Bokslutskommuniké 2015

FJÄRDE KVARTALET 2015

•  Koncernens nettoomsättning fjärde kvartalet uppgick till 2 242 (3 017) KSEK.
  • Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -10 185 (-3 266) KSEK. Rörelseresultat exklusive avoch nedskrivningar för fjärde kvartalet uppgick till -6 668 (-1 394) KSEK.
  • Resultat efter skatt för fjärde kvartalet uppgick till -45 854 (-5 265) KSEK. Resultat per aktie uppgick till -20,88 (-2,92) SEK. Resultat efter skatt har belastats med nedskrivning av uppskjuten skattefordran med -35 362 KSEK på grund av lägre värdering av oljereserverna vilket är en följd av det lägre oljepriset.
  • Produktionen av olja och gas uppgick till 40 (57) fat oljeekvivalenter per dygn.
  • Nettoinvesteringar (12 mån) uppgick till 3 755 (7 050) KSEK.
  • Eget kapital i koncernen uppgick till -1 930 (40 660) KSEK, vilket motsvarar en soliditet på -6 (53)%.
  • Utdelning till preferensaktieägare för Q4 2015 295 KSEK har skjutits fram.
  • Moderbolaget Ginger Oil AB har skrivit ner andelar och fordringar i dotterbolag med motsvarande 37 960 TSEK. Moderbolagets egna kapital efter nedskrivning uppgår till 14 025 (46 801) KSEK, vilket motsvarar en soliditet om 88 (99)%.

Kommentarer från VD Åke Andersson

Bästa Aktieägare,

Ginger Oil har under fjärde kvartalet producerat 3 519 (5 092) fat olja, till ett genomsnittspris av USD 35 (69) per fat och 643 (2 602) tusen kubikfot gas. Naturgaspriserna i USA har under perioden varit sjunkande. Genomsnittspriset för perioden är 2,0 (3,6) USD per 1000 kubikfot gas.

Ginger Oils affärsidé är att hitta olje- och gasfyndigheter med god potential och med ett begränsat risktagande. Målet är att skapa god avkastning för aktieägarna genom värdeökning på bolagets mineraltillgångar. Strategin är att utvärdera andra prospekt och att köpa in sig i prospekt "ready to drill" om de kan anses representera goda förutsättningar att finna olja med en acceptabel risknivå.

Rörelse krediten som varit 4.7 MUSD, har av banken reducerats till 3,8 MUSD, efter bankens krav på ytterligare amortering av lånet under 2015 Nu är krediten nedamorterad till 3,22 MUSD.

Amorteringstakten från april 2015 har varit 65 000 USD per månad. Från 1 januari 2016 ökas den till 75000 USD per månad. Anledningen är sannolikt att banken mot bakgrund av nuvarande oljepris anser att värdet av deras säkerheter har minskat, vilket vi inte anser.

En större del av bolagets produktion har tidigare säkrats/"hedgats" genom avtal med BP. Kontrakten, som sträckte sig fram till maj 2017, har realiserats efter rapportperiodens utgång, eftersom BP inte hedgar bolag under rekonstruktion.

Chapter 11 ( företags rekonstruktion i USA)
Ökade amorteringskrav och risken att banken skulle säga upp lånet och att ta säkerheterna i form av oljetillgångar i anspråk tvingade Ginger Oil Inc att ansöka om en företagsrekonstruktion enligt Chapter 11. Förfarandet kan ta mellan två och fem år. Under rekonstruktionen fryses betalningarna till fordringsägarna som framförallt utgörs av banken (3,22 MUSD) och moderbolaget Ginger Oil AB vars fordran uppgår till 2,7 MUSD. Vi hamnade i en ohållbar likviditetssituation genom ökade amorteringskrav, ett dåligt oljepris samt en något vikande produktion. Det innebär också att moderbolaget i och med detta inte har något att säga till om vad avser Ginger Oil Company. Bolaget styrs helt av en domare och en trustee ( Chapter 11 ).

På grund av pengabrist har inga borrningar genomförts under fjärde kvartalet. Vi har gjort nya perforeringar i Foot ( Horst ) vilket medfört i stort sätt en fördubbling av produktionen. Man kommer sannolikt att vidtaga liknande åtgärder i de övriga produktionskällorna i Horst.

Det är viktigt att veta att Ginger Oil AB står helt utanför möjligheter att påverka det som sker i dotterbolaget. Det är även så att Ginger Oil Company inte heller själv kan besluta om åtgärder som kostar pengar utan att få tillstånd från de som administrerar rekonstruktionen. Beslut om ny borrning tas av trustee och domare.

Ginger Oil koncernen visar ett resultat efter skatt på -45 854 (-5 265) KSEK för fjärde kvartalet. För 12 månader är resultatet -50 727 (-4 659). Resultatet belastas med nedskrivningar av uppskjuten skatt med -32 713 KSEK.

Koncernen måste idag inrikta sig på att hitta lösningar för att få ut Ginger Oil Company ur rekonstruktionen.

Nästa redovisning och sammanfattning kommer att ske när bolaget redovisar delårsrapporten för det första kvartalet den 29 april 2016.

KOMMANDE RAPPORTERINGSTILLFÄLLEN
Första kvartalet 2016 29 april 2016

Rapporten i sin helhet bifogas.

Stockholm 31 mars 2016

Styrelsen för Ginger Oil AB, org. nr 556545-4195

Tom Pripp

Hans Blixt
Styrelseordförande CEO

Carl Henderson

Ginger Oil Inc

Åke Andersson
VD, Ginger Oil AB

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Åke Andersson
VD, Ginger Oil AB
E-post: aandersson@gingeroil.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Bokslutskommunike 2015.pdf

OM GINGER OIL
Ginger Oil AB (publ) är en USA baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas, Louisiana, Alabama och Wyoming Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Ginger Oils nettoomsättning 2015 uppgick till 10 477 KSEK . Bolaget är från den 18 oktober 2013 noterat på Nasdaq OMX First North Stockholm. För mer information, besök www.gingeroil.se.

Ginger_Oil_Bokslutskommunike_2015.pdf