TDC : TDC Group offentliggør ny strategi for 2016 – 2018, foreløbige finansielle resultater for 2015 samt forventninger til 2016

TDC vil på sin Kapitalmarkedsdag i London med start i dag kl. 10:00 CET/9:00 Londontid (GMT) lancere en ny strategi for TDC Group for 2016 – 2018.

TDC Group styrker sin strategiske plan og intensiverer sit fokus på implementering med sin nye 2016 – 2018 strategi, der er centreret omkring to parametre: kundetilfredshed og generering af pengestrømme.

Den nye strategis styrende princip er ”Altid Enklere og Bedre”, som beskriver, hvordan den overordnede kundeoplevelse vil være, og hvordan TDC Group vil søge efter at drive en strømlinet forretning.

Med henblik på nå i mål med sin nye strategi, vil TDC differentiere sig på en stærkt konkurrencepræget markedsplads ved at fokusere på tre kundeløfter:

-       Bedre forbindelser, ved at fortsætte med at levere den bedste hastighed, kvalitet og dækning gennem foreningen af

TDC Groups unikke aktiver;

-       Bedre tilbud og underholdning, ved at levere relevante produkter både i dag og i morgen, og

-       Bedre kundeservice, drevet af den bedste kundeindsigt og digitalisering, hvilket også vil reducere kompleksiteten i

TDC Groups organisation og medføre opexeffektivitetsgevinster.

En forenklet og standardiseret digital driftsmodel, et klart fokus på mennesker (medarbejdere og samfund) og et omhyggeligt fokus på finansiel og kommerciel styring skal gøre TDC Group i stand til at opfylde disse kerne kundeløfter.

Foreløbige overordnede finansielle resultater for 2015

På Kapitalmarkedsdagen vil TDC rapportere om foreløbige overordnede finansielle resultater for 2015, som fremgår af tabellen på næste side. Tallene for 2015 er ikke reviderede. Endelig reviderede regnskabsmeddelelse vil blive offentliggjort den 5. februar 2016.

Se tabellen i vedhæftet PDF

Som det fremgår, er omsætning, EBITDA og anlægsinvesteringer for 2015 på linje med forventningerne. TDC har endvidere offentliggjort forventning om en 2015 dividendeudbetaling på DKK 2,50 pr. aktie, af hvilket beløb DKK 1,0 blev udbetalt i august 2015. Den resterende del af udbyttebetalingen for 2015 annulleres på grund af den fortsatte forværring af de finansielle resultater for 2016, jf. forventninger til 2016 nedenfor.

Årets resultat er negativt påvirket af ikke-likvide nedskrivninger for værdiforringelse på DKK 4,6 mia. vedrørende de danske erhvervsaktiviteter efter den årlige test for værdiforringelse af goodwill. Det faldende indtjeningsniveau i de danske forretningsenheder har resulteret i et behov for nedskrivning af de goodwillbeløb, der stammer fra NTC's erhvervelse af TDC i 2006 og den efterfølgende fusion af TDC A/S og NTC ApS i 2009. Nedskrivningen for værdiforringelse skyldes primært udviklingen i Erhverv i de seneste år.

Forventninger til 2016

På Kapitalmarkedsdagen vil TDC også fremkomme med sine forventninger til 2016, som fremgår af tabellen nedenfor:

(DKK mia.)

Foreløbige resultater 2015

Forventninger 2016
EBITDA 9,8 ~ 8,8
EFCF 3,2 ~ 1,9
Dividendeudbetaling (DKK pr. aktie) 1,00

Note: Antagelse om NOK/DKK og SEK/DKK på ca. 0,80

Ændring af TDC’s dividendepolitik

Som led i den nye strategi, er TDC’s dividendepolitik blevet ændret. TDC har en ambition om at udbetale et attraktivt afkast til aktionærerne med forbehold for finansielle resultater, investeringsbehov og opretholdelse af en ”investment grade”-kreditvurdering. Afkastet vil blive udbetalt som udbytte eller via aktietilbagekøb.

Udbytte vil blive udbetalt baseret på den ordinære generalforsamlings godkendelse af bestyrelsens forslag om resultatdisponering. Der vil således ikke fremadrettet blive udbetalt ekstraordinært udbytte.

For regnskabsåret 2016, er forventningen, som angivet ovenfor, en dividendeudbetaling på DKK 1,00 pr. aktie.

Fra 2017 er det ambitionen at holde dividendeudbetalingen stabil eller at hæve den, afhængig af finansielle resultater, investeringsbehov og TDC’s evne til at honorere opretholdelse af en ”investment grade”-kreditvurdering.

Hovedelementer i den nye strategi

Bedre forbindelser:

For at kunne fortsætte med at levere Bedre forbindelser vil TDC udnytte sit verdensklasse 4G mobilnetværk, accelerere opgradering og fremtidssikring af sit coax kabelnetværk til markedsledende 1 Gigabit hastigheder og levere optimal forbindelse uanset netværkstype. TDC Group’s kunder, både på privat- og erhvervsmarkedet, vil som følge heraf drage fordel af en ”best in class”, bredt tilgængelig bredbåndsforbindelse på tværs af alle fastnet og mobil netværk. I Norge vil Get tage skridt til at tilbyde sine egne 1 Gigabit løsninger og vil udvide sit coax kabelnetværk-aftryk til attraktive nye lokale markeder, som for nuværende ikke har adgang til Gets førende servicetilbud.

