Ramirentin pääomamarkkinapäivä 2015: Ramirent päivittää pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ja strategiset painopistealueet kannattavan kasvun saavuttamiseksi

Ramirent Oyj Pörssitiedote 1.12.2015 KLO 9.00

Vantaa, Suomi, 2015-12-01 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Ramirentin pääomamarkkinapäivä pidetään tänään Tukholmassa Ruotsissa. Tapahtumassa keskitytään Ramirentin strategiaan, uusiin taloudellisiin tavoitteisiin ja liiketoimintasegmenttien näkymiin. Aikaisemmin julkistettuihin vuoden 2015 markkinanäkymiin tai tulosohjeistukseen ei ole tullut muutoksia.

“Ramirent on suuntaamassa painopistettään kohti kasvua ja operatiivisen tehokkuuden parantamista. Liiketoiminnan kehitys vuoden 2013 pääomamarkkinapäivän jälkeen ei ole ollut odotetun mukainen. Tämä on johtunut pääosin heikommasta markkinakehityksestä Suomessa ja Norjassa sekä tehokkuusohjelman odotettua hitaammasta toteutuksesta. Tämän johdosta ei ole realistista saavuttaa lähitulevaisuudessa 17 prosentin EBITA-liiketulosta konsernitasolla. Jatkamme aktiivista työtä liittyen yhteisen liiketoimintamallin, liiketoimintalogiikan ja toiminnanohjausjärjestelmän implementoimiseksi.  Samalla jatkamme liiketoimintaportfolion kehittämistä saavuttaaksemme kannattavaa kasvua kolmen erillisen liiketoiminta-alueen kautta: Konevuokraus, Ratkaisuliiketoiminta ja Siirtokelpoiset tilaratkaisut. Kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella on erilaiset taloudelliset ominaispiirteensä. Ramirentillä on mahdollisuudet kasvaa kaikilla liiketoiminta-alueilla, mutta EBITA-marginaali riippuu kasvun jakautumisesta eri liiketoiminta-alueiden kesken. Edistääksemme kasvua ja kannattavuutta olemme päivittäneet pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet sekä strategiset painopistealueet. Viimeisten vuosien aikana olemme yhdenmukaistaneet ”One Ramirent” -toimintamalliamme ja olemme valmiit siirtymään seuraavaan vaiheeseen, jossa aiomme realisoida yhteisen toimintamallin tuomat synergiahyödyt, keskittyä entistä enemmän kasvuun saavuttamiseen ja kehittämään konsernin liiketoimintajakaumaa. Konevuokrausmarkkinat tarjoavat monia kasvumahdollisuuksia Ramirentille,” sanoo toimitusjohtaja Magnus Rosén.

Tavoitteena kannattava kasvu liiketoimintajakaumaa kehittämällä

“Konevuokraus on myös jatkossa Ramirentin liiketoiminnan perusta. Konevuokrauksessa pyrimme saavuttamaan kannattavaa kasvua erinomaisella asiakaspalvelulla ja panostamalla tehokkuuteen kehittämällä myyntikanavia, hinnoittelua sekä varmistamalla kustannusjohtajuuden yhteisen toimintamallin tuomien synergiahyötyjen kautta,” Rosén jatkaa.

“Ramirent tavoittelee ratkaisuliiketoiminnassa lisäkasvua erityisesti suurissa teollisuuden rakennusprojekteissa. Osaamisemme asiakasprosesseista luo arvoa koko projektin elinkaaren ajalle aina työmaan suunnittelusta projektin päättämiseen asti. Asiakkaat ovat lisääntyvässä määrin kiinnostuneita työturvallisuudesta sekä energia -ja kustannustehokkuudesta. Ramirentin ratkaisut mahdollistavat asiakasta siirtämään projektivastuuta useilta toimittajilta yhdelle organisaatiolle, millä saavutetaan kustannussäästöjä, lyhyempiä toimitusaikoja sekä parempaa työturvallisuutta ja tehokkuutta. Tavoitteenamme on olla Euroopan johtava edistyksellisten ja kestävien kokonaisratkaisujen tarjoaja, joka yksinkertaistaa liiketoimintaa sekä rakentamisen että teollisuuden aloilla,” Rosén sanoo.

Kasvua siirtokelpoisten tilojen markkinoilla

“Ramirent yhdistetään tavallisesti koneiden ja laitteiden vuokraamiseen rakentamisen sekä teollisuuden aloilla, mutta yhtiöllä on myös vahvat asiakassuhteet siirtokelpoisten tilojen liiketoiminnassa,” Rosén sanoo. Tällä hetkellä Ramirentin siirtokelpoisten tilojen vuotuinen liikevaihto pääasiassa Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on noin 30 miljoonaa euroa. Norjassa yhtiö on alan markkinajohtaja. Siirtokelpoisten tilojen liiketoiminnassa Ramirentin asiakassektoreihin kuuluvat erityisesti julkinen sektori, teollisuus sekä öljy- ja kaasuteollisuus. Ramirentin tavoitteena on kaksinkertaistaa liiketoiminnan liikevaihto kasvamalla teollisuuden sektorilla korkealuokkaisissa majoitus- ja toimitilaratkaisuissa sekä julkisella sektorilla tilaratkaisuilla, jotka on suunniteltu erilaisiin tarpeisiin päiväkodeille, kouluille ja terveyskeskuksille. Ramirentin siirtokelpoiset tilat -liiketoiminta on hyvin asemoitunut vastatakseen ympäristöystävällisten ratkaisujen lisääntyneeseen kysyntään,” sanoo Rosén.

Kalusto- ja toimitusketjun hallinnan optimointi sekä synergiahyötyjen realisoiminen yhteisen toimintamallin kautta

Ramirent tukee kannattavan kasvun saavuttamista optimoimalla toimituksia, tehokkuutta ja palvelua kalusto- ja toimitusketjuhallinnan alueilla. Ramirent on viimeisten vuosien aikana investoinut yhdenmukaisen ”One Ramirent” -toimintamallin kehittämiseen ja tähtää nyt synergiaetuja hyödyntämällä vahvistamaan kilpailuasemaansa sekä osaamisen että kustannustehokkuuden kautta.

Uudet taloudelliset tavoitteet tukevat strategian toteutusta

Ramirentin päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat: vuotuinen liikevaihdon kasvu 2 prosenttiyksikköä yli BKT kasvun, tilikauden oman pääoman tuotto (ROE %) 12 prosenttia ja nettovelan suhde käyttökatteeseen (EBITDA) alle 2,5x jokaisen tilikauden lopussa. Osingonjakopolitiikka pysyy ennallaan: yhtiön tavoitteena on jakaa vähintään 40 prosenttia nettotuloksesta osinkoina yhtiön osakkeenomistajille.

Ramirentin aiemmat pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet olivat: oman pääoman tuotto (ROE %) 18 prosenttia yli suhdanteen, nettovelan suhde käyttökatteeseen (EBITDA) alle 1,6x jokaisen tilikauden lopussa ja vähintään 40 prosentin osingonjakosuhde.

Ramirentin päivitetyt taloudelliset tavoitteet tukevat kannattavan kasvun saavuttamista. Ramirentin on mahdollista kasvaa monella eri tavalla kehittämällä liiketoimintajakaumaa Konevuokrauksen, Ratkaisuliiketoiminnan ja Siirtokelpoisten tilaratkaisujen välillä.  Nopeampaa kasvua voidaan hakea valikoiduilla ulkoistuksilla ja yritysostoilla. Kalusto- ja toimitusketjuhallintaa optimoimalla ja realisoimalla yhteisen toimintamallin synergiahyödyt tuemme kannattavuuden parantumista sekä oman pääoman tuottotavoitteen toteutumista. Uusi oman pääoman tuottotavoite vastaa paremmin valitsevaa tasoa toimialallamme. Tavoitetta on muutettu varmistaaksemme kilpailukykymme tavoitellessamme kannattavaa kasvua kaikilla liiketoiminta-alueilla samalla säilyttäen tasapainoisen riskitason liiketoiminnassamme. Tavoitteen myötä meillä on mahdollisuus toteuttaa strategiaamme kasvamalla markkinoiden kasvua nopeammin lisäämättä liiketoiminnan riskitasoa. Samalla voimme tukea arvonluontia hyödyntämällä velkaantuneisuustasoa, joka on lähempänä toimialalle tyypillistä tasoa. Tätä kautta voimme sekä investoida kasvuun että ylläpitää osingonjakopolitiikkamme,” sanoo Rosén.

Ramirent toistaa vuodelle 2015 annetut taloudelliset näkymät. Ramirent arvioi markkinatilanteen pysyvän vaihtelevana vuonna 2015. Markkinatilanteen arvioidaan olevan haasteellinen erityisesti Suomen ja Norjan markkinoilla. Arvioimme vuoden 2015 liikevaihdon ja EBITA-marginaalin olevan paikallisissa valuutoissa vuoden 2014 tasolla.

Yleistä pääomamarkkinapäivän ohjelmasta

Pääomamarkkinapäivän aikana Ramirentin toimitusjohtaja Magnus Rosén kertoo enemmän Ramirentin strategisista painopistealueista, liiketoimintajakauman kehityksestä ja kasvun saavuttamisesta. Mikael Salenstedt, Liiketoimintajohtaja Temporary Space, käy läpi kuinka Ramirent rakentaa siirtokelpoisten tilojen liiketoimintaa. Dino Leistenschneider, Executive Vice President, Kalustonhallinta ja hankinnat, kertoo kuinka Ramirent parantaa tehokkuutta kaluston ja toimitusketjun optimoinnilla. Virkaatekevä Ruotsin ja Tanskan segmenttijohtaja Magnus Rosén esittelee kuinka Ramirent saavuttaa kannattavaa kasvua vahvoilla Ruotsin markkinoilla. Øyvind Emblem, Senior Vice President, Norja, kertoo kuinka Ramirent pyrkii parantamaan kannattavuuttaan haastavissa markkinaolosuhteissa. Anna Hyvönen, Executive Vice President, North Central Europe esittelee miten Ramirent tavoittelee johtavan asemansa vahvistamista ja synergiaetujen saavuttamista North Central Europe –markkina-alueella. Jonas Söderkvist, talousjohtaja ja EVP konsernitoiminnot, esittelee uudet taloudelliset tavoitteet ja kuinka Ramirent saavuttaa ne tulevaisuudessa.

Johdon esitysten jälkeen pääomamarkkinapäivän vieraat käyvät työmaavierailulla Urban Escape projektilla. Projekti on esimerkki Ramirentin uuden tyyppisistä kokonaispalveluratkaisuista, joiden avulla asiakas saavuttaa kustannussäästöjä ja lyhempiä läpimenoaikoja projekteissa. Urban Escapen työmaalla Ramirent on ainoa konevuokrauspalvelujen tarjoaja koordinoiden työmaalla sijaitsevasta vuokraamosta työmaapalveluja mukaan lukien työturvallisuus, työmaasuunnittelu, logistiikka ja jätehuolto. Projekti käynnistyi vuonna 2014 ja sen arvioidaan kestävän aina vuoteen 2018 asti.

Pääomamarkkinapäivä alkaa rekisteröitymisellä klo 9.00 CEST (klo 10:00 Suomen aikaa, EEST). Tilaisuus järjestetään Operakällarenissa, neuvotteluhuone Opera terracessa, osoitteesssa Karl XII:S torg, 111 86 Tukholma, Ruotsi. Englanninkielinen esitysmateriaali on saatavilla Ramirentin nettisivuilla www.ramirent.com/investors. Esityksiä voi seurata myös suorana nettilähetyksenä klo 9.30-14.45 (CEST) välisenä aikana.

LISÄTIETOJA
Franciska Janzon, SVP, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet puh. +358 20 750 2859

Ramirent on johtava konevuokrausalan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen ensiluokkaisia laitteita, palveluja ja osaamista. Ramirentin vuokrausratkaisut yksinkertaistavat asiakkaiden liiketoimintaa. Ramirent palvelee laajaa asiakaskuntaa, kuten rakennusalaa, teollisuutta, palvelualaa, julkista sektoria ja kotitalouksia. Ramirent toimii Pohjoismaissa sekä Keski- ja Itä-Euroopassa. Vuonna 2014 Ramirent-konsernin liikevaihto oli 614 miljoonaa euroa. Konsernilla on 2 682 työntekijää 295 toimipisteessä 10 maassa. Ramirent on Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: RMR1V). Ramirent – More Than Machines™.

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.ramirent.com