PowerCell Sweden introducerar PowerPac på AfricaCom i Sydafrika

Det ledande bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ) kommer att närvara vid den kommande AfricaCom-mässan på International Convention Centre i Kapstaden, Sydafrika den 17 - 19 november, 2015, för att visa upp deras PowerPac för telekomapplikationer.

PowerCell Sweden AB är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer. PowerCell har utvecklat ett modulsystem av bränslecellsplattformar, som drivs av ren miljövänligt producerad vätgas där enbart el, värme och vatten är utsläppen. Bränslecellerna är också designade för att klara reformerad vätgas från exempelvis biogas, naturgas, biodiesel eller standard diesel.

I det fall vätgasinfrastruktur saknas, så har PowerCell kombinerat sin ledande bränslecells- och reformerteknologi och utvecklat ett bränslecellssystem, PowerPac, som omvandlar standarddiesel, via vätgas, till el. Detta sker på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, där utsläppen av kolmonoxid, kväveoxider och partiklar elimineras helt och koldioxiden kraftigt reduceras jämfört med en traditionell dieselmotor. PowerPac passar perfekt för att driva telekomapplikationer med dålig- eller ingen eltäckning, till exempel på mobila telekommaster.

PowerPac går i produktion under 2017. PowerCell introducerar nu PowerPac för den afrikanska telekommunikationsindustrin. Redan har ett starkt intresse visats av telekom- och verkstadsföretag i Sydafrika. AfricaCom är den största årliga teknikhändelsen i Afrika med tonvikt på telekommunikation och besöks av tusentals ledande beslutsfattare inom näringsliv, forskning, förvaltning och finansiering i det globala, digitala ekosystemet.

- Den första prototypen av PowerPac installerades 2014 för test i Sydafrika, och vi levererar nu vår nästa generations prototyp för fortsatt testning i förberedelse för distribution i Afrika. Vi är glada att kunna presentera både PowerCell Sweden och PowerPac på AfricaCom 2015 i Kapstaden, säger Andreas Bodén, Marknads- och försäljningsdirektör på PowerCell Sweden AB.

Välkommen till PowerCell Sweden monter C6
Andreas Bodén +46 (0)739 10 37 07 och Karl Venter +27 61 095 8301 välkomnar besökare till PowerCells monter C6 på International Convention Centre i Kapstaden.

Göteborg, 2015-11-16

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Bodén
Marknads- och försäljningsdirektör , PowerCell Sweden AB (publ)
Email: andreas.boden@powercell.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PowerCell Pressrelease 2015-11-16 Svenska.pdf

Om PowerCell Sweden AB (publ)
PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag, som utvecklar och producerar miljövänliga elkraftsystem för stationära och mobila kundapplikationer.

PowerCell har utvecklat ett modulsystem av bränslecellsplattformar, som drivs av ren miljövänligt producerad vätgas där enbart el, värme och vatten är utsläppen.  Bränslecellerna är också designade för att klara reformerad vätgas från exempelvis biogas, naturgas, biodiesel eller standard diesel.

PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm och är en industriell spin-out från Volvokoncernen. G&W Fondkommission är av Bolaget utsedd Certified Adviser för listningen vid Nasdaq First North Stockholm. Bland de största ägarna finns Midroc New Technologies, Fourier Transform, Finindus och Volvo Group Venture Capital. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se.

PowerCell_Pressrelease_2015-11-16_Svenska.pdf