Sparekassen Sjælland A/S :Sparekassen Sjælland sammenlægges med Sparekassen Fyn, udvider direktionen, skifter navn og offentliggør resultatforventninger til 2015

Selskabsmeddelelse nr. 2/2016
Holbæk, den 8. februar 2016

Bestyrelsen i Sparekassen Sjælland har besluttet, at Sparekassen Sjællands 100 % ejede datterselskab Sparekassen Fyn sammenlægges med moderselskabet ved en aktivoverdragelse, hvor Sparekassen Fyns aktiver og passiver overdrages til moderselskabet. Beslutningen er under forudsætning af relevante myndigheders godkendelse.

Sparekassen Sjælland vurderer, at sammenlægningen vil sætte koncernen i stand til at realisere betydelige økonomiske og forretningsmæssige synergieffekter. Fra og med regnskabsåret 2017 estimeres disse synergieffekter, at ville være i niveauet DKK 20-25 mio. på årlig basis.

Bestyrelsen i Sparekassen Sjælland indstiller derudover til generalforsamlingen, at Sparekassen Sjælland skifter navn til Sparekassen Sjælland - Fyn A/S.

Samtidig gennemføres en organisationsændring, således at direktionen i Sparekassen Sjælland udvides til at bestå af tre direktører. Ordførende direktør Lars Petersson får selskab i direktionen af Flemming B. Nielsen (nuværende administrerende direktør i Sparekassen Fyn) og Bruno Riis-Nielsen (nuværende underdirektør med ansvar for erhvervsområdet i Sparekassen Sjælland).

Sparekassen Sjælland offentliggør sin årsrapport for 2015 den 16. marts 2016, og koncernen forventer et resultat efter skat på DKK 140-145 mio.

Sparekassen Sjælland sammenlægges med Sparekassen Fyn via en aktivoverdragelse

Sparekassen Sjælland har analyseret fordele og ulemper ved at effektivisere den nuværende koncernstruktur, således at aktiviteterne i Sparekassen Fyn videreføres i moderselskabet Sparekassen Sjællands regi. Baggrunden for de gennemførte analyser var den forestående konvertering af Sparekassen Fyn fra den nuværende SDC IT-platform til Bankdata IT-platformen samt øvrige økonomiske og forretningsmæssige synergieffekter.

Sparekassen Sjælland vurderer, at sammenlægningen vil sætte koncernen i stand til at realisere betydelige økonomiske og forretningsmæssige synergieffekter. Fra og med regnskabsåret 2017 estimeres disse synergieffekter at ville være i niveauet DKK 20-25 mio. på årlig basis.

De identificerede synergieffekter består af:

• Effektivisering af det administrative set-up som følge af fælles IT-platform og sammenlægning af de 2 sparekasser. Det vil mindske behovet for administrative medarbejdere. Der vil dog ikke ske afskedigelser som følge af sammenlægningen, da afløbet af medarbejdere, der skal på normal pension, opfylder det mindskede ressourcebehov.
  • Reduktion af IT-udgifter.
  • Reduktion af øvrige administrationsomkostninger.

Sammenlægningen vil blive gennemført med regnskabsmæssig effekt fra den 1. januar 2016. Den praktiske gennemførelse af sammenlægningen vil ske gradvist frem mod den 16. oktober 2016, hvor Sparekassen Fyn vil skifte IT-platform fra SDC til Bankdata. Herefter vil koncernen blive drevet på samme IT-platform med de fordele, som det vil muliggøre.

Sparekassen Sjælland har igennem de senere år gennemført lignende IT-konverteringer, og med koncernens betydelige erfaringer fra disse forventes IT-konverteringen af Sparekassen Fyn at forløbe planmæssigt.

Fremover vil såvel Sparekassen Sjællands som Sparekassen Fyns kunder kunne blive betjent i alle Sparekassen Sjællands og Sparekassen Fyns filialer. Konverteringen vil ikke få nogen væsentlig praktisk betydning for Sparekassen Fyns kunder, idet både kontonummer og kort forbliver det samme.

