omaisuuden kirjanpitoarvoon sisältyi 5,4 MEUR:n (4,7 MEUR 30.6.2014 ja 4,1 MEUR 31.12.2014) suuruinen nettorealisointivaraus.

Liikevoittoon sisältyvät kertaluonteiset tuotot ja kulut II II I-II I-II I-IV
MEUR 2015 2014 2015 2014  2014
Kiinan-uistintuotantoyksikön sulkeminen * 0,0 -0,5 -1,2 -0,5 -1,7
Muut uudelleenjärjestelykustannukset - - - 0,1 0,0
Muut - - - - -0,1
Voittoon ennen poistoja ja liikevoittoon sisältyvät erät yhteensä 0,0 -0,5 -1,2 -0,4 -1,8
Muut kertaluonteiset arvonalentumiset - - - - -
Liikevoittoon sisältyvät kertaluonteiset erät yhteensä 0,0 -0,5 -1,2 -0,4 -1,8

* Konserni luokittelee kertaluotoiseksi kaikki valmistustoiminnan lopettamisesta Kiinassa aiheutuvat tuotot ja kulut, jotka ovat tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavia. Pääasiassa nämä ovat poikkeuksellisia alaskirjauksia ja uudelleenjärjestelykuluja.

ANNETUT VAKUUDET JA VASTUUSITOUMUKSET
MEUR  30.6.2015  30.6.2014  31.12.2014

Ei-purettavissa olevat vuokravastuut 15,5 16,5 16,4

Lähipiiritapahtumat Myynnit
  ja muut   Maksetut Muut
MEUR tuotot  Ostot vuokrat kulut  Saamiset  Velat
I-II 2015
Yhteisyritys Shimano Normark UK Ltd 1,9 - - 0,0 - -
Osakkuusyhtiö Lanimo Oü 0,0 0,1 - - 0,0 -
Yhteisö, joka käyttää konsernissa huomattavaa vaikutusvaltaa* - - 0,1 0,1 0,0 -
Johto - - 0,1 0,0 - 0,0
I-II 2014
Yhteisyritys Shimano Normark UK Ltd 1,6 - - - 0,5 -
Osakkuusyhtiö Lanimo Oü - - - - 0,0 -
Yhteisö, joka käyttää konsernissa huomattavaa vaikutusvaltaa* - - 0,1 0,1 0,0 -
Johto - - 0,1 - 0,0 0,0

I-IV 2014
Yhteisyritys Shimano Normark UK Ltd 3,2 - - - 0,1 0,0
Osakkuusyhtiö Lanimo Oü 0,0 0,1 - - 0,0 -
Yhteisö, joka käyttää konsernissa huomattavaa vaikutusvaltaa* - - 0,2 0,1 0,0 0,0
Johto - - 0,3 - 0,0 0,0
* Ranskan liiketoimintojen keskittämiseen liittyvä kiinteistön vuokrasopimus sekä palvelumaksu.

Avoimet johdannaiset   30.6.2015   30.6.2014
   Nimellis-  Käypä  Nimellis-  Käypä
MEUR  arvo  arvo  arvo  arvo
Operatiivisia eriä suojaavat
Valuuttajohdannaiset 34,9 1,8 45,1 0,1

Monetaarisia eriä suojaavat
Valuuttajohdannaiset 57,9 1,3 39,7 -0,8
Korkojohdannaiset 103,3 1,6 69,6 -1,2

Suojaamistarkoituksessa tehdyt johdannaiset, joihin ei sovelleta suojauslaskentaa, kohdennetaan tuloslaskelmaan luonteensa mukaisesti: operatiivisia eriä suojaavien johdannaisten käyvän arvon muutokset kirjataan liiketoiminnan muihin kuluihin ja monetaarisia (korollisia) eriä suojaavien johdannaisten käyvän arvon muutokset rahoitustuottoihin ja -kuluihin. Osaan monetaarisia eriä suojaavista johdannaisista sovelletaan suojauslaskentaa. Konsernin rahoitusriskeistä ja suojausperiaatteista on kerrottu tarkemmin vuoden 2014 tilinpäätöksessä.

