TRIBONA AB (PUBL): Tribonas styrelse föreslås utökas med Anette Asklin och Mikael Nachemson

Lund, Sverige, 2015-09-29 08:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Den aktieägarminoritet som begärde sammankallande av en extra bolagsstämma i Tribona AB (publ) föreslår att bolagets styrelse utökas med Anette Asklin och Mikael Nachemson. Minoriteten drar samtidigt tillbaka förslaget att ändra styrelsearvodena.

Fyra aktieägare i Tribona – Carve Capital AB, Nordea Fonder, Skagen Vekst Verdipapirfond och Staffan Malmer – begärde den 8 september 2015 att en extra bolagsstämma skulle sammankallas i bolaget för att dels utöka styrelsen med två ledamöter, dels öka styrelsearvodena. Bolaget har därefter utfärdat kallelse till bolagsstämman som kommer att hållas den 23 oktober 2015 kl. 10.00 i Stockholm.

De fyra aktieägarna har nu meddelat att man föreslår att Anette Asklin och Mikael Nachemson till nya ledamöter men att man inte avser att föreslå någon höjning av styrelsearvodena. Frågan om arvodering avvaktar man med till årsstämman, förklarar ägarna i ett mejl till bolaget.

Anette Asklin, född 1961. Utbildning: Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Aktuella styrelseuppdrag: styrelseordförande för GU Holding AB och styrelseledamot i Backa Läkarhus AB och Fondstyrelsen vid Göteborgs universitet. Tidigare styrelseuppdrag: styrelseledamot i bland annat Globex AB och Borevind AB. Arbetslivserfarenhet: Bland annat finansdirektör vid Castellum AB, finanschef vid Västra Götalandsregionen samt diverse positioner inom Nordbanken.

Mikael Nachemson, född 1959. Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm. Aktuella styrelseuppdrag: Vice styrelseordförande i East Capital Explorer AB och Tradedoubler AB samt styrelseledamot RAM Rational Asset Management AB. Tidigare styrelseuppdrag: Bland annat arbetande styrelseordförande i HQ Bank AB, styrelseordförande i Connecta AB, arbetande vice styrelseordförande i Investment AB Öresund samt styrelseledamot i Avanza AB, Acando AB och Bilia AB. Arbetslivserfarenhet: VD för bland annat E. Öhman J:r AB, AB Custos och Bure Equity AB.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
Mats-Olof Ljungquist, styrelseordförande, +46 708-86 90 13

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 29 september 2015 kl. 08:45.

TRIBONA I KORTHET
Tribona AB (publ) är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag med renodlad inriktning på lager- och logistikfastigheter. Fastighetsbeståndet består av moderna och strategiskt belägna logistikfastigheter, 35 i Sverige och en i Danmark med en uthyrningsbar yta på cirka 704 000 kvadratmeter. För mer information, besök www.tribona.se

Tribona AB (publ) Tribonas styrelse föreslås utökas med Anette Asklin och Mikael Nachemson.pdf