Stockmann-konsernin myynti tammikuussa 2016

Helsinki, Suomi, 2016-02-18 07:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 18.2.2016 klo 8.00 EET

Stockmann-konsernin myynti laski tammikuussa 1,4 prosenttia ja oli 85,0 miljoonaa euroa jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla. Konsernin kokonaismyynti oli tammikuussa 102,2 miljoonaa euroa.

Stockmann Retailin myynti laski 10,1 prosenttia jatkuvilla tuote- ja liiketoiminta-alueilla. Lasku oli suunnitelmien mukainen ja johtui siitä, että alennusmyynnin tuotemäärät olivat edellisvuotta alhaisemmat. Suomessa myynti laski 10,6 prosenttia ja Baltian maissa 7,7 prosenttia. Stockmann myi 1.2.2016 tavaratalotoimintansa Venäjällä. Venäjän tavaratalotoiminta raportoidaan lopetettuna toimintona.

Lindexin myynti kasvoi 5,5 prosenttia vertailukelpoisin valuuttakurssein. Hyvä myynnin kehitys jatkui ja kasvua oli kaikissa maissa Suomea ja Venäjää lukuun ottamatta. Euromääräinen myynti kasvoi 6,6 prosenttia tai 8,1 prosenttia ilman Venäjää.

Myynti (ilman arvonlisäveroa) tammikuussa

01/2016
Me
Muutos-%,
jatkuvat tuote- ja
liiketoiminta-alueet
Stockmann Retail, Suomi 33,5 -10,6
Stockmann Retail, ulkomaat 7,1 -7,7
Stockmann Retail, yhteensä 40,6 -10,1
Lindex, yhteensä 44,4 8,1
Suomi, yhteensä 38,5 -9,9
Ulkomaat, yhteensä 46,5 7,0
Stockmann, yhteensä, jatkuvat tuote- ja liiketoiminta-alueet 85,0 -1,4

Jatkuvat tuote- ja liiketoiminta-alueet eivät sisällä Venäjän vähittäiskauppaa, Seppälää, Hobby Hallia, Stockmann Beautya, lentokenttämyymälää eivätkä tavaratalojen lopetettuja tuotealueita (elektroniikka, kirjat, urheiluvälineet, lelut ja lemmikkitarvikkeet).

Stockmannin kokonaismyynti oli 102,2 miljoonaa euroa tammikuussa 2016 sisältäen Venäjän vähittäiskaupan ja Hobby Hallin. Tammikuussa 2015 myynti oli 119,4 miljoonaa euroa sisältäen myös Seppälän ja lopetetut tuotealueet tavarataloissa.

Muutos-%: muutos verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Konsernin myyntiluvut
sisältävät myymälöiden ja tavaratalojen tuotemyynnin ilman arvonlisäveroa. Luvut eivät sisällä muita liiketoiminnan tuottoja kuten vuokratuottoja tai palvelumaksuja.

Lisätietoja:
Lauri Veijalainen, talousjohtaja, puh. 09 121 5062