Brødrene A & O Johansen indgår betinget aftale om køb af egne aktier fra Sanistål A/S

Meddelelse nr. 1 – 2016
til Nasdaq Copenhagen

Den 4. februar 2016

Brødrene A & O Johansen A/S indgår betinget aftale om køb af egne aktier fra Sanistål A/S. Samtidig offentliggøres foreløbigt 2015 resultat før skat på 115,5 mio. kr.

Brødrene A & O Johansen A/S har dags dato indgået en betinget overdragelsesaftale vedrørende køb af samtlige de af Sanistål A/S ejede præferenceaktier i selskabet. Købet er betinget af, (i) at selskabets bestyrelse på den ordinære generalforsamling den 18. marts 2016 bemyndiges til at gennemføre overdragelsen i henhold til Selskabslovens § 198, samt af (ii) at tilbagekøbet pr. overdragelsesdagen er forsvarligt, jf. Selskabslovens § 179, stk. 2. Evoleska Holding AG, der ejer stemmemajoriteten i selskabet, har forpligtet sig til at stemme for bemyndigelsen på selskabets generalforsamling.

Såfremt betingelserne opfyldes, vil selskabet pr. overdragelsesdagen erhverve nominelt 22.300.500 kr. egne præferenceaktier fra Sanistål A/S, svarende til 43,42 % af præferenceaktiekapitalen, henholdsvis 39,12 % af den samlede aktiekapital i selskabet.

Købesummen for aktierne er fastsat til 39,12 % af Brødrene A & O Johansen A/S’s foreløbige opgjorte indre værdi pr. 31. december 2015, svarende til en købesum på i alt 400.844.000 kr., svarende til kurs 1.797,47 (afrundet) pr. aktie á nominelt 100 kr. Købesummen betales kontant af selskabet ved gennemførelsen af overdragelsen. Overdragelsen forventes gennemført den 21. marts 2016, og selskabet vil i forlængelse heraf offentliggøre en selskabsmeddelelse.

Transaktionen er baseret på Brødrene A & O Johansens A/S’s foreløbige og ikke reviderede, resultat før skat for 2015 på 115,5 mio. kr., som er på niveau med tidligere udmeldte resultatforventninger, og 17,9 mio. kr. højere end realiseret i 2014.

Overskudsgraden er opgjort til 4,5 % mod 4,4 % i 2014.

Omsætningen blev 2.631,2 mio. kr. mod 2.258,7 mio. kr. i 2014. Væksten på 372,6 mio. kr. eller 17 % kan henføres til det danske marked samt overtagelsen af BilligVVS.

Den foreløbige egenkapital udgør 1.024,6 mio. kr., svarende til en soliditetsgrad på 52,2 %.

Årsrapport for 2015 offentliggøres, som tidligere udmeldt, den 22. februar 2016.

BRØDRENE A & O JOHANSEN A/S

Niels A. Johansen                                                                                                                                Henning Dyremose
Adm. direktør                                                                                                                                        Bestyrelsesformand

Selskabsmeddelelse nr 1 - køb af egne aktier.pdf