West Atlantic AB (publ): Delårsrapport perioden januari - september 2015

West Atlantic visar stark tillväxt i tredje kvartalet

West Atlantic, det svenska fraktflygbolaget, rapporterar stark utveckling under årets tredje kvartal där den underliggande tillväxten uppgick till 11,6 procent jämfört med samma kvartal 2014. Periodens goda tillväxt kan främst hänföras till expansionen av Boeing 737-flottan och att det första Boeing 767-flygplanet placerades i kommersiell trafik.

"Det är glädjande att kunna rapportera en stark underliggande tillväxt under det tredje kvartalet vilket återspeglar Koncernens framgångar inom fraktflygstjänster. West Atlantic har löpande fasat in ny B737-kapacitet under året samt placerat sitt första B767-flygplan i trafik, med ytterligare kapacitet som följer", säger Gustaf Thureborn, VD och Koncernchef för West Atlantic.

Intäkterna ökade 16,6 procent jämfört med samma kvartal 2014 och justerat EBITDA ökade till 70 463 Tkr (59 437), motsvarande en marginal om 18,8 procent (18,4).

Den europeiska marknaden för fraktflyg fortsätter att utvecklas starkt, både med hänsyn till temporär trafik och långsiktig nätverkskapacitet, vilket illustreras av kontraktstilldelningarna under året.

"Vi räknar med att den starka tillväxten kommer att fortsätta under 2015 och början av 2016", säger Gustaf Thureborn.

Rapporten kan hämtas i sin helhet på http://www.westatlantic.eu/

För ytterligare information, kontakta:
CEO, Gustaf Thureborn, +46 (0)10-452 95 07
CFO, Magnus Dahlberg, +46 (0)10-452 95 49

West Atlantic är en ledande leverantör av fraktflygslösningar i Europa. West Atlantic erbjuder huvudsakligen fraktflygslösningar till europeiska NMO:s samt fraktflygkapacitet till Global Integrators och Freight Forwarders. Bolaget har ett väletablerat geografiskt nätverk, byggt kring sex logistiknav, och opererar idag på 51 schemalagda destinationer. Bolaget har en stor flygplansflotta med 46 kundanpassade flygplan i drift, majoriteten av dessa är helägda. West Atlantic grundades 1962 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Verksamheten bedrivs i större delen av Europa och per 31 december 2014 hade West Atlantic 488 anställda. Under 2014 rapporterade West Atlantic intäkter om 1 244 Mkr och justerat EBITDA om 224 Mkr.

West Atlantic AB (Publ) offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

HUG#1968155

WAG Delårsrapport Q3, 2015.pdf