SpareBank 1 SMN:Godt resultat og styrket soliditet

Styret i SpareBank 1 SMN foreslår et utbytte på 2,25 kroner per egenkapitalbevis etter et godt resultat i 2015. Kjernekapitaldekningen har økt til 13,6 prosent.

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1406 millioner kroner i 2015 mot 1782 millioner året før. Endringen skyldes lavere finansiell avkastning i fjor. Året kjennetegnes av godt resultat i kjernevirksomheten med økt rentenetto og begrenset kostnadsvekst, lave tap på utlån og mislighold, betydelig styrket ren kjernekapital og god vekst i utlån og innskudd.

- Også 2015 ble et godt år, og det ble prestert godt i hele konsernet. Kostnadsutviklingen er under god kontroll og kundene i vårt markedsområde velger i økende grad SpareBank 1 SMN. Næringlivet i regionen viser så langt at konjunkturutfordringene takles godt, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Bankens kapitalplan målsetter en ren kjernekapital på minimum 14,5 prosent innen 1. januar 2017.

- Vi er fornøyd med at vårt tidligere mål om 13,5 prosent ren kjernekapital innen 30. juni 2016 allerede er nådd. Emisjon er ikke en del av kapitalplanen, sier Haugan.

Disponering av overskudd

I tråd med bankens kapitalplan foreslår styret et kontantutbytte på 2,25 kroner per egenkapitalbevis. Dette gir en utdelingsgrad på 32 prosent. Bankens kapitalplan tilsier at banken i perioden frem til 2016 skal ha årlig utbytte i området 25-35 prosent. Deretter skal banken tilbake til normalt utbyttenivå, som innebærer utbytte på inntil 50 prosent av eiernes andel av overskuddet.

Det foreslås en avsetning på 40 millioner kroner i gaver til almennyttige formål i 2016.

Regnskap 2015 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 1776 mill. kr (2143 mill. i 2014)
  • Resultat etter skatt: 1406 mill. kr (1782 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 10,7% (15,1%)
  • Vekst i utlån: 5,8% (7,3%)
  • Vekst i innskudd: 5,6% (8,5%)
  • Tap på utlån: 169 mill. kr (89 mill.)
  • Ren kjernekapital: 13,6% (11,2%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 7,02 kr (8,82 kr)
  • Foreslått utbytte: 2,25 kr per bevis (2,25 kr)

Styrket rentenetto

Netto renteinntekter ble 1872 millioner kroner i 2015, en økning på 82 millioner fra året før. Økningen skyldes hovedsakelig god utlånsvekst og økte innskuddsmarginer. Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter økte med 11,7 prosent til 1211 millioner kroner sammenlignet med 2014, ex. provisjoner fra SpareBank 1 Boligkreditt og Sparebank 1 Næringskreditt. Veksten tilskrives positiv inntektsutvikling fra salg av eiendomsmegling, forsikring og sparing samt effekt av konsolidering av SpareBank 1 Markets.

6300 nye personkunder

SpareBank 1 SMN økte utlån til personkunder med 9,0 prosent til 80,7 milliarder kroner. Denne veksten er høyere enn generell markedsvekst og banken har styrket sin markedsposisjon i 2015. I løpet av året fikk banken 6300 nye personkunder.

Utlån til næringslivskunder økte med 0,7 prosent til 46,7 milliarder kroner. Dempet vekst i næringsliv er som planlagt på grunn av økte kapitalkrav fra myndighetene. Reduksjonen gjelder større engasjement, mens banken har god vekst blant små og mellomstore bedrifter. Banken fikk 1400 nye næringslivskunder i fjor.

Lave tap

Banken har lave tap og lavt mislighold. Netto tap utgjør 0,14 prosent av totale utlån. De lave taps- og misligholdstallene reflekterer både den makroøkonomiske utviklingen i Trøndelag og på Nordvestlandet samt bankens høye oppmerksomhet på kvalitet i kredittgiving og kundeoppfølging.

Banken har kun en begrenset kreditteksponering mot oljerelatert virksomhet, i alt ca. fem prosent av samlede utlån. I tredje og fjerde kvartal 2015 har banken funnet grunn til å øke gruppevise nedskrivinger med i alt 80 millioner kroner. Bakgrunnen er økt sannsynlighet for fremtidig tap i oljerelatert virksomhet som følge av en mer utfordrende markedssituasjon.

- Det er ved inngangen til 2016 knyttet større usikkerhet til utviklingen for bankens kunder i oljerelatert virksomhet. Dette dreier seg i all hovedsak om et begrenset antall rederier på Sunnmøre. Økning av bankens gruppevise nedskrivninger reflekterer denne usikkerheten, sier Finn Haugan.

Begrenset kostnadsvekst

Styret vedtok høsten 2014 nye mål for kostnadsutviklingen i morbanken, som innebærer nullvekst i bankens nominelle kostnader i 2015 og 2016. Bakgrunnen er at bankens kunder i tiltagende grad velger digitale løsninger og at en rekke interne produksjonsprosesser også står foran en omfattende automatisering. Morbanken hadde en økning på 0,8 prosent hensyntatt effekter av konsolidering av SpareBank 1 Markets samt engangskostnader.

Trondheim, 3. februar 2016

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:

Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002

Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672

Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 42 steder i regionens kommuner med i alt 49 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret ligger i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 Markets, SpareBank 1 Finans Midt-Norge, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 Regnskapshuset SMN. SpareBank 1 SMN er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank. SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen.

Supplementary information Rapport Presentasjon