Ginger Oil ansöker om företagsrekonstruktion i dotterbolag

Ginger Oil AB (publ):s ("Moderbolaget") dotterbolag Ginger Oil Company Inc ("Dotterbolaget") har den 4 februari 2016 ansökt om s.k. Chapter 11 hos domstol i Texas USA. Chapter 11 motsvarar i stora drag en s.k. företagsrekonstruktion i Sverige.

Enligt låneavtalet skall säkerheterna värderas två gånger årligen. Till följd av oljeprisets fall har säkerheterna nedvärderats av banken, med åtföljande krav på amorteringar av Dotterbolagets banklån till följd av det kraftigt sjunkande oljepriset. Banklånet uppgår till ca 3,2 MUSD.

Dotterbolaget har inte erforderlig likviditet till att uppfylla amorteringskraven. Om Dotterbolaget inte kan fullfölja sina åtaganden mot banken har banken en omedelbar rätt att säga upp banklånet och därvid ta säkerheterna (bestående främst i utvinningsrättigheter, s.k. leaser, i oljefyndigheter) i anspråk med efterföljande pantrealisation. En sådan pantrealisation skulle medföra att stora värden går förlorade. Genom att ansöka om att försätta Dotterbolaget under Chapter 11 kommer detta hot troligen att undanröjas och, förutsatt domstolens bifall, har banken därmed inte rätt att ta pantsäkerheterna i anspråk. Verksamheten kan därmed fortgå i samma omfattning som innan Chapter 11-förfarandet, således i samma takt som intäkterna från pågående oljeproduktion förslår och betalningarna till banken begränsas till vad Dotterbolagets likviditet kan bära.

Styrelsen i Ginger Oil AB (publ) har godkänt ansökan om Chapter 11 eftersom styrelsen inte ansett att det funnits någon annan möjlighet att tillvarata aktieägarnas intressen. Tiden har inte räckt till för att ordna finansiering av amorteringsplanen.

Avsikten är att Dotterbolagets verksamhet skall fortgå under Chapter 11 skydd. Vid en normalisering av oljepriset kommer Dotterbolagets tillgångar kunna uppvärderas till mer ursprunglig nivå och därmed kunna användas som säkerhet för kreditgivning från nuvarande eller annan bank. I samband med detta kommer förfarandet enligt Chapter 11 kunna avslutas och koncernen alltjämt vara intakt. Det är ovisst hur lång tid denna process kan ta, det beror helt på utvecklingen av oljepriset. Chapter 11-förfarandet innebär att Moderbolaget framgent inte kan tillskansas likvida medel från Dotterbolaget. Styrelsen bedömer därför att Moderbolagets rörelsekapital räcker högst cirka 6 månader och att det därefter kommer att finnas behov av ytterligare finansiering för upprätthållande av den operativa verksamheten och för att kunna beakta de villkor som följer av Moderbolagets listning på Nasdaq First North.

2016-02-05

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Pressrelease 2016-02-05.pdf

Om Ginger Oil
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, i Arkansas, och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
Bolaget är listat på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, som Certified Adviser.

Ginger_Oil_Pressrelease_2016-02-05.pdf