Operatiivisia eriä suojaavien valuuttajohdannaisten realisoitumattomat arvonmuutokset
  II II I-II I-II I-IV
  2015 2014 2015 2014 2014
Liikevoittoon sisältyvät -1,6 -0,6 -2,0 0,1 3,8

Raportointipäivän Raportointipäivän markkinahintaan arvostetut johdannaiset aiheuttavat ajoituseroja konsernin johdannaisten arvonmuutosten ja operatiivisten erien välille. Tulevia operatiivisia rahavirtoja suojaavien johdannaisten, joihin ei sovelleta suojauslaskentaa, käyvän arvon muutokset vaikuttavat kauden liikevoittoon. Realisoitumattomat arvonmuutokset sisältävät sekä tulevaisuudessa toteutuvien johdannaisten arvonmuutoksia että kaudella realisoituneiden johdannaisten aikaisemmin kertyneiden arvostuksien purkautumisia.

Käypään arvoon arvostettavat rahoitusinstrumentit  30.6.2015

30.6.2014

MEUR Kirjanpitoarvo Käypä arvo Kirjanpitoarvo Käypä arvo
Varat
Myytävissä olevat rahoitusvarat (taso 3) 0,3 0,3 0,3 0,3
Johdannaiset (taso 2) 6,7 6,7 1,2 1,2
Yhteensä 7,0 7,0 1,4 1,4

Velat
Pitkäaikaiset korolliset velat (pl. johdannaiset) 73,7 74,1 40,1 40,6
Johdannaiset (taso 2) 2,0 2,0 3,1 3,1
Yhteensä 75,7 76,1 43,3 43,7

Muiden rahoituserien käypä arvo ei poikkea olennaisesti niiden tasearvosta.

Osakkeet ja osakepääoma

27.3.2015 pidetty varsinainen yhtiökokous päivitti hallituksen valtuutuksen omien osakkeiden hankinnasta. Yhtiökokouksen päätöksistä annettiin erillinen pörssitiedote, ja ajan tasalla olevat tiedot hallituksen valtuutuksista ja yhtiökokouksen päätöksistä ovat saatavilla myös yhtiön nettisivuilla.

Tilikauden alussa yhtiön maksettu ja kaupparekisteriin merkitty osakepääoma oli 3,6 MEUR ja osakemäärä 39 000 000. Osakkeiden keskimääräinen lukumäärä tilikauden aikana oli 39 000 000.

Tilikauden aikana yhtiö osti takaisin 32 864 osaketta. Tilikauden lopussa yhtiön hallussa oli 639 671 omaa osaketta, joiden osuus yhtiön koko osake- ja äänimäärästä oli 1,6 %. Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä tilikauden lopussa oli 38 360 329. Kaikkien takaisinostettujen ja yhtiön hallussa olevien osakkeiden keskihinta oli 4,87 euroa.

Raportointikauden aikana osakkeiden vaihto oli 1 483 777 kpl (425 993 kpl). Osakkeen hinta vaihteli 5,55 euron ja 4,72 euron välillä ja oli raportointikauden lopussa 5,31 euroa.

Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät

Rapala-konsernin riskienhallinnan tavoitteena on tukea konsernin strategian toteuttamista ja liike-toiminnallisten tavoitteiden saavuttamista. Konsernin liiketoiminnan laajentuessa on riskienhallinnan merkitys kasvanut. Konsernijohto kehittää jatkuvasti riskienhallintakäytäntöjään ja sisäisiä kontrollejaan. Yksityiskohtainen päivitetty kuvaus Rapala-konsernin strategisista, toiminnallisista ja taloudellisista riskeistä sekä riskienhallintaperiaatteista sisältyvät vuoden 2014 tilinpäätökseen.

Kalastusvälineiden kysynnän kausiluonteisuudesta sekä konsernin toimintojen maantieteellisestä sijainnista johtuen konsernin toimitukset sekä liikevaihto ja liikevoitto ovat perinteisesti painottuneet vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Säät vaikuttavat kuluttajakysyntään, mikä puolestaan voi vaikuttaa konsernin myyntiin sekä nykyisellä että tulevilla kausilla. Konsernin laajennuttua talvikalastusliiketoimintaan on riippuvuus talvisäistä kasvanut, mutta sääriski on hajautunut konsernin maantieteellisen laajuuden johdosta.

