Mangold delårsrapport för perioden 2016-01-01 - 2016-03-31

Resultat per aktie 2,34 (14,13) kr

Eget kapital per aktie 139,69 (136,32) kr

Tillgångar under förvaltning 4 371 (13 304) mkr

Kommentarer från Verkställande Direktören:
Årets kraftiga nedgång på börsen avspeglar sig i Bolagets intäkter, som inte når upp till föregående års intäkter för motsvarande kvartal. Under perioden så har antalet aktiva depåer ökat kraftigt och uppgick per sista mars till 5 377 (4 138) st, vilket motsvarar en tillväxt om 29 procent. Tillgångarna under förvaltning har minskat sedan årsskiftet, då ett enskilt mycket stort innehav flyttats ut. Tillgångarna under förvaltning uppgick per sista mars till 4 371 (13 304) miljoner.

Under perioden har en effektivisering skett på Pension- och Kapitalrådgivning i syfte att reducera kostnaderna, samtidigt som kunderbjudandet fortsatts att utvecklas ytterligare. Värdepappershandel fortsätter att utvecklas väl och arbetet fortsätter med att öka andelen återkommande intäkter.

Under perioden har Mangold erhållit sitt första anknutna ombud. Under perioden har Mangold förvärvat 19,8 procent av det totala antalet aktier i Skandinaviska Kreditfonden AB. Mangold är fortfarande uppmärksamma på möjligheter att ytterligare bredda sin verksamhet såväl organiskt som via förvärv.

Mangold utvärderar för tillfället flertalet förvärv och har beslutat att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2015. För att ytterligare stärka kapitalbasen har bolaget beslutat att ta upp ett evigt förlagslån med en ram om 40 miljoner kronor till marknadsmässiga villkor, vara ca 8 miljoner kronor avses att tecknas under andra kvartalet.

Den avvaktande inledningen av kvartalet har påverkat transaktionsviljan rörande projektintäkter, men under den senare delen av perioden kunde viss ljusning skönjas. Mangold kommer att fortsätta utveckla sina produkter och tjänster för att tillgodose kundernas behov samt successivt öka effektiviteten genom fortsatt digitalisering. Mangold har för avsikt att lansera en ny förbättrad webhandel under inledningen av årets andra kvartal.

Kommande rapporttillfällen:
Kvartalsrapport kvartal 2 21/7
Kvartalsrapport kvartal 3 13/10

Rapporten i sin helhet bifogas.

Stockholm den 14 april 2016

Per Åhlgren
Styrelseordförande

Per-Anders Tammerlöv
Verkställande Direktör

Ann-Marie Thörn

Henrik Holm

Marie Friman
Styrelseledamot

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Mangold Delarsrapport Q1 2016.pdf

Om Mangold

Mangold är en oberoende fondkommissionär som erbjuder moderna finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Bolaget bedriver i dagsläget verksamhet inom sex affärsområden; i) Corporate Finance, ii) Emissionstjänster, iii) Market Making, iv) Pension- och Kapitalrådgivning, v) Strukturerade Investeringar och vi) Värdepappershandel. Mangold står under Finansinspektionens tillsyn och bedriver värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Mangold är medlem på NASDAQ Stockholm, AktieTorget och Nordic Growth Market samt derivatmedlem på NASDAQ Stockholm. Bolaget är även clearingmedlem och emissionsinstitut hos Euroclear Sweden. Vidare är Mangold medlem i branschorganisationerna SwedSec Licensiering AB och Svenska Fondhandlareföreningen. Mangold är noterat på NASDAQ First North Premier och handlas med kortnamnet MANG. Erik Penser Bankaktiebolag är Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant, 08-463 80 00, www.penser.se.

Mangold_Delarsrapport_Q1_2016.pdf