Sydbanks delårsrapport – 1. halvår 2015

Aabenraa, Danmark, 2015-08-19 08:28 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Sydbank leverer historisk høj basisindtjening og udlånsvækst for 6. kvartal i træk

Administrerende direktør Karen Frøsig siger om halvårsregnskabet:

• Vi leverer et solidt regnskab for første halvår, og det er vi meget tilfredse med. Basisindtjeningen i 1. halvår var på 2.227 mio. kr., hvilket er en stigning på 5 pct. sammenlignet med 1. halvår 2014. Det er et historisk højt niveau for Sydbank, og viser, sammen med en udlånsvækst på 4,3 pct. for halvåret, at Sydbank fastholder et højt aktivitetsniveau med stort kundefokus.
    • Det er tilfredsstillende, at vi nu forventer væsentligt lavere nedskrivninger for året.

Formanden for Sydbanks bestyrelse tidl. nationalbankdirektør Torben Nielsen udtaler:

• Vi igangsatte tidligere på året et aktietilbagekøbsprogram, og tilbagekøbet skrider frem som forventet. Vi har ved udgangen af 2. kvartal købt for 209 mio. kr. af det samlede aktietilbagekøb på 500 mio. kr. Det er vi tilfredse med.

Hovedpunkter 1. halvår

• Resultat på 530 mio. kr. Det giver en egenkapitalforrentning på 9,4 pct.
      • Basisindtjening på 2.227 mio. kr. Det er en stigning på 5 pct. i forhold til samme periode i 2014. Det er historisk højt.
      • Indtjening i alt på 2.379 mio. kr. Det er en stigning på 4 pct. i forhold til samme periode i 2014.
      • Nedskrivninger på udlån er på 217 mio. kr., og falder med 50 pct. i forhold til samme periode i 2014.
      • Bankudlån stiger med 2,9 mia. kr. svarende til 4,3 pct. i 1. halvår 2015.
      • Egentlig kernekapitalprocent er i 1. halvår 2015 steget med 0,2 og er på 14,1.
      • Der er udstedt supplerende kapital for 100 mio. euro.
      • Aktietilbagekøb på 500 mio. kr. er påbegyndt den 13. april 2015.

Forventninger til 2015

Sydbank forventer en begrænset positiv økonomisk vækst i 2015. Derudover forventes:

• Svagt stigende basisindtjening, bl.a. som følge af stigende bankudlån affødt af iværksatte tiltag og på trods af fortsat stor konkurrence og det negative rentemiljø.
      • Stigende handelsindtjening i forhold til den realiserede indtjening i 2014, dog afhængigt af udviklingen på de finansielle markeder.
      • Uændrede basisomkostninger – på trods af aftalte generelle lønstigninger i finanssektoren på 1,75 pct. og en stigning i lønsumsafgiften på 0,80 pct.
      • Væsentligt lavere nedskrivningsniveau i 2015.

Forventningerne til basisindtjeningen samt basisomkostningerne er eksklusive effekten af overtagelsen af Sydinvest Administration A/S pr. 31. marts 2015, der forventes at forøge begge poster med ca. 50 mio. kr.

Økonomidirektør Jørn Adam Møller, tlf. 74 37 24 00

Kommunikationschef Mikkel Friis-Thomsen, tlf. 29 12 36 64

Adm. direktør Karen Frøsig, bankdirektør Bjarne Larsen og økonomidirektør Jørn Adam Møller gennemgår i dag kl. 10.00 (CET) rapporten på en telekonference. Telekonferencen afvikles på dansk og kan følges via

www.sydbank.dk/audiocast.