Sekä kesä- että talvikauden suurimmat toimitukset ajoittuvat verraten lyhyelle ajanjaksolle, mikä vaatii konsernilta hyvin toimivaa toimitus- ja logistiikkaketjua. Tulevan kysynnän epävarmuus sekä konsernin logistiikkaketjun pituus lisäävät toimitusketjun hallinnan haasteita. Sisäisten tai ulkopuolisten toimitusten myöhästymiset tai odottamattomat muutokset asiakaskysynnässä voivat johtaa tavarapulaan ja menetettyyn myyntiin tai liiallisiin varastotasoihin, ja sitä kautta alempikatteiseen varaston tyhjennysmyyntiin.

Konserni uudelleenjärjesteli rahoitussopimuksiaan syyskuussa 2014. Konsernin lainasopimuksissa on kannattavuuteen, nettovelkaan ja omaan pääomaan liittyviä taloudellisia kovenantteja, joita seurataan aktiivisesti. Konsernin jälleenrahoitus- ja likviditeettiriskit ovat hyvin hallinnassa.

Vaikkakaan yleisessä taloudellisessa ilmapiirissä lisääntyneet epävarmuudet ja laskusuhdanteet eivät ole perinteisesti vaikuttaneet merkittävästi kalastustarvikeliiketoimintaan, näillä saattaa kuitenkin olla ainakin väliaikaisia vaikutuksia kalastustarvikkeiden myyntiin, kun jälleenmyyjät pienentävät varastojaan ja kohtaavat taloudellisia haasteita. Lisäksi elinkustannusten nopea ja voimakas nousu, äkilliset valuuttakurssimuutokset sekä valtioiden talouden vakauttamisohjelmat saattavat vaikuttaa tilapäisesti myös kalastusvälineiden kysyntään. Historiallisesti kalastusvälineiden kuluttajakysyntä on kuitenkin osoittautunut melko tasaiseksi. Poliittiset konfliktit, kuten Venäjän ja Ukrainan kriisi, voivat vaikuttaa konsernin liiketoimintaan negatiivisesti.  Konserni seuraa geopoliittisen tilanteen kehitystä tarkasti.

Konsernin myynnin ja toimintojen jakautuminen aidosti ympäri maailmaa hajauttaa konsernin markkinariskiä liittyen tämänhetkiseen maailmantalouden epävarmuuteen. Konserni seuraa tarkasti sekä makrotalouden kehitystä että lukuisia paikallisia markkinoita, joissa konserni toimii.

Myös saamisten keräämisen ja luottoriskin hallinnan tärkeys on korostunut, ja tämä voi vaikuttaa tiettyjen asiakkaiden myyntiin. Konserni tarkkailee aktiivisesti saamisiaan ja tekee tarvittaessa alaskirjauksia.

Konsernin liikevaihtoon ja kannattavuuteen vaikuttavat muutokset valuuttakursseissa, ja näitä riskejä seurataan aktiivisesti. Konserni on solminut useita valuuttajohdannaissopimuksia lukitakseen osan tulevien valuuttamääräisten myyntien ja ostojen sekä rahoitusvarojen ja -velkojen valuuttakursseista konsernin hallituksen asettaman valuuttariskienhallintapolitiikan mukaisesti. Koska konserni ei sovella IAS 39:n mukaista suojauslaskentaa, operatiivisia eriä suojaavien realisoitumattomien valuuttajohdannaissopimusten markkina-arvojen muutokset vaikuttavat konsernin raportoituun liikevoittoon. Joitain konsernin valuuttapositioista ei ole mahdollista tai mielekästä suojata ja näillä voi olla vaikutusta konsernin nettotulokseen. Konserni tarkkailee tiiviisti markkinakehitystä ja kustannusrakennetta sekä pohtii hinnankorotusten ja suojaustoimenpiteiden mahdollisuutta sekä kustannussopeutustoimenpiteitä.

Konsernin strategisissa riskeissä ja liiketoimintaympäristössä ei ole havaittavissa merkittäviä muutoksia, paitsi Venäjällä jossa epävarmuudet ovat lisääntyneet.

HUG#1940498

Osavuosikatsaus.pdf