Talentum Oyj, osavuosikatsaus Q3/2015

Helsinki, Suomi, 2015-10-22 07:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

TALENTUM OYJ             OSAVUOSIKATSAUS           22.10.2015 KELLO 8.30

Talentum Oyj:n osavuosikatsaus heinä-syyskuulta 2015:

VAHVA KOLMAS VUOSINELJÄNNES

Heinä-syyskuu 2015 lyhyesti

- Talentum-konsernin liikevaihto oli 14,4 milj. euroa (13,7 milj. euroa)
- Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 0,3 milj. euroa (-0,4 milj. euroa) ja liikevoitto (EBIT) oli 0,0 milj. euroa (-0,3 milj. euroa)
- Kirjat ja lakikoulutus -segmentin liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kasvoi selvästi edelliseen vuoteen verrattuna
- Myös Suomen lehtiliiketoiminnan liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä parani selvästi. Ilmoitusmyynti heikkeni edelleen, mutta levikkimyynti parani.
- Ruotsin lehtiliiketoiminta ja Suoramarkkinointi paransivat liiketulostaan. Tapahtumat-segmentin liiketulos pysyi vertailukauden tasolla.
- Alma Media teki Talentumista vapaaehtoisen julkisen vaihtotarjouksen kolmannen vuosineljänneksen lopussa. Talentumin hallitus suosittelee osakkeenomistajille Alma Median tarjouksen hyväksymistä.

Liiketoimintasegmenttien liikevaihdot miljoonissa euroissa:

- Lehtiliiketoiminta Suomi: 4,8 milj. euroa (4,8 milj. euroa)
- Lehtiliiketoiminta Ruotsi: 3,0 milj. euroa (2,9 milj. euroa)
- Tapahtumat: 1,9 milj. euroa (2,0 milj. euroa)
- Kirjat ja lakikoulutus: 2,4 milj. euroa (2,1 milj. euroa)
- Suoramarkkinointi: 2,9 milj. euroa (2,6 milj. euroa)

Tammi-syyskuu 2015 lyhyesti

- Talentum-konsernin liikevaihto oli 51,3 milj. euroa (50,6 milj. euroa)
- Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 2,4 milj. euroa (1,0 milj. euroa) ja liikevoitto (EBIT) oli 1,7 milj. euroa (0,2 milj. euroa)
- Liiketoimintasegmenteistä Tapahtumat, Suomen lehtiliiketoiminta, Suoramarkkinointi ja Kirjat ja lakikoulutus paransivat liiketulostaan edelliseen vuoteen verrattuna
- Ruotsin lehtiliiketoiminnan liiketulos parani hieman

Liiketoimintasegmenttien liikevaihdot miljoonissa euroissa:

- Lehtiliiketoiminta Suomi: 17,3 milj. euroa (17,9 milj. euroa)
- Lehtiliiketoiminta Ruotsi: 11,9 milj. euroa (12,8 milj. euroa)
- Tapahtumat: 8,0 milj. euroa (7,9 milj. euroa)
- Kirjat ja lakikoulutus: 7,5 milj. euroa (6,2 milj. euroa)
- Suoramarkkinointi: 8,6 milj. euroa (8,3 milj. euroa)

TALOUDELLINEN KEHITYS JA TUNNUSLUVUT

Osakekohtainen tulos, euroa -0,00 -0,01 0,03 0,01 0,06
Liiketoiminnan rahavirta/osake, euroa     0,02 0,02 0,10
Osakekohtainen oma pääoma, euroa     0,40 0,38 0,43

Talentumin liiketoiminnot on jaettu kuuteen segmenttiin, jotka ovat Lehtiliiketoiminta Suomi, Lehtiliiketoiminta Ruotsi, Tapahtumat, Kirjat ja lakikoulutus, Suoramarkkinointi sekä Muut toiminnot.

Toimitusjohtaja Aarne Aktan:

”Alma Media teki Talentumista vapaaehtoisen julkisen vaihtotarjouksen kolmannen vuosineljänneksen lopussa, joten kiinnostus Talentumia kohtaan on suurempaa kuin tavallisesti. Talentum ja Alma Media allekirjoittivat 28.9.2015 sopimuksen, jonka perusteella ne ovat sopineet yhdistävänsä liiketoimintonsa. Vaihtotarjous on valmisteltu yhteistyössä, ja Talentumin hallitus suosittelee osakkeenomistajille Alma Median tarjouksen hyväksymistä. Kaupan toteutuminen edellyttää osakkeenomistajien hyväksyntää.

