Patenttvist mellem GN ReSound og Oticon i Tyskland

Selskabsmeddelelse nr. 2015-13                                  29. oktober 2015

Patenttvist mellem GN ReSound og Oticon GmbH i Tyskland

I september og oktober anlagde GN ReSound patentkrænkelsessager mod adskillige William Demant-selskaber ved Landgericht Düsseldorf i Tyskland. Sagernes realiteter vedrører en metode, som gør det muligt for en høreapparatforhandler at se, hvordan et høreapparat har præsteret i forskellige lyttemiljøer – en metode, som vi vurderer i dag kun anvendes i begrænset omfang af høreapparatforhandlere.

Vi er af den overbevisning, at ingen af vores produkter krænker det pågældende patent, og at patentet derudover er ugyldigt, da metoden er baseret på allerede kendt teknologi, hvilket inkluderer patenter ejet af William Demant.

På grund af en uheldig misforståelse mødte vores tyske advokater ikke op til et retsmøde den 22. oktober 2015 vedrørende en af disse sager, hvorfor sagens realiteter ikke er blevet behandlet af retten. Som følge heraf blev der afsagt en udeblivelsesdom mod Oticon GmbH tidligere i dag. Udeblivelsesdommen vedrører kun Oticon GmbH og ikke andre William Demant-selskaber i og uden for Tyskland.

Udeblivelsesdommen indeholder et forbud, der forbyder Oticon GmbH i at sælge produkter i Tyskland, der anvender ovennævnte metode – dog forudsat, at GN ReSound beslutter sig for at håndhæve forbuddet. Hvis de beslutter at gøre dette, vil de være forpligtet til at holde os skadesløse, hvis forbuddet senere omstødes.

Da udeblivelsesdommen udelukkende beror på en proceduremæssig fejl fra vores tyske advokaters side, og sagen således ikke er blevet realitetsbehandlet, indgav Oticon GmbH, straks efter at udeblivelsesdommen var blevet afsagt, indsigelse for at få sagen genoptaget. I henhold til tysk ret genoptages udeblivelsessager automatisk, hvis der indgives indsigelse, og vi er derfor sikre på, at sagens realiteter vil blive behandlet af retten på et senere tidspunkt.

Den pågældende metode er et værktøj, som bruges af høreapparatforhandlere, hvorfor slutbrugerens brug af høreapparatet ikke som sådan påvirkes heraf. Oticon GmbH kan fortsat drive forretning uden at anvende ovennævnte metode, såfremt dette skulle blive nødvendigt.

Vi forventer ikke, at denne udeblivelsesdom vil påvirke William Demants resultat for 2015 og ej heller fremtidige resultater.

William Demant arrangerer en telekonference for analytikere og investorer i dag, torsdag den 29. oktober 2015 kl. 16.00 CET. Telekonferencen vil foregå på engelsk.

Dial-in:         +45 70 223 500 eller +44 20 75 72 11 87

Pin-kode:     25741379# (gælder for begge telefonnumre)

¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨

Yderligere information: