Sparekassen Sjælland A/S : Regnskabsteknisk omklassificering af hybrid kernekapital

Selskabsmeddelelse nr. 7/2015
Holbæk, den 28. december 2015

Regnskabsteknisk omklassificering af hybrid kernekapital - præcisering af udmeldte forventninger til basisresultatet

I forlængelse af Finanstilsynets julebrev dateret den 21. december 2015 har Sparekassen Sjælland revurderet klassifikationen, i forhold til lånevilkårene, af de hybride kernekapitalinstrumenter som opfylder betingelserne i CRR-forordningen.

Konsekvensen heraf er, at Sparekassen Sjælland foretager omklassificering af hybride kernekapitalinstrumenter til egenkapital i overensstemmelse med de internationale regnskabsstandarder IFRS. Rentebetalingen på den omklassificerede hybride kernekapital  anses tilsvarende for at være en transaktion direkte på egenkapitalen på samme måde, som det vil være tilfældet med udbytte.

Sparekassen Sjælland har hidtil regnskabsmæssigt klassificeret den hybride kernekapital som en gældsforpligtelse, hvorfor renteudgifterne tilsvarende har været indregnet i resultatopgørelsen som en del af basisindtjeningen.

Regnskabsteknisk skal det også præciseres, at Sparekassen Sjælland koncernens forventning til basisresultatet på DKK 325-350 mio. i 2015 og DKK 310-350 mio. i 2016, jf. prospektet dateret den 2. december 2015, inkluderer renteudgifter af hybrid kernekapital. Eksklusive renteudgifter af hybrid kernekapital er forventningen til basisresultatet på DKK 386-411 mio. i 2015 og DKK 367-407 mio. i 2016.

Koncernen påvirkes således af omklassificeringen af hybrid kernekapital:

DKK mio. 2014 1. halvår 2015 Forventet 2015 Forventet 2016
Basisindtjening inklusive renter af hybrid kernekapital 383,8 214,0  325-350 310-350
Renter af hybrid kernekapital *) 61,1 30,2   60,7 57,0
Basisindtjening eksklusive renter af hybrid kernekapital 444,9   244,2 386-411 367-407
Egenkapital eksklusive hybrid kernekapital (jf. regnskaber) 1.633,6 1.645,8
Ikke betalte renter hybrid kernekapital efter skat 12,3 35,8
Regulering frie reserver etableringsomk. Hybrid kernekapital -2,5 -2,2
Hybrid kernekapital 555,0 555,0
Egenkapital inklusive hybrid kernekapital 2.198,4 2.234,4

*) Resultat før skat påvirkes tilsvarende

Omklassificeringen har ingen realøkonomisk betydning, og Sparekassen Sjællands solvensforhold er ikke påvirket af omklassificeringen.

Yderligere information:

Ønskes yderligere information: