Halvårsmeddelelse for 2015

Haldor Topsøe A/S fastholdt markedsandel trods svært første halvår

Lyngby, 13. august 2015, 2015-08-13 09:58 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- En tilfredsstillende stigning på 18 % i omsætningen fra katalysatorer var ikke nok til at opveje et kraftigt fald i omsætningen fra teknologi på 30 %. Selskabet har fastholdt sin overordnede markedsandel, og ambitionen for fremtiden er fortsat at vokse hurtigere end markedet. Den generelle nedgang i markedet som følge af den fortsatte recession i vækstmarkederne såvel som geopolitisk uro har imidlertid medført en justering af selskabets strategi samt efterfølgende kapacitetstilpasninger. De seneste års vækst har resulteret i en overkapacitet af medarbejdere, og afskedigelser, hovedsageligt i Danmark, har derfor vist sig at være uundgåelige.

Finansielle hovedpunkter

• Koncernomsætningen udgjorde 2.831 mio. kr, en stigning på 5 % i forhold til samme periode sidste år (hvis der justeres for effekten af stigningen i dollarkursen, er omsætningen faldet med 3 %). Omsætningen fra katalysatorer steg med 18 %, mens omsætningen fra teknologi faldt med 30 %.
  • EBITDA blev 351 mio. kr., et fald på 15 % i forhold til samme periode sidste år.
  • EBIT var 212 mio. kr., et fald på 31 % i forhold til samme periode sidste år – hovedsageligt på grund af geopolitisk uro i nogle af de områder, hvor selskabet driver forretning kombineret med økonomisk afmatning i Kina og andre BRIK-lande såvel som øgede afskrivninger og personaleomkostninger som følge af investeringer i øget kapacitet.
  • Nettoresultatet udgjorde 154 mio. kr., et fald på 33 % i forhold til samme periode sidste år.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet udgjorde 450 mio. kr., en forbedring på 54 % i forhold til samme periode sidste år.
  • Anlægsinvesteringer udgjorde 290 mio. kr. sammenlignet med 337 mio. kr. i 1. halvår 2014. Udgifterne til anlægsinvesteringer vil være høje i andet halvår af 2015, primært på grund af opførelsen af fabrikken i Tianjin i Kina, hvor første fase planmæssigt er sat i drift i juli 2015.
  • Som anført i selskabsmeddelelsen af 24. juni 2015 forventes omsætningen for hele 2015 at være på samme niveau som i 2014. EBIT-margin forventes at være lavere end i 2014.
  • I juli 2015 nåede EU, USA og andre lande til enighed med Iran om en aftale, der betyder, at de økonomiske sanktioner mod Iran vil blive ophævet, såfremt landet opfylder bestemte forpligtelser i relation til sit atomprogram. Når dette sker, vil Haldor Topsøe A/S’s ordrer, som i øjeblikket er sat i bero, blive genoptaget, og dette vil have en positiv effekt på både indtjening og ordrebogen. Denne effekt er ikke indregnet i de nuværende forventninger til 2015.

Den samlede omsætning for 1. halvår 2015 er 5 % højere end samme periode sidste år. Hvis der justeres for den positive effekt af stigningen i dollarkursen, er omsætningen 3 % lavere end sidste år. Resultatet er sammensat af en væsentlig stigning i omsætningen fra katalysatorer på 18 % i forhold til samme periode sidste år og et væsentligt fald i omsætningen fra teknologi på 30 % i forhold til samme periode sidste år.

Haldor Topsøe A/S har været negativt påvirket af, at det er sværere at få realiseret teknologiprojekter som følge af nedgangen i det globale marked for større teknologiprojekter, hvilket bl.a. skyldes geopolitisk uro i nogle af de områder, hvor selskabet driver forretning, samt en økonomisk afmatning i Kina og visse andre BRIK-lande. Overordnet set har den seneste markedsudvikling inden for visse områder været skuffende sammenlignet med selskabets forventninger og kapacitetsplanlægning.

“For Haldor Topsøe A/S er det af stor betydning, at vi er lykkedes med at fastholde vores stærke position og markedsandel inden for vores katalysatorforretning. Når det er sagt, har vi, på samme måde som branchen generelt, været påvirket af den geopolitiske uro i nogle af de områder, hvor vi driver forretning. Herudover havde vi ikke forventet, at der ville ske en fortsat aftagende vækst i vækstmarkederne, hvilket har ramt os hårdt inden for vores teknologiforretning,” siger Bjerne S. Clausen, administrerende direktør hos Haldor Topsøe A/S.

“Det er på baggrund af disse udfordringer, at vi har set os nødsaget til at tilpasse selskabet til de nuværende markedsforhold og reducere organisationen. Desværre betyder det, at vi må sige farvel til ca. 160 medarbejdere, heraf langt størstedelen i Danmark,” siger Bjerne S. Clausen og fortsætter:

“På trods af de nuværende udfordringer ser vi dog stadig optimistisk på fremtiden. Især fordi vi fortsat oplever en stor interesse for de løsninger, som vi tilbyder for at løse de stadig vigtigere globale udfordringer inden for energi, klima, miljø og fødevareforsyning. Derfor har vi justeret vores koncernstrategi, således at den afspejler de nuværende markedsforhold – dvs. at mange af de grundlæggende principper er de samme, og vi holder fast i vores innovationsstrategi såvel som vores vækstambition om at udvikle os hurtigere end markedet,” slutter Bjerne S. Clausen.

Den reviderede strategi vil blive kommunikeret til organisationen og implementeret globalt fra 3. september.

Hoved- og nøgletal for Haldor Topsøe A/S-koncernen (mio. kr.)

Omsætning 2.831 2.705

Ændring i totalindkomst 238 233
Ændring i transaktioner med ejere -150 -250
Egenkapital, ultimo 2.013 1.627

Halvårstallene er ikke blevet revideret af selskabets revisorer. Den reviderede årsrapport for 2015 vil blive offentliggjort af Haldor Topsøe A/S den 31. marts 2016.

Media relations contact
         Kristine Ahrensbach