Bedre tilbud:

For at kunne levere Bedre tilbud vil TDC forene sine premium tilbud til private hustande ved at lægge TDC og youSee sammen med youSee som det fortsættende brand. Pr. 1. juli 2016 vil TDC ikke længere blive brugt som brand på det danske privatmarked. Dette initiativ vil indebære, at youSee integreres fuldt ud med TDC, inklusiv at IT platforme og transmissionsnetværk samles, salgskanaler, go-to-market strategi og markedsføring forenes, og at der tilbydes en integreret portefølje af løsninger med et konsistent produkt-roadmap. Gennem dette forenede brand rettet mod husstande vil TDC Groups kunder drage fordel af en førende række af integrerede løsninger på tværs af mobil, bredbånd, TV og fastnettelefoni dækkende hele Danmark. Det vil også forenkle TDC Group’s driftsmodel, optimere investeringer og marketing samt reducere kompleksitet og dobbeltarbejde.

I Norge vil Get i løbet af 2016 lancere mobilløsninger baseret på en MVNO-aftale, hvilket for første gang vil gøre det muligt for Get at tilbyde spændende sammenhængende triple-play løsninger til nye og eksisterende kunder. Fremadrettet vil Get drage økonomisk fordel af kommende kundetilbud som Smart Home løsninger, der kan knyttes på toppen af eksisterende produkter. Sammen med integrationen af youSee vil disse initiativer tjene til yderligere at styrke, hvad der allerede er den førende kabelnet-platform på tværs af Danmark og Norge.

I Erhverv vil et omfattende program forenkle denne forretningsenheds driftsmodel og reducere kompleksitet i produktporteføljen. Alle erhvervskunder vil drage fordel af udrulningen af mere standardiserede produkter og mere klart definerede kundetilbud. I segmentet af små og mellemstore virksomheder vil en radikalt forandret go-to-market strategi muliggøre mere effektivt salg af løsninger som forbedret unified communications. I enterprise-segmentet vil fokus være på standardiserede hylde-produkter samt en ny incitamentsstruktur, der vil tilgodese fokus på bruttoavance før salg. Fremadrettet vil der bliver udviklet nye omsætningsstrømme i områder som IT sikkerhed og lokations-baseret marekdsføring.

Bedre kundeservice:

For at kunne opfylde sit løfte om Bedre kundeservice vil TDC Group drage fordel af forbedret kundeindsigt til at forme koncernens produktudviklingsindsats og til at øge andelen af kunder, der gør brug af online og digital selvbetjeningsværktøjer. Gennem disse tiltag vil TDG Group i væsentligt omfang reducere kundeafgang, øge kundeloyalitet samt kryds- og opsalgsmuligheder samt levere forbedrede kundetilfredshedstal. Som et konkret bevis på sit løfte om at levere Bedre kundeservice, vil TDG Group tilbyde 24/7 service til premium kunder på privatmarkedet samt til kunder på erhvervsmarkedet. I Norge vil Get udrulle sin egen 24/7 e-kundeservice og bevæge sig mod 100% digital interaktion på tværs af all selskabets kanaler med henblik på fortsat at bygge videre på kundernes opfattelse af Get som det førende brand.

Forenklet digital driftsmodel:

Som konsekvens af beslutningen om at sammenlægge de to premium brands til private husstande og til i væsentligt omfang at forenkle produktporteføljen i Erhverv, vil en konsolidering af platforme og IT systemer være mulig, og yderligere tiltag til simplificering vil føre til en forenklet digital driftsmodel, som vil levere mere effektivitet.

Finansielle ambitioner under den nye strategi

-       Efter 2016 forventes udviklingen i EBITDA at være i bedring frem mod vækst i 2018, eftersom mobil privat og de nuværende

tendenser i Erhverv forventes at forbedre sig og nye initiativer til reduktion af opex under den forenklede driftsmodel vil vise

deres effekt.

-       Den forenklede driftsmodel forventes at give årlige omkostningsbesparelser i Danmark på DKK 600 – 700 mio. i 2018.

-       Betalinger for anlægsinvesteringer forventes at være stabile i 2016 og med et mindre fald i de følgende år, og dette

inkluderer finansiering af TDC’s ambition om Bedre forbindelser.

-       EFCF forventes at forbedre sig fra 2017 drevet af stigning i EBITDA og fald i både anlægsinvesteringer og cash flow

vedrørende særlige poster med ambitionen om et samlet EFCF i 2018 på DKK 2,5 mia.

Midlertidig ændring til Corporate Management Team i TDC

Sammenlægningen af TDC brand og youSee brand kræver fuld kommerciel opmærksomhed, og af den grund har bestyrelsen besluttet at frigøre Michael Moyell Juul, direktør for Online Brands og medlem af TDC’s Corporate Management team, fra hans yderligere ansvar som konstitueret direktør for Household Brands, jf. fondsbørsmeddelelse nr. 34 af 8. december 2015, og at konstituere René Brøchner i rollen som direktør for Household Brands og medlem af TDC’s Corporate Management Team, indtil en ny direktør for denne forretningsenhed er fundet. René Brøchner kommer fra en stilling som direktør for youSee i Household Brands. Før det var han direktør for TDC i den tidligere forretningsenhed Consumer.

Præsentationerne på Kapitalmarkedsdagen bliver webcasted under arrangementet og kan tilgås på http://edge.media-server.com/m/p/5f6rz99c

De plancher, der bruges under præsentationerne, kan tilgås fra hjemmesiden tdc.dk/investor fra cirka kl. 13:00 CET/12:00 Londontid (GMT) i dag.

TDC A/S
         Teglholmsgade 1