PowerCell och TeliaSonera tecknar samarbetsavtal - elgeneratorn PowerPac installeras på telekombasstation i Göteborg

Det börsnoterade bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ) har tecknat ett samarbetavtal med TeliaSonera AB för att tillsammans installera och drifta en PowerPac på en telekombasstation i Göteborgsområdet.

PowerCell Sweden AB och TeliaSonera AB har kommit överens om att i en förstudie prova PowerCells PowerPac i drift som reservkraft för en av TeliaSoneras telekombasstationer i Göteborgsområdet. Syftet med förstudien är att TeliaSonera skall prova tekniken i en riktig installation och utvärdera tekniken och dess potential för TeliaSoneras marknader.

Projektet innebär att PowerCell tillsammans med TeliaSonera installerar och driftar en av PowerCells PowerPac på en fungerande basstation. Då strömavbrott i området är sällsynta kommer systemet att köras under kontrollerade former och tester kommer att göras genom simulerade strömavbrott.

- Vi är glada för att få detta samarbete med TeliaSonera. Att få TeliaSonera som kund är ett viktigt komplement till vår satsning inom Telekom. Att få skarpt testa PowerPac i vårt närområde underlättar för oss att vidareutveckla produkten, säger Andreas Bodén, Marknad- och försäljningschef på PowerCell Sweden AB.

- Det är mycket spännande att vara del av att testa denna spjutspetsteknik inom reservkraft. Vi ser stor potential i bränsleceller när det handlar om att säkerställa att våra nätverk fungerar 24/7 på ett kostnadseffektivt och miljövänligt vis, säger Anne Larilahti, VP Head of Sustainability Strategy på TeliaSonera.

PowerCells PowerPac är en elgenerator som använder diesel för att producera elektricitet. Detta sker genom att diesel via en katalytisk reformer omvandlas till en vätgasrik gas som sedan omvandlas till elektricitet i bränslecellen. Detta ger lägre bränsleförbrukning, tyst och mer miljövänlig drift utan gifitga utsläpp jämfört med traditionella förbränningsmotorlösningar. Dieselns tillgänglighet jämfört med ren vätgas gör PowerPac mycket lämplig även för avlägset belägna telekombasstationer. PowerPac är även användbar som elgenerator i andra applikationer som behöver effektiv, miljövänlig och tyst elproduktion.

Göteborg, 2015-11-10

För mer information, vänligen kontakta:
Per Wassén
VD, PowerCell Sweden AB (publ)
Email: per.wassen@powercell.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PowerCell Pressrelease 2015-11-10 Svenska.pdf

Om PowerCell Sweden AB (publ)
PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

PowerCell har utvecklat ett modulsystem av bränslecellsplattformar, som drivs av ren miljövänligt producerad vätgas där enbart el, värme och vatten är utsläppen. Bränslecellerna är också designade för att klara reformerad vätgas från exempelvis biogas, naturgas, biodiesel eller standarddiesel.

I det fall vätgasinfrastruktur saknas, så har PowerCell kombinerat sin ledande bränslecells- och reformerteknologi och utvecklat ett bränslecellssystem, PowerPac, som omvandlar standarddiesel, via vätgas, till el. Detta sker på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, där utsläppen av kolmonoxid, kväveoxider och partiklar elimineras helt och koldioxiden kraftigt reduceras jämfört med en traditionell dieselmotor.

PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm och är en industriell spin-out från Volvokoncernen. G&W Fondkommission är av Bolaget utsedd Certified Adviser för listningen vid Nasdaq First North Stockholm. Bland de största ägarna finns Midroc New Technologies, Fourier Transform, Finindus och Volvo Group Venture Capital. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se.

PowerCell_Pressrelease_2015-11-10_Svenska.pdf