PowerCell Swedens delårsrapport Q3, juli - september 2015

Det ledande bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ) presenterar sin delårsrapport för juli - september 2015. Tredje kvartalet 2015 har bland annat inneburit ett ökat kundintresse, stort antal förfrågningar och kraftigt förbättrad nettoomsättning.

PowerCell Sweden AB presenterar nu sin delårsrapport för juli - september 2015. I den framgår att:

• Ökat kundintresse, stort antal förfrågningar och kraftigt förbättrad nettoomsättning.
  • Inkörning av ett S1-bränslecellssystem till ett energismart hus - ett hus med el från egna bränsleceller, fristående från elnätet och med egenproducerad vätgas från solceller. Referensanläggning med framtida marknadspotential.
  • Leverans av de första S2-bränslecellsstackarna på 25 kW till ett tyskt företag.
  • Målsättningarna i utvecklingen av S3-bränslecellsplattformen har framgångsrikt uppfyllts och nästa steg i utvecklingen planeras. S3 är en 100 kW bränslecellsstacksplattform för fordontillämpning inom ett EU-projekt (Autostack Core) med partners, däribland BMW, VW och ett antal stora underleverantörer och forskningsinstitut.
  • PowerPac prototyperna genomgår slutliga anpassningar till kundapplikationer och interna sluttester inför utleverans till Vodacom (Sydafrika), Gulf Organization for Research and Development, GORD (Qatar) och ASKO/Thermoking (Norge).
  • PowerCell har fått ytterligare två patent beviljade av det amerikanska patentverket. Båda patenten avser metoder och anordningar för att reformera diesel och andra flytande bränslen till vätgas för användning tillsammans med PowerCells bränslecell. Reformerkonstruktionen är nyckeln till PowerCells PowerPac som gör det möjligt att använda diesel och befintlig bränsleinfrastruktur tillsammans med PEM- bränsleceller.

- PowerCells bränslecellsteknik behövs nu. Utsläppsskadorna från fossila bränslen som bensin och diesel har skapat enorma utmaningar vad gäller dagens klimathot. Tekniken finns och PowerCells skickliga högutbildade ingenjörer har som ett resultat av 20 års forskning tagit fram spjutspetsprodukter som är extremt väl strategiskt positionerade för att bidra till denna miljöförbättring, säger Per Wassén, VD för PowerCell Sweden AB.

Läs hela rapporten på: Finansiella Rapporter

Rapporten i sin helhet bifogas.

Göteborg, 2015-10-02

För mer information, vänligen kontakta:
Per Wassén VD, PowerCell Sweden AB (publ)
Email: per.wassen@powercell.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PowerCell Pressrelease 2015-11-02 Svenska.pdf
PowerCell Delarsrapport Q3 2015.pdf

Om PowerCell Sweden AB (publ)
PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

PowerCell har utvecklat ett modulsystem av bränslecellsplattformar, som drivs av ren miljövänligt producerad vätgas där enbart el, värme och vatten är utsläppen. Bränslecellerna är också designade för att klara reformerad vätgas från exempelvis biogas, naturgas, biodiesel eller standard diesel.

I det fall vätgasinfrastruktur saknas, så har PowerCell kombinerat sin ledande bränslecells- och reformerteknologi och utvecklat ett bränslecellssystem, PowerPac, som omvandlar standarddiesel, via vätgas, till el. Detta sker på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, där utsläppen av kolmonoxid, kväveoxider och partiklar elimineras helt och koldioxiden kraftigt reduceras jämfört med en traditionell dieselmotor.

PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm och är en industriell spin-out från Volvokoncernen. Bland de största ägarna finns Midroc New Technologies, Fourier Transform, Finindus och Volvo Group Venture Capital. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se

PowerCell_Delarsrapport_Q3_2015.pdf PowerCell_Pressrelease_2015-11-02_Svenska.pdf