Delårsrapport for perioden 1. januar - 30. juni 2015 -Med et overskud i første halvår fastholder Andersen & Martini forventningerne for 2015

Andersen & Martini A/S har i første halvår af 2015 øget indtjeningen og kan notere et positivt nettoresultat på t.kr. 1.156: 2014-underskuddet for samme periode er vendt til et overskud. Samtidigt er driftsresultatet før afskrivninger (EBITDA) øget til t.kr. 11.594 fra t.kr. 3.668. Dette får bestyrelsen til at fastholde forventningerne om at styre mod et årsresultat på mellem kr. 2 til 5 mio. for 2015, hvilket potentielt kan blive koncernens bedste siden 2010.

København, 2015-08-25 15:55 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Nasdaq OMX Copenhagen A/S                                                                                 Meddelelse nr.             7/2015

Nicolai Plads 6                                                                                                                  Fondskode     DK 0010283597

1007 København K                                                                                                           CVR nr.                      15313714

Peter Hansen    Tlf. 3693 1011

Delårsrapport for perioden 1. januar - 30. juni 2015:

Bestyrelsen for Andersen & Martini A/S har i dag på et ordinært bestyrelsesmøde godkendt koncernens regnskab for perioden 1. januar til 30. juni 2015: Andersen & Martini A/S realiserede et resultat efter skat på t.kr. 1.156 mod minus t.kr. 2.669 i samme periode sidste år, hvilket er en stigning på t.kr. 3.825. Omsætningen er tillige steget fra kr. 361 mio. til 370 mio. i perioden, hvilket bl.a. har påvirket, at bruttofortjenesten er øget fra kr. 39 mio. til kr. 45 mio., mens EBITDA er steget til t.kr. 11.594 mod t.kr. 3.668 i fjor. Pengestrømmen fra primær drift før ændring af driftskapital er positiv med 11,1 mio. kr., og efter ændring af driftskapital er den positiv med 11,2 mio. kr.

Der forventes uændret et positivt resultat for året i størrelsesordenen kr. 2 til 5 mio.

Greve, den 25. august 2015

Peter Hansen, adm. direktør

Ledelsespåtegning

Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar - 30. juni 2015 for Andersen & Martini A/S.

Delårsrapporten, der ikke er revideret eller reviewet af selskabets revisorer, er aflagt i overensstem-melse med IAS 34, Præsentation af delårsregnskaber, som godkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til delårsregnskaber for børsnoterede selskaber.

Det er vores opfattelse, at den valgte regnskabspraksis anses for hensigtsmæssig samt at delårsrapporten giver et retvisende billede af koncernens aktiver, passiver, egenkapital, finansielle stilling pr. 30. juni 2015 samt af resultatet af koncernens aktiviteter og pengestrøm i perioden 1. januar - 30. juni 2015.

Ledelsesberetningen indeholder efter vores opfattelse en retvisende redegørelse for udviklingen i koncernens aktiviteter og økonomiske forhold, periodens resultat og koncernens finansielle stilling, samt en beskrivelse af de væsentligste risici og usikkerhedsfaktorer, som koncernen står over for.

Greve, den 25. august 2015

Direktion:

Peter Hansen

Bestyrelse:

Henning Hürdum                              Erik Justesen

Formand                                         Næstformand

Jens Erik Christensen                                                   Mads Kjær                                    Kirsten Ægidius

HOVEDTAL OG NØGLETAL FOR KONCERNEN

(*) Koncernen er etableret foråret 2013, sammenligningstal for 2012 og tidligere vedrører alene moderselskabet.

LEDELSESBERETNING

Andersen & Martinis forretningsgrundlag

Andersen & Martini A/S’ idegrundlag er at levere og servicere nye og brugte biler til forbrugere og virksomheder enten direkte eller gennem samarbejdspartnere - herunder leasing- og udlejningsselskaber. Det er ikke afgørende, om den enkelte bil sælges, leases eller lejes. Det afgørende er at opfylde kunder­nes transportbehov med størst mulig kvalitet og kundeservice.

Selskabet forhandler og servicerer bilmærkerne Opel, Kia, Peugeot, Fiat, Saab, Cadillac og Corvette i det storkøbenhavnske område.

Det er Andersen & Martini A/S’ fortsatte målsætning at være den ledende udbyder af ydelser af enhver art til bilister i og omkring Storkøbenhavn. Dette sikres gennem fortsat forbedring af såvel kvalitet, serviceniveau som rentabilitet.

Den økonomiske udvikling

Selskabet leverede og registrerede mere end 3.000 nye og brugte biler i Danmark i første halvår 2015 svarende til en stigning i forhold til samme periode i fjor på 3%.