Der forventes engangsomkostninger i niveauet DKK 8-10 mio. i forbindelse med sammenlægningen og IT-konverteringen, som vil blive afholdt i regnskabsåret 2016. Det giver dog ikke anledning til at ændre de tidligere udmeldte forventninger til basisindtjeningen i 2016 på DKK 367-407 mio.

Sparekassen Sjælland erhvervede Sparekassen Fyn i august 2013 via et offentligt købstilbud på alle aktier i Sparekassen Fyn. Akkvisitionen af Sparekassen Fyn har været en ubetinget succes og vurderes at have resulteret i en værditilvækst på DKK 328 mio. i form af indtægtsført badwill samt et akkumuleret overskud på DKK 115 mio. fra overtagelsestidspunktet til 30. juni 2015.

Sparekassen Sjælland oplever en særdeles tilfredsstillende kundetilgang og har samlet fået mere end 10.000 nye kunder på Sjælland og Fyn i løbet af 2015. Koncernen mærker tillige, at aktiviteten på boligmarkedet - særligt på Sjælland - er stigende blandt privatkunder, hvilket tillige med kundetilgangen er årsagen til, at privatudlånet er i fremdrift og i 2015 øget med 10 %.

Navneændring

I forbindelse med sammenlægningen har bestyrelsen i Sparekassen Sjælland besluttet at indstille til generalforsamlingen, at Sparekassen Sjælland skifter navn til Sparekassen Sjælland - Fyn A/S for at sende det klare signal til alle kunder, at sparekassen er hele Sjællands og Fyns lokale pengeinstitut. Det understreges yderligere af, at vores filialer på Sjælland fortsat skilter med Sparekassen Sjælland og vores filialer på Fyn fortsat skilter med Sparekassen Fyn.

Sparekassen Sjælland og Sparekassen Fyn byder nuværende og kommende kunder velkommen, og ser frem til et langt frugtbart samarbejde med alle sine kunder under det nye navn Sparekassen Sjælland - Fyn A/S.

Organisationsændring

Som følge af sammenlægningen med Sparekassen Fyn, har bestyrelsen besluttet at udvide direktionen i Sparekassen Sjælland koncernen til at bestå af tre direktører.

Ordførende direktør Lars Petersson får selskab i direktionen af sparekassedirektør Bruno Riis-Nielsen og sparekassedirektør Flemming B. Nielsen.
Bruno Riis-Nielsen har været ansat i Sparekassen Sjælland siden 1. oktober 2014 som underdirektør med ansvar for erhvervsområdet. Forud for ansættelsen i Sparekassen Sjælland var Bruno Riis-Nielsen i Finanstilsynet, og har tidligere bl.a. været administrerende direktør i Totalbanken A/S på Fyn og Lokalbanken i Nordsjælland A/S.

Flemming B. Nielsen blev ansat i Sparekassen Sjællands datterselskab, Sparekassen Fyn, i 2012, hvor han blev administrerende direktør i 2014. Flemming B. Nielsen har en HD(U). Han har tidligere arbejdet bl.a. i DnB Nor i Luxembourg, Vestjysk Bank og BEC.

Med venlig hilsen

Lars Petersson                                                   Thomas Kullegaard
Administrerende direktør                                    Formand

Yderligere information:

Ønskes yderligere information:

Presse- og direktionsrådgiver Jan Løve
Tlf.:  40 10 76 44

Investor Relations Manager Jan Justesen
Administrerende direktør Lars Petersson

Fakta om Sparekassen Sjælland koncernen:

-  Forretningsomfang 28.826 mio. kr.
-  Udlån 9.731 mio. kr.
-  Indlån 15.211 mio. kr.
-  547 medarbejdere
-  141.700 kunder
-  42 Filialer
-  Kapitalprocent 15,6 %
-  Kapitaloverdækning 5,0 %-point.

Halvårsrapport 2015 samt uddrag af prospekt dateret den 2. december 2015

Selskabsmeddelelse nr. 2 2016