Korkein Oikeus hylkäsi Ilmarisen Finnlinesia vastaan nostaman vähemmistöosinkoa koskevan moitekanteen

Helsinki, Suomi, 2015-12-29 08:14 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Korkein oikeus on tänään antamassaan tuomiossa vahvistanut Helsingin hovioikeuden 29.11.2011 antaman tuomion ja hylännyt kaikki Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen Finnlines Oyj:tä kohtaan esittämät vaatimukset.

Kanteessa Ilmarinen oli moittinut Finnlinesin yhtiökokouksen 20.5.2008 tekemää vähemmistöosinkoa koskevaa päätöstä ja vaatinut päätöksen muuttamista siten, että vähemmistöosinkona maksettaisiin 180.216,39 euron sijasta 17.181.000 euroa.

Korkein oikeus toteaa, ettei Finnlinesin yhtiökokouksen päätös ole ollut osakeyhtiölain vähemmistöosinkosäännöksen vastainen.

Korkein oikeus on velvoittanut Ilmarisen korvaamaan Finnlinesin oikeudenkäyntikulut yhteensä 28,734.75 euron määrällä.

Tuomio on lainvoimainen.

Helsingissä 29.12.2015

Finnlines Oyj

Tom Pippingsköld                   Tapani Voionmaa
Talous- ja rahoitusjohtaja         Lakiasiainjohtaja

Jakelu         Nasdaq Helsinki Oy
               Keskeiset tiedotusvälineet

Finnlines on yksi Itämeren ja Pohjanmeren johtavista roro- ja matkustajaliikennevarustamoista. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä ja on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Grimaldi-konserni on yksi maailman suurimmista ro-ro varustamoista ja suurin matkustajia ja rahtia kuljettava ”Motorways of the Sea” -operaattori Euroopassa. Tämä yhteistyö mahdollistaa Finnlinesin tarjoamaan linjaliikennepalveluita Välimeren, Länsi-Afrikan ja Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä.

www.finnlines.com