Halvårsrapport

ANDRA KVARTALET 2015

• Koncernens nettoomsättning andra kvartalet uppgick till 2 748 (3 672) KSEK.
  • Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till - 2 638 (735) KSEK. Rörelseresultat exklusive av- och nedskrivningar för andra kvartalet uppgick till 562 (1 503) KSEK.
  • Resultat efter skatt för andra kvartalet uppgick till - 1 967 (361) KSEK. Resultat per aktie uppgick till -1,19 (0,03) SEK.
  • Produktionen av olja och gas uppgick till 53 (76) fat oljeekvivalenter per dygn.
  • Nettoinvesteringar uppgick till 1 412 (1 272) KSEK.
  • Eget kapital i koncernen uppgick till 37 369 (38 056) KSEK, vilket motsvarar en soliditet på 52 (63)%.
  • Utdelning till preferensaktieägare har under perioden uppgått till 295 KSEK.

Kommentarer från VD Åke Andersson

Bästa Aktieägare,

Ginger Oil har under årets andra kvartal producerat 4 710 (5 490) fat olja, till ett genomsnittspris på USD 53 (96) per fat och 753 (8 682) tusen kubikfot naturgas till ett genomsnittspris på 2.5 (5,2) USD per 1000 kubikfot.

Genom att Bolaget har som tidigare meddelats, terminssäkrat ca 60 % av sin oljeförsäljning. Detta innebär att Ginger Oil i praktiken erhålligt USD 71 per fat. Terminskontrakten har därmed inbringat ca 771 KSEK under kvartal 2 och ca 1 792 KSEK under första halvåret.

Råoljepriset och prognoser om deras utveckling har under årets första tre månader varit förstasidesstoff. Under första kvartalet passerades en lägsta punkt på USD 41 per fat. Därefter har WTI förstärkts gradvis under april månad och passerade USD 60 per fat i början av maj. Under kvartalets sista månad har oljepriset gradvis sjunkit till 46 USD igen. Ginger Oil bedömer det troligt att det amerikanska oljepriset (WTI) kommer att vända uppåt under andra halvåret nå USD 60-70 per fat.

Avgörande för oljeprisets kortsiktiga utveckling är när oljelagren i USA slutar att växa. I mitten på april 2015 uppgick dessa till nästan 500 miljoner fat, vilket är all-time-high. Lagren motsvarade då råoljebehovet i USA under mer än 25 dagar. Bristen på lagringskapacitet är den enskilt störst faktor som påverkar WTI priset. EIA rapporterar samtidigt att de lägre priserna på diesel och bensin medfört att efterfrågan stigit med mellan 2-5 %. Konsumtionen av flygfotogen rapporteras någon enskild månad ha stigit med mer än 10 %. Sammantaget talar detta för att överskottet på olja blir kortvarigt. Priserna kommer att stiga ytterligare.

Naturgaspriserna i USA har under första kvartalet fortsatt att försvagas. Genomsnittspriset för perioden 2,5 (5,2) USD per 1000 kubikfot gas. Främsta skälet är att naturgas främst förbrukas under uppvärmningssäsongen i USA.

För oljebranschen i USA har prisfallet kylt av en tidigare tillväxt och orubblig framtidstro. Analytiker som ägnar sig åt "rigg-count" dvs hur många borriggar har tagits ur produktion på grund av att aktuellt oljepris inte motiverar att borra nya källor, anser att oljeproduktionen i USA kommer att falla rejält under andra halvåret 2015.

Energiproduktion med kolväten är efter de senaste årens framgångsrika utvinning av skiffergas en fråga om att tillgodose ökade behov med "instant delivery". I de områden där de enorma skifferformationerna bevisligen finns, är borrning av nya källor inte längre förenade med egentligt geologiskt risktagande. Riskerna isoleras till finansiella risker baserade på aktuella priser på olja och naturgas. Visserligen har det hittills varit kostsamt att utvinna skiffergasen, men osäkerheten för oljeprisets framtida nivå, sätter skiffergas industrin under kostnadspress. Allt talar för att framtida borrningar måste ske till lägre kostnader än hittills. Detta talar för att oljepriset långsiktigt inte kommer att återgå till nivåerna från 2010-2014.

Många oljebolag i USA har överraskats av att oljepriset plötsligt lämnade den etablerade trenden med priser över USD 90. Branschen har efter 2010 i ökande grad finansierats av banker. Detta gäller även Ginger Oil AB. Bolaget erhöll i oktober 2013 en utökad kreditlimit till USD 4,7 M. I likhet med många andra kreditgivare har Bolagets bank under slutet på 2014 reducerat kreditlimiten till 3,75 MUSD.

Det är idag Ginger Oils bedömning att banken kommer att kvarstå som Bolagets kreditgivare med en bibehållen kreditlimit på denna nivå. Utvecklingsarbetet på oljefältet Horst ger banken goda motiv att under 2015 följa Ginger Oils utveckling och när det föreligger konkreta resultat från Horst se över Bolagets kreditram.

Även under andra kvartalet har Ginger Oil dragit ner på aktiviteterna som en konsekvens av det svaga oljepriset. Inom Ginger Oils Galaxy borrades Faith Hill utan att påträffa olja. Prospektet Greenwood som var den tredje brunnen i Hankey Oil, borrades och visade sig vara torrt. Sammantaget är projektet Hankey Oil framgångsrikt med två producerande källor Powell och Pereira, med goda utvecklingsmöjligheter.

För 2015 gäller för Ginger Oil att prioritera sina investeringar till utvecklingsarbete i Oljefältet Horst. I övrigt är Bolaget restriktivt. Ginger har investerat i tre nya leaser i Edwards County Texas, Paluxy sand steam flood projekt. Projektet beskrivs noggrannare nedan. Efter en utvärdering är projektstart beräknad till Q1-Q2 2016. Som tidigare meddelats studerar Bolaget i andra hand projekt som erbjuder andelar på 5-10%, som är redo för provborrning och som på basis av tillgänglig geologisk data kan bedömas ha sannolikhet till framgång överstigande 50 %.

Ginger Oils nettoomsättning har under andra kvartalet fallit med 25 % jämfört med samma period förra året. Detta beror på både fallande oljepriser och en egenproduktion som fallit med 14 %. Rörelseresultat för andra kvartalet uppgår till -2 638 ( 735 ) KSEK.

Nästa planerade redovisning lämnas när Bolaget lämnar rapporten 3 kvartalet 2015. Rapporten för Q3 planeras bli offentliggjord den 29 oktober 2015.

KOMMANDE RAPPORTERINGSTILLFÄLLEN
Tredje kvartalet 2015, 29 oktober 2015
Bokslutskommuniké 2015, 26 februari 2016

Rapporten i sin helhet bifogas.

Stockholm 28 augusti 2015

Styrelsen för Ginger Oil AB, org nr 556545-4195

Tom Pripp
Styrelseordförande

Hans Blixt
CEO Ginger Oil Inc

Thomas Brue

Carl Henderson

Åke Andersson
Extern VD, Ginger Oil AB

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Åke Andersson
VD, Ginger Oil AB
E-post: ake.andersson@gingeroil.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Delarsrapport Q2 2015.pdf

OM GINGER OIL
Ginger Oil AB (publ) är en USA baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas, Louisiana, Alabama och Wyoming Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Ginger Oil hade intäkter om ca 16,0 MSEK under 2014. Bolaget är från den 18 oktober 2013 noterat på Nasdaq OMX First North Stockholm. För mer information, besök www.gingeroil.se.

Ginger_Oil_Delarsrapport_Q2_2015.pdf