Kolmas vuosineljännes oli konsernin näkökulmasta omia odotuksiamme parempi. Aikaisemmasta poiketen pystyimme tänä vuonna tekemään kolmannella neljänneksellä voitollisen tuloksen. Kesällä lehtemme ja kirjamme eivät ilmesty, joten pääsääntöisesti kolmannen neljänneksen tulos on ollut negatiivinen. Positiiviseen tulokseen vaikutti yhtiön kulurakenteen muuttamiseksi pitkään tehty työ, joka alkaa nyt näkyä. Lisäksi sitä edesauttoi kirjaliiketoiminnan erityisen hyvä tulos.

Digitaalisten tuotteiden ja palveluiden liikevaihto oli kolmannella neljänneksellä 2,2 miljoonaa euroa. Kasvua viime vuodesta oli 5,6 % ja digitaalisen myynnin osuus koko liikevaihdosta oli 15,6 %. Digitaalisesta liikevaihdosta 55,1 % oli ilmoitusmyyntiä ja 44,9 % sisältömyyntiä.

Suomen lehtiliiketoiminnan tulos oli hyvä. Levikkimyynti kasvoi, mutta ilmoitusmyynti heikkeni edelleen. Keväällä ostamamme Mikrobitti on osoittautunut lupaavaksi Talentumin kustantamana. Tuote on uudistettu, ja alku on ollut kaikin puolin odotuksiamme parempi.

Ruotsin lehtiliiketoiminta paransi kannattavuuttaan. Rekrytointi-ilmoittelu on edelleen ongelma, mutta tuoteilmoitusmyynnin kehitys alkaa näyttää valoisammalta. Sisältömyynti on kehittynyt hyvin.

Kirjoissa ja lakikoulutuksessa alkuvuoden panostukset alkavat nyt näkyä. Sekä liikevaihto että liikevoitto paranivat selvästi edellisvuoteen verrattuna. Segmentti on kehittänyt vahvasti digitaalisia palveluja ja luonut monipuolisia palvelukokonaisuuksia kohderyhmilleen.

Suoramarkkinointi on hyvässä vedossa kaikissa kolmessa maassa. Yksikkö paransi kolmannella vuosineljänneksellä sekä liikevaihtoa että liikevoittoa.”

Talentumin näkymät vuodelle 2015 ennallaan, uusi näkymä vuodelle 2016

Talentum arvioi, että vuoden 2015 liikevaihto säilyy suunnilleen samalla tasolla kuin 2014. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä on korkeampi kuin vuonna 2014. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 4,1 miljoonaa euroa vuonna 2014.

Talentum arvioi alustavasti, että vuonna 2016 sen liikevaihto säilyy suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2015. Talentumin liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan vuonna 2016 korkeampi kuin vuonna 2015.

Yleislausunto

Tässä esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat huomattavasti poiketa siitä mitä yhtiöltä nyt odotetaan.

Tilinpäätöstiedote

Talentum suunnittelee julkistavansa vuoden 2015 tilinpäätöstiedotteen 11.2.2016.

Analyytikko- ja lehdistötilaisuus

Vuoden 2015 kolmannen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen analyytikko- ja tiedotustilaisuus pidetään 22.10.2015 klo 11.00 Sokos Hotel Vaakunassa, Asema-aukio 2, 00100 Helsinki.

TALENTUM OYJ

LISÄTIEDOT
Toimitusjohtaja Aarne Aktan, puhelin 040 342 4440 ja talousjohtaja Niclas Köhler, puhelin 040 342 4420

www.talentum.fi

Talentum lyhyesti

Talentum on erikoistunut ammattilaisille suunnattuihin lehtiin, kirjoihin, verkkopalveluihin, koulutukseen ja tapahtumiin. Yhtiö keskittyy etenkin juridiikan, johtamisen, HR:n, myynnin ja markkinoinnin, ICT:n, teknologian ja terveydenhuollon aiheisiin. Talentumin tavoite on auttaa ammattilaisia menestymään.

Vuonna 2014 Talentumin liikevaihto oli 72,3 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee 720 henkeä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa ja Latviassa. Talentumin osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.talentum.fi

OSAVUOSIKATSAUS_TALENTUM OYJ__Q3_2015.pdf