TRIBONA AB (PUBL): EXTRA BOLAGSSTÄMMA I TRIBONA AB (PUBL) PÅ BEGÄRAN AV ETT FLERTAL AKTIEÄGARE

Stockholm, Sverige, 2015-09-08 18:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Styrelsen i Tribona AB (publ) (”Tribona” eller ”Bolaget”) har idag mottagit ett brev med en begäran om att kalla till extra bolagsstämma. Bakom begäran står Carve Capital AB, Nordea Fonder, Skagen Vekst Verdipapirfond, samt Staffan Malmer, som tillsammans representerar drygt tjugo (20) procent av aktiekapitalet.

I brevet begärs att agendan för extra bolagsstämman innefattar val av styrelse samt beslut om ersättning till styrelsen.  Bakgrunden är att undertecknande aktieägare, som en följd av ägarförändringar i Bolaget sedan årsstämman, vill utöka styrelsen med två ledamöter i syfte att ytterligare stärka styrelsen. Vidare kommer förändringar i styrelsearvoderingen att föreslås. Enligt brevet till styrelsen har brevets undertecknande aktieägare för avsikt att återkomma med förslag på ny styrelse före den extra bolagsstämman, varvid en av de föreslagna ledamöterna kommer att vara Mikael Nachemson. Sådant förslag kommer, när det kommit styrelsen till handa, att hållas tillgängligt hos Bolaget samt på Bolagets webbplats, www.tribona.se.

I enlighet med aktiebolagslagen kommer Bolaget att utfärda en kallelse till extra bolagsstämma inom två veckor från det att begäran mottogs av Bolaget, det vill säga senast den 22 september 2015. Den fullständiga kallelsen, inklusive dagordning, kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar samt på Bolagets webbplats, www.tribona.se. Annons om att kallelse har skett kommer samma dag att publiceras i Dagens Industri.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
Mats-Olof Ljungquist, styrelseordförande i Tribona, tel. + 46 70 886 90 13

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Tribona AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2015-09-08 kl. 18:45.

TRIBONA I KORTHET
Tribona AB (publ) är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag med renodlad inriktning på lager- och logistikfastigheter. Fastighetsbeståndet består av moderna och strategiskt belägna logistikfastigheter, 35 i Sverige och en i Danmark med en uthyrningsbar yta på cirka 704 000 kvadratmeter. För mer information, besök www.tribona.se

TRIBONA AB (PUBL) EXTRA BOLAGSSTÄMMA I TRIBONA AB (PUBL) PÅ BEGÄRAN AV ETT FLERTAL AKTIEÄGARE.pdf