SpareBank 1 SMN:Godt resultat og nytt kapitalmål

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 871 millioner kroner i første halvår 2015 mot 963 millioner i samme periode i fjor. Banken høyner målet til kapitaldekning.

Halvårsregnskapet  preges av styrket kjernevirksomhet med økt rentenetto og begrenset kostnadsvekst, lave tap på utlån, god vekst på innskudd og utlån og styrket soliditet. Sammenlignet med første halvår i fjor er resultatet blitt redusert, hovedsakelig på grunn av ekstraordinær salgsgevinst på 156 millioner kroner i i fjor.

- Vi er veldig godt fornøyd med resultatet i første halvår. Med god inntjening fortsetter vi å bygge kapital i tråd med myndighetenes forventninger og krav. Kjernevirksomheten er ytterligere styrket, og nivået på tap og mislighold fremdeles veldig lavt. Aktiviteten er høy i alle deler av konsernet, og vi har styrket vår posisjon som ledende bank i Trøndelag og Nordvestlandet, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Nytt kapitalmål
Bankens kapitalplan har målsatt en ren kjernekapital på minimum 13,5 prosent innen 30. juni 2016. Nivået er per første halvår 2015 på 12,7 prosent, en økning på 1,3 prosentpoeng fra samme tidspunkt i fjor.

Styret har satt et nytt mål om å øke ren kjernekapital til 14,0 prosent ved utgangen av 2016. Banken skal være tilstrekkelig kapitalisert til å oppfylle regulatoriske krav samt markedets forventninger generelt.

Regnskap første halvår 2015 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 1080 mill. kr (1165 mill. i første halvår 2014)
  • Resultat etter skatt: 871 mill. kr (963 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 13,7% (16,8%)
  • Vekst i utlån: 8,4% (5,1%)
  • Vekst i innskudd: 11,4% (8,5%)
  • Tap på utlån: 56 mill. kr (32 mill.)
  • Ren kjernekapital: 12,7% (11,4%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 4,31 kr (4,77 kr)

Styrket rentenetto
Netto renteinntekter ble 934 millioner kroner i første halvår 2015, en økning på 91 millioner fra samme periode i fjor. Økningen skyldes hovedsakelig økt volum på både utlån og innskudd samt økte innskuddsmarginer. Utlånsmarginene ble redusert som følge av økt konkurranse. Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter ble 790 millioner kroner, en økning på 10 millioner sammenlignet med samme periode i fjor.

Tar markedsandeler
SpareBank 1 SMN økte utlån til personkunder med 8,4 prosent til 77,3 milliarder kroner siste tolv måneder. Denne veksten er høyere enn den generelle markedsveksten og banken har styrket sin markedsposisjon. Veksttakten var økende i andre kvartal. Banken hadde en vekst på 6400 nye kunder i årets seks første måneder.

Utlån til næringslivskunder økte med 8,6 prosent til 47,2 milliarder kroner. I andre kvartal ble utlån redusert med 0,6 milliarder kroner. Dette er i tråd med bankens kapitalplan.

Nullvekst i kostnader
Morbanken reduserte kostnadene med 0,8 prosent i årets seks første måneder. Styret vedtok høsten 2014 nye mål for kostnadsutviklingen i banken, som  innebærer nullvekst i bankens nominelle kostnader i 2015 og 2016.

Potensialet for effektivisering er stort. Banken satser betydelig på  digitalisering av en rekke kundeprosesser som suksessivt etterfølges av digitalisering og dermed mer effektive produksjonsprosesser. Banken vurderer endringer i bankens distribusjonsstrategi slik at denne  bedre reflekterer endret kundeadferd.

Lave tap
Banken har lave tap og lavt mislighold. Netto tap utgjør 0,09 prosent av totale utlån. De lave taps- og misligholdstallene reflekterer både den makroøkonomiske utviklingen i Trøndelag og på Nordvestlandet samt bankens høye oppmerksomhet på kvalitet i kredittgiving og kundeoppfølging.

SpareBank 1 SMN legger til grunn en viss konjunktursvekkelse i 2015, hovedsakelig drevet av redusert oljepris og svake internasjonale vekstimpulser. Vårt markedsområde synes å være mindre utsatt enn hva som er tilfelle for Norge som helhet. Banken har kun en begrenset kreditteksponering mot oljeprisavhengig virksomhet, i alt ca. 4 prosent av samlede utlån.

Trondheim, 12. august 2015

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 42 steder i regionens kommuner med i alt 49 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret ligger i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 Finans Midt-Norge, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 Regnskapshuset SMN. SpareBank 1 SMN er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

Supplementary information Presentasjon Rapport