Zealand offentliggør resultater fra et fase II “Proof-of-Concept”-studie med danegaptid mod reperfusionsskader i hjertet

• Danegaptid opfyldte ikke det primære effektmål om at reducere reperfusionsskader, målt som et indekstal for beskyttelse af hjertevæv, hos patienter med ST-elevationsmyokardieinfarkt, som fik standardbehandling med ballonudvidelse
  • Danegaptid viste sig sikkert og veltolereret i studiet

København, 2. marts 2016 Zealand meddeler top-line resultater fra sit kliniske fase II “Proof-of-Concept”-studie med danegaptid til beskyttelse mod reperfusionsskader hos patienter med akut myokardieinfarkt (blodprop i hjertet). Resultaterne viste ingen effekt af danegaptid på studiets primære mål om at beskytte hjertevæv mod iskæmiske reperfusionsskader, målt som et indekstal for beskyttelse af hjertevæv (Myocardial Salvage Index (MSI)).

Danegaptid er et peptid, der er opfundet af Zealand og det første i en ny klasse af stoffer, som påvirker kommunikationskanaler mellem celler, de såkaldte gap junctions. Danegaptid har vist cellebeskyttende og anti-arytmiske egenskaber og demonstreret signifikant beskyttende effekt i etablerede prækliniske modeller for iskæmiske reperfusionsskader i hjertet. Selvom der er gjort store fremskridt i behandlingen af patienter med ST-elevationsmyokardieinfarkt (STEMI), er der fortsat store udækkede behandlingsbehov på området.

Britt Meelby Jensen, administrerende direktør i Zealand, udtaler: Vi havde naturligvis håbet, at vi med dette studie kunne påvise behandlingseffekt af danegaptid for patienterne. Da beskadigelse af hjertevæv fortsat udgør en alvorlig følgevirkning efter en blodprop i hjertet, er vi skuffede over udfaldet. Med udgangspunkt i de positive resultater, vi har set med danegaptid i prækliniske studier, er vi stadig overbeviste om, at det var en relevant mulighed at undersøge til trods for, at dette sygdomsområde er meget udfordrende, og at mange andre lægemiddelkandidater tidligere har fejlet. På vegne af Zealand vil jeg gerne takke alle patienterne og studiets investigatorer på Rigshospitalets Hjertecenter for deres deltagelse i dette meget velgennemførte studie.

Og hun tilføjede: “Fremadrettet vil vi fokusere vores ressourcer på de mange aktiviteter, vi har i gang relateret til vores voksende pipeline af egne, nye produkter i udvikling. Disse inkluderer de to fase II-studier, som vi igangsatte tidligere i år med vores to speciallægemiddelkandidater, ZP1848 til behandling af korttarmssyndrom og ZP4207 til behandling af akut hypoglykæmi.”

04-16_0302 Selskabsmeddelelse - Danegaptid_Resultat af fase II - DA_Final.pdf