Rezidor lägger ner Radisson Blu Hotel, Norge Bergen, som en del av nordisk investeringsstrategi

Rezidor Hotel Group, en del av Carlson Rezidor Hotel Group, meddelar att kontraktet med Radisson Blu Hotel, Norge Bergen avslutas. Beslutet träder i kraft den 1. september 2016.

Det 20-åriga hyresavtalet upphör till följd av en ömsesidig överenskommelse mellan Rezidor och hotellets ägare. Som en del av uppgörelsen kommer Rezidor att betala ägarna 75 miljoner NOK.

- Det är med stolthet vi har drivit Radisson Blu Hotel, Norge Bergen de senaste 20 åren. Men då marknadssituationen i Bergen försämrats på senare tid, kommer Rezidor att lägga fullt fokus på vår andra fastighet i staden. Den andra fastigheten, Radisson Blu Royal Hotel, Bergen har nyligen genomgått en omfattande renovering som en följd av en investering på 250 miljoner NOK. Hyreskontraktet har förlängts och fastigheten utökats till 342 rum, säger Wolfgang M. Neumann, Rezidors President & CEO.

2015 åtog sig hotellkoncernen att investera över 100 miljoner EUR i uppgraderingar av Radisson Blu hotell på nyckeldestinationer så som Oslo, Bergen, Stockholm, Göteborg och Köpenhamn över de närmsta tre åren. Den omfattande upprustningen som fokuserar på gästrum och allmänna platser har redan börjat och förväntas vara klar till slutet av 2017.

- Vi är väldigt stolta över vårt skandinaviska rötter och vi vill bygga på det. Vår investeringsstrategi i Norden beräknas leverera det bästa av Radisson Blus gästvänlighet i våra främsta fastigheter; tillägger Neumann.

Rezidor är den ledande internationella hotelloperatörer i Norden. Koncernen genomför betydande investeringar på den Nordiska marknaden och är engagerad i en "asset-light", hållbar och lönsam tillväxtstrategi för att kommunicera en Yes I Can!-gästfrihet i världsklass till sina gäster.

Om Rezidor Hotel Group:
Rezidor Hotel Group är ett av de mest dynamiska hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med över 450 hotell i drift och under utveckling och med över 100 000 rum i 80 länder.

Rezidor driver kärnvarumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA), samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. I början av 2014, och tillsammans med Carlson, lanserade Rezidor de nya varumärkena Radisson Red (exklusiv livsstil) and Quorvus Collection (lyx). Rezidor har ett branschledande program för ansvarsfullt företagande och har utsetts till ett av världens mest etiska företag (World's Most Ethical Companies) av den amerikanska tankesmedjan Ethisphere.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med bas i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning och samordningskontor finns i Bryssel, Belgien.
www.rezidor.com

Knut Kleiven