CORRECTION: Årsrapport 2015

Meddelelse nr. 2 – 2016

til Nasdaq Copenhagen

2016.02.22

Vedlagt fremsendes korrigeret årsrapport for 2015. I tidligere offentliggjort version var tekst under noter 7, 13, 15 og 20 forsvundet fra PDF-dokumentet. Teksterne er nu synlige.

Årsrapport 2015

2015 var på mange måder et skelsættende år for Brødrene A & O Johansen A/S (koncernen), hvor selskabets professionelle forretning, AO, i foråret introducerede nettopriser under SPOT ON-logoet og i august købte internetvirksomheden Billig VVS ApS (BilligVVS).

Koncernen har i året haft fokus på følgende områder:

• Fornyelse af AO’s håndværkerbutikker, hvor der i året er flyttet butikker til nye og bedre beliggenheder i Helsingborg, Køge, Frederiksværk, Holstebro samt Viborg, og Kastrup-butikken er blevet ombygget.

• AO’s e-handelsplatform er blevet udbygget og introduceret på det svenske marked under navnet AOnet.se.

• Det fuldautomatisk pallehøj-/maxiloadlager til 29.000 paller er idriftsat, og der er tilkøbt et areal på 27.500 kvm i tilknytning til centrallageret i Albertslund.

• Forberedelse af koncernen til fremtidig vækst. I den forbindelse er der taget beslutning om at investere ca. 75 mio. kr. i udvidelse af centrallagerets miniloadanlæg, som forventes færdiggjort primo 2017.

Resultat før skat på 115,5 mio. kr. er på niveau med tidligere udmeldte resultatforventninger og er 17,9 mio. kr. højere end realiseret i 2014. Resultatet betragtes som tilfredsstillende.

Overskudsgraden blev realiseret til 4,5 % mod 4,4 % i 2014.

Omsætningen blev 2.631,2 mio. kr. mod 2.258,7 mio. kr. i 2014. Vækst på 372,6 mio. kr. eller 17 % kan henføres til det danske marked samt overtagelsen af BilligVVS.

Bruttoavancen på 712,3 mio. kr. er øget, i forhold til sidste år, med 65,7 mio. kr. eller 10 %. Bruttomarginen på 27,1 % er på niveau med de sidste fire kvartaler, men er 1,5 procentpoint lavere end sidste år. Faldet kan henføres til skærpet konkurrence i markedet samt indførelse af nettopriserne SPOT ON.

Årets omkostninger på 593,5 mio. kr. er 47,2 mio. kr. eller 9 % højere end realiseret i 2014, dels på grund af købs- og driftsomkostninger i BilligVVS, dels som følge af den øgede omsætning.

Resultat af primær drift (EBIT) blev 118,8 mio. kr. mod 100,3 mio. kr. i 2014.

Årets resultat på 87,8 mio. kr. er 14,0 mio. kr. højere end i 2014.

Koncernens aktiver udgjorde pr. 31. december 2015 1.963,2 mio. kr. mod 1.590,9 mio. kr. i 2014. Stigningen på 372,3 mio. kr. kan primært henføres til investering i BilligVVS, køb af nabogrund til centrallageret i Albertslund samt vækst i arbejdskapitalen.

Egenkapitalen udgør 1.024,6 mio. kr., svarende til en soliditetsgrad på 52,2 %.

Den rentebærende gæld på 327,5 mio. kr. er øget med 142,3 mio. kr. i året, hvilket er tilfredsstillende set i lyset af de høje investeringer.

Pengestrøm fra driften på 96,1 mio. kr. er 103,9 mio. kr. lavere end sidste år, primært som følge af at omsætningsvæksten har medført højere arbejdskapital.

Investeringerne i 2015 udgjorde netto 301,5 mio. kr., hvilket er 104,4 mio. kr. mere end sidste år. Investeringen kan, som tidligere nævnt, primært henføres til købet af BilligVVS samt grund. Udestående restbetaling på BilligVVS på 40 mio. kr. er betalt i februar 2016.

AO beskæftigede gennemsnitligt 619 medarbejdere i 2015 mod 621 året før. Herudover har der i gennemsnit været beskæftiget 48 eksterne vikarer mod 24 sidste år.

Ledelsen forventer, at resultatet før skat i 2016 bliver i niveauet 120 - 130 mio. kr.

Som følge af koncernens store investeringer foreslår bestyrelsen, at der ikke udbetales udbytte for 2015.

Koncernens økonomiske målsætninger er realiseret med hensyn til vækst og soliditetsgrad, mens pengestrøm og overskudsgrad er realiseret lavere end målet.

UDVIKLING I 4. KVARTAL 2015
Kvartalets omsætning udgjorde 750,7 mio. kr., hvilket er 137,8 mio. kr. eller 22,5 % højere end i 4. kvartal sidste år. Fremgangen kan henføres til danske aktiviteter.

Kvartalets bruttoavance blev realiseret til 201,5 mio. kr., hvilket er 34,0 mio. kr. højere end i 4. kvartal 2014. Bruttomarginen blev realiseret til 26,8 %, hvilket er 0,5 procentpoint lavere end sidste år.

Driftsomkostningerne i kvartalet udgjorde 162,4 mio. kr., hvilket er 26,8 mio. kr. eller 19,8 % højere end i 4. kvartal sidste år. Heri indgår indkøringsomkostninger af højlager med ca. 5 mio. kr.

Resultat af primær drift udgjorde 39,2 mio. kr., hvilket er 7,9 mio. kr. højere end sidste år. Overskudsgraden på 5,2 % er på niveau med sidste år.

Resultat før skat i kvartalet på 38,0 mio. kr. er 6,6 mio. kr. højere end sidste år.

For yderligere information kontakt venligst:

Adm. direktør Niels A. Johansen
Finansdirektør Henrik T. Krabbe