Zealand og BioSolveIT skaber unikt software, der føjer nye dimensioner til design og udvikling af peptid-lægemidler

• Kombinerer Zealands ekspertise inden for design af terapeutiske peptider og store vidensdatabase med BioSolveITs kompetencer inden for medicinsk-kemiske softwareløsninger

• Softwaresystemet, som kaldes PepSee, vil understøtte peptid-design hos Zealand med potentiale til at fremme innovation og flytte grænserne for peptid-baseret lægemiddelforskning
  • Samarbejdet er i tråd med Zealands strategi om at styrke sin førende position inden for peptid-baserede lægemidler

København og Sankt Augustin, Tyskland 14. marts 2016 – Zealand og BioSolveIT meddeler i dag, at selskaberne har indgået et samarbejde om i fællesskab at skabe et nyt og enestående softwaresystem, som er specielt udviklet til at udbygge og fremme forskning, design og udvikling af nye peptid-lægemidler.

Peptider er kæder af aminosyrer og findes i alle levende organismer, herunder i menneskets krop, hvor de spiller en afgørende funktionel rolle i mange fysiologiske processer. Medicinsk forskning i peptider er et område, som anvender mønstergenkendelse og optimering af strukturer ved at kombinere disse naturlige byggesten. Dette udgør grundlaget for at skabe nye stoffer med attraktive terapeutiske egenskaber. Tilgængeligheden af software inden for peptid-baseret lægemiddelforskning er i dag yderst begrænset.

Zealand har førende kompetencer inden for strukturel modificering og design af peptider til terapeutisk brug, herunder ekspertise i at optimere stoffernes fysisk-kemiske såvel som farmakokinetiske og farmakodynamiske egenskaber. BioSolveIT er førende inden for både medicinsk kemi og informatik, og virksomhedens softwareløsninger er globalt anerkendt for deres intuitive brugerflader. Selskaberne samarbejder om at integrere Zealands bredt funderede forståelse og vidensdatabase vedrørende peptider og deres egenskaber i et nyt softwaresystem, som bliver det første af sin art.

Den første version af systemet, som benævnes PepSee, er blevet lanceret hos Zealand. Formålet med PepSee er at skabe et computerassisteret grundlag for at kombinere visuel modellering, mønstre og strukturelt design af peptider med biologiske og fysisk-kemiske data for derigennem at opnå en hurtigere og mere avanceret forskning og udvikling af peptidbaserede lægemidler. En næste version af PepSee forventes færdigudviklet inden for 18 måneder. BioSolveIT bliver ejer af selve softwareprogrammet, mens Zealand får en gratis brugerlicens til dets integrerede anvendelse sammen med selskabets førende designkompetencer og omfattende vidensdatabase på området for peptider.

Britt Meelby Jensen, adm. direktør hos Zealand, udtaler: "Vi glæder os meget over at kunne arbejde sammen med BioSolveIT om dette unikke projekt. Det er en del af Zealands strategi løbende at videreudbygge vores kompetencer inden for peptider, og den første version af PepSee har allerede vist sit potentiale til at fremme innovation og styrke vores effektivitet i at designe nye peptidbaserede lægemiddelkandidater. Af endnu større betydning er udsigten til, med tilføjelsen af flere funktioner til værktøjet, at kunne flytte grænserne for peptid-forskning og –udvikling. BioSolveIT har et stærkt omdømme inden for innovation, brugervenlighed og servicekvalitet, og vi ser frem til i den næste projektfase at fuldende udviklingen af dette enestående softwaresystem til yderligere fremme af vores peptid-forskning.”

Dr. Marcus Gastreich, direktør for Application Science hos BioSolveIT, udtaler: "PepSee er et perfekt eksempel på BioSolveITs kernekompetence: Udvikling af hurtige, visuelle og brugervenlige softwareprogrammer, som har potentiale til at fremme den videnskabelige innovation. Det glæder os, at Zealand med sin internationalt anerkendte ekspertise inden for forskning og design af peptidbaserede lægemidler har valgt at samarbejde med os om at skabe det bedst mulige system. Det er vores overbevisning, at dette system vil kunne tilføje nye dimensioner til avanceret peptid-design.”

03-16_0314 Pressemeddelelse_Zealand og BioSolveIT skaber nyt software til peptid design - DA_FINAL.pdf