Mangold tecknar aktier i Skandinaviska Kreditfonden genom en riktad emission

Stockholm, 2016-03-21 09:41 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Mangold AB (”Mangold” eller ”Bolaget”) har genom en riktad emission tecknat 37 500 aktier vilket motsvarar 19,8 procent av det totala antalet utestående aktier i Skandinaviska Kreditfonden AB (”Skandinaviska Kreditfonden”) efter emissionen.  För aktierna betalar Mangold kontant 1 000 000 SEK. Mangold får genom förvärvet en ägarandel i ett ungt spännande bolag med en välmeriterad styrelse och ledning som verkar på en marknad med god tillväxtpotential.

Kort om Skandinaviska Kreditfonden

• Skandinaviska Kreditfonden grundades i mitten av 2015 i samband med att fonden Scandinavian Credit Fund I (”SCF I”) startades, vilken är noterad på NGM med ett förvaltat kapital om 11 MSEK genom vinstandelslån 2016:1.
  • Skandinaviska Kreditfonden grundades av Peter Norman och Fredrik Sjöstrand som tillsammans har över 50 års erfarenhet från portföljförvaltning och investmentbanking.
  • Skandinaviska Kreditfonden har för avsikt att bli en ledande oberoende aktör inom direktutlåning till mindre och medelstora företag och samtidigt skapa unika investeringsprodukter.
  • SCF I erbjuder kortfristig direktutlåning till mindre och medelstora företag som befinner sig i någon form av expansionsfas, investeringsfas, omstruktureringsfas, refinansieringsfas, generationsfinansiering eller som har säsongsmässiga behov. Fondens utlåningsobjekt återfinns i första hand i Skandinavien.

Mer information om Skandinaviska Kreditfonden finns att läsa på www.kreditfonden.se.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Per-Anders Tammerlöv

Om Mangold

Mangold är en oberoende fondkommissionär som erbjuder moderna finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Bolaget bedriver i dagsläget verksamhet inom sex affärsområden; i) Corporate Finance, ii) Emissionstjänster, iii) Market Making, iv) Pension- och Kapitalrådgivning, v) Strukturerade Investeringar samt vi) Värdepappershandel. Mangold står under Finansinspektionens tillsyn och bedriver värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Mangold är medlem på Nasdaq Stockholm, AktieTorget och Nordic Growth Market samt derivatmedlem på Nasdaq Stockholm. Bolaget är även clearingmedlem och emissionsinstitut hos Euroclear Sweden. Vidare är Mangold medlem i branschorganisationerna SwedSec Licensiering AB och Svenska Fondhandlareföreningen. Mangold är noterat på Nasdaq First North Premier och handlas med kortnamnet MANG. Erik Penser Bankaktiebolag är Bolagets Certified Adviser och 08- 463 80 00, www.penser.se. Pareto Securities AB är likviditetsgarant åt Mangold.

Mangold_Pressrelease_2016-03-21.pdf