Zealand præciserer sin rolle i en amerikansk patentsag vedrørende lixisenatid og bekræfter sin overbevisning om produktets stærke patentbeskyttelse

København, 4. februar 2016 – Som reaktion på spekulation i markedet relateret til en verserende amerikansk patentsag vedrørende lixisenatid bekræfter Zealand, at man ikke er part i sagen. Zealand er bekendt med patentsagen og andre ugyldighedssager mellem Sanofi og AstraZeneca, der pågår ved de amerikanske patentmyndigheder (US Patent and Trademark Office), og selskabet holder sig løbende informeret om sagernes status og overvåger udviklingen nøje.

Med hensyn til de potentielle konsekvenser for Zealand af den igangværende retssag bekræfter selskabet sin overbevisning om, at Sanofis udnyttelse af de rettigheder, som Zealand har licenseret til dem, ikke krænker AstraZenecas gyldige og retskraftige patenter. I lyset af lixisenatids stærke patentbeskyttelse i USA og andre steder forventer Zealand ikke, at de igangværende sager vil påvirke selskabet nu og i fremtiden.

01-16_0204 - Statusmeddelelse vedr lixisenatids patentposition i USA - DA_Final.pdf