Ginger Oil skjuter fram utdelningen till bolagets preferensaktieägare

Ginger Oil AB:s styrelse har den 12 januari 2016 beslutat att skjuta på utbetalning av utdelning till bolagets preferensaktieägare avseende fjärde kvartalet 2015. Utbetalning skall enligt bolagsordningen ske senast den 3 februari 2016 och motsvarar 0,3 SEK per preferensaktie vilket motsvarar SEK 294 937 för samtliga preferensaktier.

Den framskjutna utdelningen d v s innestående beloppet, beläggs med en ränta som löper med 12 procent per år.

Beslutet att flytta fram utbetalningen av utdelningen, grundas på att utbetalning inte framstår som försvarlig med hänsyn till koncernens likviditetsbehov.

Koncernens likviditet är hårt ansträngd till följd av starkt fallande oljepris och de ökade amorteringskrav detta medfört för dotterbolagets bankkrediter i USA. Utbetalningen skjuts därför på framtiden och det är oklart när bolaget kan återuppta betalning av det innestående utdelningsbeloppet samt utdelningen på bolagets preferensaktier.

Ginger Oil har stora oljetillgångar och försöker aktivt att öka produktionen ur dessa, parat med en kraftig reduktion av bolagets kostnader både i USA och Sverige.

2016-01-13

Åke Andersson
VD Ginger Oil AB

Information lämnas av:
Åke Andersson
aandersson@gingeroil.com
+46705204885

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Pressrelease 2016-01-13.pdf

Om Ginger Oil
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, i Arkansas, och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
Bolaget är listat på Nasdaq First North, med Mangold Fondkommission AB 08-503 01 550 som Certified Adviser.

Ginger_Oil_Pressrelease_2016-01-13.pdf