Rezidor Hotel Group: KVARTALSRAPPORT Januari-september 2015

Tredje kvartalet 2015

• RevPAR för jämförbara hotell under hyres- och managementavtal ökade med 8,7 %. Tillväxten, som är den högsta sedan tredje kvartalet 2010, var ett resultat av ökade genomsnittliga rumspriser och ökad beläggningsgrad.
  • Intäkterna ökade med 8,6 % till 261,4 MEUR (240,8). Ökningen var främst hänförlig till en stark RevPAR-utveckling. Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 8,4 %.
  • EBITDA uppgick till 35,8 MEUR (26,4) och EBITDA-marginalen ökade till 13,7 % (11,0). Ökningen var främst hänförlig till en stark RevPAR-utveckling och ett bra flöde för hotell under hyresavtal.
  • EBIT uppgick till 24,4 MEUR (17,3) och EBIT-marginalen var 9,3 % (7,2). Ökningen av EBITDA motverkades delvis av högre avskrivningskostnader, vilket återspeglade de ökade investeringarna, samt kostnader som uppkom i samband med att ett hyresavtal avslutades i Norden.
  • Resultat efter skatt uppgick till 17,9 MEUR (11,3).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,10 EUR (0,07).
  • 2 300 nya rum kontrakterades (1 346), 1 348 nya rum togs i drift (586), och 0 rum lämnade systemet (970).

Nio månader 2015

• RevPAR för jämförbara hotell ("L/L") ökade med 5,0 %.
  • Intäkterna ökade med 6,0 % till 741,6 MEUR (699,3). Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 4,6 %.
  • EBITDA uppgick till 68,6 MEUR (56,5) och EBITDA-marginalen ökade till 9,3 % (8,1).
  • EBIT uppgick till 35,0 MEUR (30,2) och EBIT-marginalen ökade till 4,7 % (4,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 19,9 MEUR (15,1).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,12 EUR (0,10), respektive 0,12 EUR (0,09).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 52,8 MEUR (23,1).
  • 7 071 nya rum kontrakterades (4 546), 2 777 nya rum togs i drift (2 595) och 1 152 rum lämnade verksamheten (1 803).
MEUR Kv3 2015 Kv3 2014 Jan-sep 2015 Jan-sep 2014
Intäkter 261,4 240,8 741,6 699,3
EBITDA 35,8 26,4 68,6 56,5
EBIT 24,4 17,3 35,0 30,2
Resultat efter skatt 17,9 11,3 19,9 15,1
EBITDA-marginal, % 13,7% 11,0% 9,3% 8,1%
EBIT-marginal, % 9,3% 7,2% 4,7% 4,3%

VDs kommentar

Stark RevPAR-tillväxt, stabila förbättringar av marginalerna och milstolpen 100 000 rum nådd

"Tredje kvartalet utmärktes av en fortsatt stark RevPAR-utveckling, vilket hade en positiv påverkan på resultatet och lönsamheten. EBITDA-marginalen ökade med 2,7 procentenheter, vilket understryker de stabila framstegen inom omstrukturerings- och förändringsprogrammet.

Under kvartalet gjorde vi ytterligare framsteg på vägen mot vår fokuserade tillväxtstrategi, och nådde milstolpen 100 000 rum i drift och under utveckling. Kontrakteringarna fortsatte att visa på goda framsteg: vi kontrakterade 2 300 rum under kvartalet och 7 100 rum på årsbasis, vilket är långt över föregående år. Även antalet nya hotell ligger över föregående år och omfattade tillträde på marknaderna i Kongo och Mauritius, samt två nyöppnade hotell i Ryssland, vilket stärker vår ledande position i Östeuropa ytterligare.

Utvecklingen för vårt nya Lifestyle Select-varumärke Radisson Red fortsatte i lovande takt. Efter kontrakteringen i Kapstaden i Sydafrika, skrev vi avtal för Europas första nybyggda Radisson Red i Glasgow i Storbritannien, och Europas första konvertering i Bryssel i Belgien beräknas öppna i april 2016. Varumärket har nu tio hotell under utveckling över hela världen, varav två kontrakterades efter rapportperiodens utgång.

Vi fortsatte att stärka vår organisation, och omfördelade resurser för att skapa den utökade struktur som krävs för att fokusera på Afrika, vilket understryker vårt engagemang i den här tillväxtregionen. Rezidor har kontinentens starkaste pipeline och öppnar nya hotell i stabil takt. Tre hotell öppnades i Afrika under tredje kvartalet och åtta hittills i år.

Jag är nöjd med vår prestation trots den bräckliga ekonomiska återhämtningen. Vi fortsätter att optimera vår verksamhet samtidigt som vi möter osäkerhet på vissa marknader."

Wolfgang M. Neumann, VD och Koncernchef

Presentation av resultatet för Kv3

Den 22 oktober 2015 kl 10:00 (centraleuropeisk tid) presenterar Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef, samt vice VD & CFO Knut Kleiven, gemensamt rapporten och svarar på frågor. För att följa webcasten, besök www.investor.rezidor.com.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien: +32 (0)2 404 0660
Belgien, gratisnummer: 0800 58033
Sverige: +46(0)8 5051 3793
Sverige, gratisnummer: 0200 883 440
UK:  +44(0)20 3427 1906
UK gratisnummer: 0800 279 4992
USA: +1 646 254 3362
USA gratisnummer: 1877 280 2296
Frankrike: +33(0)1 76 77 22 29
Frankrike, gratisnummer: 0805 631 580

Bekräftelsekod: 7472788.

Besök www.investor.rezidor.com för en inspelning av presentationen.

Finansiell kalender
Kvartalsrapport Kv4 2015: 16 februari 2016
Kvartalsrapport Kv1 2016: 21 april 2016
Årsstämma 2016: 21 april 2016

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Andrea Brandenberger

Senior Director
Business Development Strategy & Investor Relations
andrea.brandenberger@carlsonrezidor.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson. I februari 2014 offentliggjorde Rezidor tillsammans med Carlson lanseringen av två nya varumärken: Radisson Red, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Quorvus Collection, en ny generation av distinkta femstjärniga hotell.

Portföljen utgörs av 457 hotell med över 100 000 rum i drift och under utveckling i 80 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Rezidors strategi är att växa med management- och franchiseavtal och endast selektivt med hyresavtal. Strategin är även att växa ytterligare på tillväxtmarknader.

Rezidor är en del av Carlson Rezidor Hotel Group. För mer information, besök www.rezidor.com.

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Rezidors Kvartalsrapport januari-september 2015