Søgningen til selskabets værksteder har også været stigende, omend eftermarkedsomsætningen og -indtjeningen er faldet en smule som følge af den intensiverede priskonkurrence og skiftet fra større til mindre biler i den servicerede vognpark og endelig det faktum, at bestanden af Saab er faldende.

Den samlede omsætning ekskl. registreringsafgift steg fra kr. 361 mio. kr. til 370 mio. kr., hvilket svarer til en stigning på 3%. Volumen i salg af biler har haft størst vægt i denne stigning.

Bruttofortjenesten steg fra 39 mio. kr. til 45 mio. kr., hvilket svarer til en stigning på 15%. Stigningen skyldes primært den bedre indtjening fra salget af biler, der gennemsnitligt blev solgt kr. 11.000 dyrere end i samme periode sidste år.

EBITDA er steget fra 3.668 t.kr. i første halvår sidste år til 11.594 t.kr i samme periode i år. Til dækning af afholdte omkostninger ved etablering ved joint venture er modtaget bidrag fra partner.

Finansielle poster netto blev minus 4,6 mio. kr. mod minus 3,6 mio. kr. året før. Stigningen kan henføres til øgede pengebindinger i biler, som er leaset ud til private.

Periodens resultat efter skat blev 1,2 mio. kr. mod minus 2,7 mio. kr. for samme periode i fjor. Resultatet er som forventet.

Det endelige salg af ejendommen på Lyngby Hovedgade som omtalt i årsregnskabet 2014 afventer fortsat lokalplanen i kommunen, som skrider fremad.

Forventninger til regnskabsåret 2015

Der forventes uændret et resultat for året i størrelsesordenen kr. 2 til 5 mio.

KONCERNRESULTAT- OG TOTALINDKOMSTOPGØRELSE

BALANCE

BALANCE

EGENKAPITALOPGØRELSE

PENGESTRØMSOPGØRELSE

Pengestrømsopgørelsen kan ikke direkte udledes af balance og resultatopgørelse.
Note 1

Regnskabspraksis

Delårsrapporten omfatter et sammendraget koncernregnskab for Andersen & Martini A/S og aflægges i overensstemmelse med IAS 34, Præsentation af delårsregnskaber, som godkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til delårsregnskaber for børsnoterede selskaber.

Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til årsregnskabet for 2014, der blev aflagt efter International Financial Reporting Standards som godkendt af EU samt de krav, Nasdaq OMX Copenhagen A/S i øvrigt stiller til regnskabsaflæggelse for børsnoterede selskaber.

Det konsoliderede regnskab omfatter moderselskabet Andersen & Martini A/S samt dattervirksomhederne Andersen & Martini Auto A/S samt Andersen & Martini Biler A/S. Dattervirksomheder er enheder, hvorover Andersen & Martini A/S har bestemmende indflydelse på finansiel og driftsmæssig politik med henblik på at opnå afkast eller andre fordele fra aktiviteterne. Bestemmende indflydelse opnås ved direkte eller indirekte at eje eller råde over mere end 50% af stemmerettighederne, ved aftaler om ledelsesmæssig kontrol eller ved på anden måde at kontrollere den pågældende enhed. Aftaler og andre forhold indgår i vurderingen af indflydelse.

Konsolidering foretages ved sammendrag af moderselskabets og dattervirksomheders regnskaber opgjort efter koncernens regnskabspraksis, efter eliminering af koncerninterne indtægter og omkostninger, aktiebesiddelser, interne mellemværender og udbytter samt avance ved koncerninterne transaktioner.

Der er ikke foretaget nogen segmentopdeling, idet selskabet kun opererer med ét segment, nemlig biler op til 3.500 kg.

Note 2

Pengestrømsopgørelsen

Investeringsaktivitet har påvirket periodens pengestrømme negativt med 13,2 mio. kr. som følge af modernisering af bilforretningerne i hhv. Søborg, Gladsaxe og Amager samt investering i udvidelse af privatleasing aktivitet.

Finansieringsaktiviteten har påvirket periodens pengestrømme positivt med 9,2 mio. kr. hovedsageligt som følge af finansiering af privatleasing aktiviteten samt kapitalindskud fra joint venture partner.

Selskabets kreditfaciliteter i danske banker er ult. juni 2015 på 92 mio.kr. Heraf er ult. juni 2015 12 mio. kr. uudnyttede. Herudover har selskabet en leasingramme til demo- og udlejningsbiler på 80,5 mio. kr. Sidstnævnte er ult. juni udnyttet godt 35%. Selskabets likviditetsreserve medio august 2015 er på 35 mio. kr.

Andersen & Martini  Delårsrapport 2015 - Med et overskud i første halvår fastholder Andersen & Martini forventningerne for 2015.pdf