F.E. Bording A/S, delårsrapport for 3. kvartal 2015

RESUME

Bording Koncernens udvikling inden for Marketing Communication Service fortsætter. I årets første halvår voksede omsætningen på grund de opkøb der blev foretaget i 2014. I tredje kvartal er omsætningen reduceret, idet en række store ordrer sidste år er faldet bort eller ikke gentaget i 3. kvartal 2015, til gengæld er overskudsgraden forbedret.

• Omsætningen er i årets første tre kvartaler steget med 3,6% til 453 mio.kr. Korrigeret for valutapåvirkninger steg omsætningen 5,5%. Omsætningen i 3. kvartal faldt med 8,5% til 145 mio.kr. idet en række store ordrer sidste år er faldet bort eller ikke gentaget i 3. kvartal 2015. Korrigeret for valutapåvirkninger var faldet 6,5%.
  • Bruttoavancen i årets første tre kvartaler er vokset fra 215 mio.kr. til 229 mio.kr. svarende til godt 6%. I tredje kvartal er bruttoavancen faldet 3,7%, men bruttomarginalen er øget fra 48,0% til 50,6%.
  • EBITDA er i årets første tre kvartaler steget med 15% til 39,2 mio.kr. Resultatet er positivt påvirket af andre poster på netto 1,6 mio.kr.  EBITDA steg i 3. kvartal med 3,8%.
  • Resultat før skat er i årets tre første kvartaler vokset med 20% til 22,5 mio.kr. Resultat før skat faldt med 0,4 mio.kr. i 3. kvartal.
  • I Danmark er omsætningen i de grafiske aktiviteter vokset med 25% og har leveret en forbedret bruttomarginal. Stigningen skyldes primært opkøbene sidste år. Trods faldende omsætning i 3. kvartal er bruttoavancen steget i forhold til samme periode sidste år.
  • Bording Data har i årets første tre kvartaler lavere omsætning på grund af store installationer bl.a. hos Dagrofa sidste år. Bruttoavancen er stort set fastholdt da flere leverancer sidste år indeholdt hardware med en lav bruttoavance. Abonnements-omsætningen er steget med ca. 10% hvilket er yderst positivt. Omsætning og bruttoavance er dog mindre i tredje kvartal end tilsvarende periode sidste år.

• I Sverige faldt omsætningen i første halvår. Dette er vendt i 3. kvartal og Sverige har med næsten uændret omsætning i lokal valuta opnået vækst i bruttomarginal og resultat.
  • I Norge er omsætningen i lokal valuta faldet med 24% i de første tre kvartaler. I 3. kvartal er omsætningen faldet med knap 20%. Sammenlægningen af den Grafiske virksomhed og Dialog rådgivning har ikke vist sig at være den rigtige hvorfor mulighederne analyseres for igen at skabe vækst på det norske marked.

På grund af de udeblevne leverancer i 3. kvartal og svage valutaer i Norge og Sverige forventes omsætningen for året nu at blive ca. 625 mio.kr. mod de tidligere forventede ca. 650 mio.kr. Koncernresultatet efter skat forventes nu at blive ca. 25 mio.kr. mod tidligere forventet ca. 30 mio.kr.

FEB_Q3 2015.pdf