F.E. Bording A/S Årsregnskabsmeddelelse 2015

NASDAQ Copenhagen

Nikolaj Plads 6

ÅRSREGNSKABSMEDDELELSE 2015

Bestyrelsen i F.E. Bording A/S har idag behandlet den reviderede årsrapport for 2015. Årsrapporten blev godkendt og indstillet til generalforsamlingens godkendelse.

Årsrapporten består af Koncernrapport for 2015 med tilhørende noter samt Moderselskabsregnskab med tilhørende noter.

RESUMÉ

IT- og kommunikationsvirksomheden F.E. Bording A/S har fortsat sin strategi mod rådgivning, IT-løsninger og medie eksekvering. I 2015 udvidede Koncernen sine kompetencer indenfor IT- og digitale løsninger.

Koncernen nåede det største resultat og cash flow nogensinde, men levede alligevel ikke helt op til forventningerne til omsætning og indtjening.

Koncernen investerede og udgiftsførte ca. 10 mio.kr. i udvikling af software og digitale løsninger i 2015, og står ved indgangen til 2016 med nye digitale løsninger indenfor marketing automation, omnichannel- og mobile POS løsninger, loyalitets apps, styring af digitale abonnementer, certificerede e-faktura løsninger, nye portalløsninger og løsninger til transpromo- og individualiserede udsendelser.

Investeringer der sammen med de gennemførte akkvisitioner klart understreger Bordings villighed til at investere i den digitale transformation.

• Omsætningen blev 610,8 mio.kr. et fald på 1,7%, medens bruttoavancen steg 1,7% til 309,2 mio.kr. Både omsætning og bruttoavance er positivt påvirket af helårseffekterne af opkøb gennemført i løbet af 2014. Renset for effekten heraf faldt omsætning og bruttofortjeneste.
  • Overskud før afskrivninger (EBITDA) udgjorde 54,1 mio.kr mod 51,1 mio.kr. sidste år. En stigning på 5,8%.
  • Årets resultat efter skat blev 25,6 mio.kr. mod 24,5 mio.kr. sidste år. En stigning på 4,5 %.
  • Pengestrømmen fra ordinær drift før skat blev 45,8 mio.kr. en stigning på 23%.
  • Resultatet er positivt påvirket af en stigning i andre driftsposter netto, på 3,2 mio.kr.
  • Resultatet er negativt påvirket af de omtalte investeringer i udviklingsomkostninger.
  • Den rentebærende gæld faldt fra 138,1 mio.kr. til 114,5 mio.kr.
  • Egenkapitalen steg fra 168,4 mio.kr. til 190,6 mio.kr. og soliditeten andrager 44,3 % ultimo 2015 mod 37,5 % ultimo 2014.
  • Samlet blev Koncernens omsætning realiseret lidt under den efter 3. kvartal udmeldte forventning på ca. 625 mio.kr. medens resultatet svarer til forventningen.
  • Bestyrelsen foreslår at udbyttet for 2015 fordobles til 24 kr. pr. aktie med baggrund i den positive likviditetsudvikling.

I 2016 vil Bording fortsat investere i udvikling og vækst i digitale løsninger, og fortsat satse på at øge markedsandelen indenfor traditionelle tryksager, ligesom opkøb stadig er en vigtig del af vækststrategien. Bording har ved årsskiftet 2016 købt aktiviteter med en samlet omsætning på ca. 20 mio.kr. Der forventes i 2016 en omsætning på ca. 630 mio.kr. og en uændret EBITDA omkring 55 mio.kr.

Denne meddelelse indeholder den samlede årsrapport for 2015.

Søborg, d. 18. marts 2016

F.E. Bording A/S

Hans Therp

Adm. direktør