Zealand meddeler et helårsresultat på linje med forventningerne og offentliggør årsrapporten for 2015

• 2015 blev et skelsættende år for Zealand med store fremskridt for både produktporteføljen og virksomheden generelt, og hvor der blev sat en klar strategi for accelereret værdiskabelse
  • Stærk fremgang i 4. kvt. med en omsætning på 167 mio. kr. og et nettoresultat på 70 mio. kr.
  • Nettoresultat for helåret blev på -114 mio. kr. (2014: -65 mio. kr.) med en omsætning på 188 mio. kr. (2014: 154 mio. kr.), hvilket var som forventet
  • Den likvide beholdning ultimo 2015 udgjorde 440 mio. kr. (2014: 538 mio. kr.), eksklusive en milepæl på 137 mio. kr. fra Sanofi i december 2015, som først blev betalt i januar 2016
  • De væsentligste forretningsmæssige begivenheder i 4. kvt. 2015 og perioden derefter:
    • Sanofi indsendte lixisenatid og Lantus®-kombinationsproduktet (LixiLan) til registrering i USA med brug af en prioritetskupon, hvilket udløste en milepæls-betaling på 137 mio. kr. til Zealand. FDA accepterede ansøgningen i februar 2016
    • FDA har indkaldt til et Rådgivende Udvalgsmøde omkring lixisenatid og lixisenatid og Lantus®-kombinationsproduktet i maj 2015
    • Patientoptagelsen til fase IIb-studiet med elsiglutid (Helsinn) er fuldendt
    • To nye lægemiddelkandidater er taget videre i præklinisk udvikling under samarbejdet med Boehringer Ingelheim: Én i oktober, som udløste en betaling på 22 mio. kr. til Zealand, og én i februar 2016
    • To af Zealands egne lægemiddelkandidater er taget videre i fase II: ZP4207 til behandling af hypoglykæmi og ZP1848 til behandling af korttarmssyndrom
    • Resultater fra et velgennemført fase II “Proof-of-Concept”-studie viste ingen effekt af danegaptid på reduktion af reperfusionsskader i hjertet
    • Andrew Parker er ansat som Senior Vice President og forskningsdirektør med virkning fra 1. juli 2016.

København, 16. marts 2016 Zealand Pharma A/S (“Zealand”) (CVR-nr. 20 04 50 78) har opnået et helårsresultat i overensstemmelse med forventningerne samt store fremskridt i selskabets produktportefølje og for virksomheden generelt i perioden fra 1. januar til 31. december 2015.

I en kommentar til Zealands helårsresultat og årsrapporten for 2015 udtaler Britt Meelby Jensen, administrerende direktør i Zealand:

2015 har været et af de hidtil bedste år i Zealands historie. Det regnskabsmæssige resultat blev som forventet med væsentlige indtægter fra milepælsbetalinger, og vi opnåede betydelige fremskridt både forretningsmæssigt og i vores portefølje. Under vores samarbejde med Sanofi blev der ansøgt om registrering i USA for både lixisenatid og LixiLan, og der forventes en afgørelse fra myndighederne i henholdsvis juli og august 2016. Disse milepæle er afgørende for Zealands udsigt til at kunne blive en lønsom virksomhed inden for den nærmeste fremtid. Vi har også videreudviklet og udvidet vores egen lægemiddelpipeline – blandt andet har vi igangsat kliniske fase II-studier med to nye kandidater: En glukagon-analog til behandling af hypoglykæmi og en GLP-2-analog til behandling af korttarmssyndrom. Disse tiltag understøtter vores strategi for accelereret værdiskabelse, der netop er baseret på, at vi selv tager udvalgte peptidbaserede speciallægemidler hele vejen frem til registrering for at bevare mere værdi og kontrol internt til gavn for både patienterne og vores aktionærer.”

Og hun fortsætter: “Med et øget aktivitetsniveau og investering i at videreudvikle vores egne lægemiddelkandidater, vil det naturligt medføre stigende driftsomkostninger. Det er vores hensigt, at denne stigning i overvejende grad skal finansieres gennem voksende licensindtægter, så Zealand kan fastholde en solid likviditet. Vi har fået en god start på 2016, og jeg har stor tillid til, at vi går endnu et spændende år i møde med et stærkt nyhedsflow og yderligere vækst i virksomheden.”

05-16_0316 Selskabsmeddelelse - Helårsmeddelelse og årsrapport for 2015 - DA_FINAL.pdf Zealand_Annual_Report_2015.pdf