Børsmeddelelse nr. 03.2016, Investororientering og årsrapport 2015

Investeringsforeningen SmallCap Danmarks bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt foreningens investororientering og årsrapport for perioden 1. januar – 31. december 2015, hvorfra følgende kan fremhæves:

• I 2015 realiserede Investeringsforeningen SmallCap Danmark et resultat på 36,8 mio. kr. Resultatet for 2015 svarer til et afkast på 40,9%.
  • OMXCXC20-indekset, som er foreningens benchmark, steg med 36,8% i 2015 (2014: 4,1%). Foreningen outperformede således sit benchmark med 4,1%-point.
  • Langt de fleste aktier i porteføljen bidrog positivt til resultatet. BoConcept skiller sig dog markant positivt ud. En meget succesfuld turnaround fik aktien til at stige med hele 539% i 2015. BoConcept udgjorde 9,7% af porteføljen ved årets afslutning.
  • Medlemmernes formue pr. 31. december 2015 var på 120,7 mio. kr. Det svarer til en indre værdi på 12.814 kr. pr. investeringsforeningsandel.
  • Starten på 2016 har været præget af stor usikkerhed og betydelige kursfald på aktiemarkederne. Usikkerheden vil fortsætte på et højt niveau, og der må fortsat forventes betydelige svingninger i aktiekurserne hen over året med periodevis negative afkast. Investeringsforeningen SmallCap Danmark vurderer dog, at den underliggende udvikling, især for small cap segmentet, vil være positiv i 2016, omend væsentligt mere afdæmpet end i 2015.

Investeringsforeningen SmallCap Danmark

Niels Roth Christian Reinholdt
Formand for bestyrelsen Direktør

Investororientering 2015 SCDIF public.pdf IF_03_2016_ÅrsrapportIO_160316.pdf IF Årsrapport 2015 FINAL.pdf